Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: slang mellan oljetråg och motorblock?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    5

    slang mellan oljetråg och motorblock?

    Mellan oljetråget och tändkassett/motorblock går en slang som sitter löst på min 95 aero 01:a. Är det någon som vet vad det är. Kan man köra ändå - har liksom tryckt in den igen.

    Björn

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947
    Menar du från ventilkåpan ner till oljefällan så är det vevhusventilationen. Isåfall ska du kolla upp så att slangarna inte är igensatta eller trasiga, dom ska inte heller vara svampiga, det sitter tre st slangar anslutna i en oljefälla som sitter på motorn under insuget! en går till oljetråget och en till ventilkåpan och den sista sitter på ett rör till cobran som sitter på turbon!!

    Sök på vevhusventilation så hittar du massor!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    5
    Tack för svaret. Det konstiga är att jag ingenting märkt. Oljan var slut - stickan torr. Ingen lampa tändes, dock har jag känt en viss doft i bilen, som bensin. kan ju vara att slangen satt löst. Ändå hade jag service i augusti. Undrar om dom fyllde i ollja. Hoppas att det inte kostar en miljon att byta den där slangen.

    Björn

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947
    Om du låter saab byta till den nya uppgraderade vevhusventilationen så har jag läst nånstans att det rör sig om c:a en tusenlapp för att få den monterad inkl. materialet! Själva uppgraderingssatsen kostar 288kr I den finns alla slangar utom tre som man inte byter ut, i ditt fall hade jag nog låtit montera nya sådana också, sen vet du ju att allt är nytt!

    På den lilla slangen som går från ventilkåpa till spjällhuset sitter en backventil som det ska gå luft igenom till spjällhuset men inte till ventilkåpa, är den trasig ska den bytas!

Liknande ämnen

  1. Skilnad mellan oljetråg till 9000 och NG900 / OG9-3?
    Av albertsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 21:26
  2. Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?
    Av Bollebygd93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 17:21
  3. Slang i stället för rör mellan vattenp o turbo?
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 17:33
  4. AC slang mellan torkfilter och kondensor 9000?
    Av TurboVulc i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •