Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Orolig för höga överslängar 2,3T 9000 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Orolig för höga överslängar 2,3T 9000 -92

    Sen jag tog ut bilen för ett par veckor sen har jag oroat mig för mina höga överslängar, vilka inte existerade i samma grad innan vintern.

    Då hade jag som MEST 1,6 bar om jag trampade fullt från 2500-3000 på tvåan/trean. Men gick snabbt ner på 1,2-1,4, beroende på hur tätt inpå jag gjort föregående fullgasrepa, för att sen dala ända ner mot 0,8-0,9 vid höga varv och mycket stress.

    Nu får jag, vid normalt, lugnt, varmkörd motor, slängar ända upp på 1,7 och i värsta fall nästan nosa på 1,8 för att ganska snart vända ner mot 1,4-1,5 där den ligger och myser hyfsat stabilt för att nån gång plötsligt sjunka och sen gå uppåt igen med ett par hekto pga spikning antar jag.

    Ju fler repor jag kör och ju varmare motorn blir, desto stabilare och lägre blir överslängar och laddtryck. Vid skapligt varm motor slänger den inte värre än 1,3 kanske och hamnar tryggt på ca 1,1 bar och sjunker med stigande varv.

    Beror det här helt enkelt på luftens densitet i detta halvkyliga vårväder? Isf vore det jävligt skönt. Men ännu skönare vore att veta ifall motorn tar skada av överslängar av den här graden? GLT är 0,45 ända tills man börjar närma sig varvstoppet då smyger den upp något närme 0,5. Det känns inte alls oroligt om man gasar något så när lugnt. Då bygger den tryck fort och lägger sig på normalt tryck och sjunker som den bör med högre varv. Det är just överslängarna som jag får vid plötsliga fullgasrepor som oroar mig.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2

    har haft det med

    Det var mangnet ventilen
    Aspire

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    jag har samma symtom men bara på 2 an 1,3,4,5 ligger den stabilt.
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Ja, det är helt klart värst på tvåan för mig med. På trean beter den sig på liknande sätt, men inte lika illa. 4an, 5an är stabila för mig med.

    Jag brukar se till att ligga på ca 3000 varv eller lite över innan jag trampar helt fullt. Då får jag inte samma överslängar. Det blir ganska snabbt en vanesak, men ändå lite tråkigt ju... Sparar förhoppningsvis växellådan en del också.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Orolig över 9000 MY95
    Av _Strongman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 17:55
  2. överslängar i ladd, nån som kan hjälpa?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 20:14
  3. Sjuka överslängar. Laddtrycksspärr???
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •