Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Montering mitthögtalare i 9-5 med AS1+

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Dala-Floda
    Inlägg
    40

    Montering mitthögtalare i 9-5 med AS1+

    Hej!

    Har precis satt in ett uppgraderingskit från Speedparts i min 9-5:a. Blev en klar förbättring, men eftersom det är AS1 så sitter det ju ingen mitthögtalare i.
    1. Tänkte höra om det bara är montera in en högtalare, det behövs väl inget extra steg för det?
    2. Hur tar man bort gallret för mitthögtalaren? Måste man ta ur det underifrån eller går det att bända upp med en mejsel uppifrån utan att förstöra nåt?

    Tack för alle svar..
    Jensa

  2. #2
    Hej,

    1. Du lär behöva effekt för att driva mitthögtalaren. Inte så mycket, men lite. Mitthögtalare är = vänster + höger dämpad kanske 6 dB (vet inte hur mycket originalet dämpar). Om du kikar i DLS ljudhandbok så finns det beskrivet hur man kan koppla. Kanske kan du tillämpa detta även på ditt AS1 steg.

    2. Du kan plocka upp gallret genom att bända försiktigt med en liten mejsel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    5
    va det krångligt att montera uppgraderingen från speedparts? Vad satte du steget? Funderar på att köpa ett sånt till min 95.
    Snik saab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Dala-Floda
    Inlägg
    40
    Hej,

    Nej det är inte så svårt. Jag är inte så haj på el så tog hjälp av en kompis som visste hur man kopplar ihop med kabelskor osv. Du får med en beskrivning om hur du installerar det i en Saab 9-5. Den visar allt från hur du tar av dörrsidan till var du ska koppla kablarna. Steget är ca. 10*15 cm och sätts till höger under mattan på passagerarplatsen (till höger om fötterna). Kablar till dörrarna är fördragna som tur är. Det enda kruxet är att du måste ha 2 bafflar att skruva fast högtalarna i dörren. Jag köpte 2 plastbafflar orginal på Saab för 129kr st.
    Ljudet blev bra iaf. mycket bättre bas. Men de är ju en bit kvar till AS3 ljudet...

    Lycka till...

  5. #5
    Är intresserad av din uppgraderingssats från Speedparts...
    Har snart köpt en 9-5 2,0t kombi med samma radiodel som du och hittar inte den uppgradering som du nämner på Speedparts hemsida..

    Kan du skicka mer detaljer ang det tror du??

    //Surmetarn
    Saab 9-5 Kombi 2,0T -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48

    Speedparts

    Jag skulle också vilja få tag på ett sådant uppdateringskit,men dom säljs inte längre på speedparts, någon som vet vart mankan få tag på ett sådant?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    481
    Har också ett sånt kit och jag blev faktiskt positivt överraskad..STTOOORR skillnad..
    Som framsystem är det helt okej och jag tycker nog man kan jämföra med de dyrare systemen till Saab om man bara tänker på framsystemet..
    Prova att maila eller ringa Speedparts kan ha hemma nått paket fortfarande.De sålde ut de för ett tag sen..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Jag kan inte heller hitta uppgraderingskitet på speedparts.

    Men det här tänkte jag slänga in och det verkar väldigt enkeltatt koppla in.
    Behövs dock lite ändringar i framsystemet, för vad jag kan förstå så
    går panelhögtalarna direkt till stereon och inte dit där orginal slutsteg sitter
    om man har AS2/3. Så där måste man dra eget kablage och sen få ihop det med delningsfiltret för 6,5" kitet. Min tanke är att slutsteget ska få plats där orginalsteget annars ska sitta.

    http://www.mds.se/?artnr=ISOAMPMM
    http://www.mds.se/?artnr=dc650rs
    http://www.mds.se/?artnr=SAK-2501

    Ja, jag vet att det står högtalaradapter saab 900. Enligt butiken är det samma till 900 och 9-5. Det följer även med en kabel som bara är att trycka i den fördragna kontakten som går till orginal slutstegsplatsen.
    /Knutte
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av chrill3
    Har också ett sånt kit och jag blev faktiskt positivt överraskad..STTOOORR skillnad..
    Som framsystem är det helt okej och jag tycker nog man kan jämföra med de dyrare systemen till Saab om man bara tänker på framsystemet..
    Prova att maila eller ringa Speedparts kan ha hemma nått paket fortfarande.De sålde ut de för ett tag sen..
    Skrev till dom tidigare idag, men dom verkar inte ha kvar några, eller veta vart man kan få tag på dom.

    Någon annan som vet vart dom finns att köpa eller kanske vill sälja sin egna?

Liknande ämnen

  1. Montering av F28
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 11:58
  2. Mitthögtalare
    Av mattso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 18:09
  3. Montering av nya VV?
    Av starman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 13:00
  4. IC montering
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 14:27
  5. Montering av alu IC
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •