Hej.
Jag har köpt "SAAB 93SS H&R" sänksats för 1700:- (30-40 mm), rätt billigt
Hade tänk å sänka min bil 9-3 linear plus utan sportchassie.
Bilen har gått 1000:- mil
Är det ett måste att byta dämpare ??
Hej.
Jag har köpt "SAAB 93SS H&R" sänksats för 1700:- (30-40 mm), rätt billigt
Hade tänk å sänka min bil 9-3 linear plus utan sportchassie.
Bilen har gått 1000:- mil
Är det ett måste att byta dämpare ??
Absolut inte när bilen bara har gått 1000 mil. (1000:-)Ursprungligen postat av strankan
Glöm bara inte att göra en fyrhjulsinställning 2-3 veckor efter monteringen.
Vad får de för konsekvenser , när man bara byter fjädrar ?
Är lite lur på att byta dämpare (Koni) också.
Måste man vänta 2-3 veckor innan man gör hjulinställningen?
Räcker det inte med att köra 5-6 mil?
Vad skiljer det mellan min bil utan sportchassie och en som har det ??
Jag skulle aldrig åka 2-3 veckor innan hjulinställningen, kan ju vara tokfel inställt så däcken blir riktigt senslitna under den tiden, dessutom kan väghållningen bli lite små skum..Ursprungligen postat av D.J
mit råd är att göra inställningen dagen efter eller nått, sen åka några månder och sedan kolla på däcken hur dom är slitna..
ska själv byta fjädrar nu på lördag och tänker göra en 4hjulsinställning det första jag gör på måndag innan jag åker till jobbet
De blir nog byte av dämpare också
HR fjädrar ca 35 mm Koni dämpare är de bra till en saab 9-3 ss -05 utan sportchassie ??
Är det nått man ska tänka på ?
Jag köper allt på www.chromeracing.se de är bra priser.
hmm... av mej skulle dom ha 2300 för H&R-satsen!
Du frågade om man MÅSTE byta dämpare också och där är svaret NEJ.
Sen är det självklart optimalt att göra det samtidigt.
Ang fyrhjulsinställningen så ska du vänta minst 2 veckor innan du gör den så att fjädrarna får sätta sig.
Gör du den för tidigt är det risk att du kommer att åka runt med fel hjulinställning i tron att det är jättebra och ändå slita dina däck sneda.
Om du åker med den gamla hjulinställningen i 2 veckor påverkar det inte dina däck nämnvärt negativt så länge du inte tänker köra VÄLDIGT långt under den tiden.
Hej !
Någon som stött på något problem när de har bytt fjädrar och dämpare på sin 9-3 ss. Tänker framför allt på ESP, ABS eller så ???
Vill gärna ha tips om de är något problem med att byta.
Har bytt själv på både en SS och en SC och aldrig haft några problem varken med själva bytet eller efteråt.Ursprungligen postat av strankan
finns d nån guide här på forumet hur man går tillväga för å byta dämpare å fjädrar på en ss?
Hoppas att denna duger.Ursprungligen postat av psyman
Lycka till!
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Har också en 9-3SS Linear -04 som jag funderar att sänka. Men tänkte ta reda på först om jag har sportchassi. Jag har hört att man kan utläsa detta på nåt nummer som sitter i B-stolpen. Nån som vet vilken siffra man ska kolla på?
Sen har min bil gått snart 16000 mil. Frågan är ju då om man vågar chansa på att dämparna håller ett tag till. Hade ni bytt både dämpare och fjädrar?
Skulle bytt dämpare och fjädrar. Har för mig att jag läst att man ska kalibrera ESP efter en sänkning men kommer inte på vart jag läst det...Ursprungligen postat av Nocz
Funderar på om man ska satsa på dämpare ifrån GE eller köpa begagnade Aero-dämpare.
Passar alla aero-dämpare från 2003 och framåt?
Man behöver alltså inte höja motorn fram om man sänker? Vet att man behövde det på og9-3.
Beror ju på hur mycket du ska sänka, Aerodämparna är ju gjorda för att arbeta på en viss höjd. GE's dämpare är ju gjorda för sänkfjädrar och klarar av att hantera den arbetshöjden som blir med sänkfjädrar.Ursprungligen postat av Nocz
Men sen vet jag inte kvalitén på GE's dämpare men sök här på forumet, har varit uppe tidigare.
Har tänkt att sänka 30mm.
Har funderingar på att sänka min 9-3 SS Vector -03. Runt 30mm, med 17", räcker det gott och väl eller? Vill ju kunna köra med bilen men samtidigt få en lite hetare look på bilen. Är det lätt att göra jobbet själv, eller är det bättre att låta någon annan göra det?
Tillkommer det merjobb för o fixa till allt eller är det bara o byta fjädrar?
Har funderat på H&R från speedparts på 30mm eller ge motorsport 35 mm som är endel billigare.
Vad har ni för tankar?
SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09
Ruskigt enkelt att byta själv om man inte har tummet fast limmad mitt i, samt har något verktyg förstås.
30mm och 17" kommer nog bli lagom, jag tycker våran blir najs med 17" och 45mm, funkar fint att glida med men skulle inte vilja ha det till vardags.
Ok nice, låter ju inte fel? Vad äre för specialverktyg man behöver då? Är det inget extra man behöver göra efter sänkning? Typ besiktiga om eller ändra hjulvinklar eller nåt i den stilen?
SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09
Kan vara lite bökigt att få bort muttern som håller fjädern i fjäderbenet men inte omöjligt, muttermacka brukar underlätta. Sen bör du använda fjäderspännare.Ursprungligen postat av Millow
Hjulinställning är väl inget fel efter att du sänkt den.
LM länka ovan till en bra instruktion: http://www.genuinesaab.com/psi/files/SS ... hassis.pdf