Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ännu ett avgassystem (ng 900)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Ännu ett avgassystem (ng 900)

    Inga pengar=( Skulle vilja ha ett roligare avgassystem, inga pengar... suck!
    Kanske man kan göra själv? Jag menar, hur svårt kan det egentligen vara?? Jag provar tänkte jag!
    Sagt och gjort, jag har tillgång till maskiner på jobbet (vilket underlättar förstås) och tid över, så en mörk februarikväll förra året satte jag igång.

    Jag började med downpipen.
    Första steget var att göra en "jigg" att jobba utifrån. Jag hade fått låna en downpipe av "Cigge" så det var snabbt fixat.
    När Katalysatorn och böjarna samt röret hade kommit så var det bara att sätta igång.

    Först gjorde jag den fläns som skall hålla fast downpipen i turbon.
    Den laserskars i 8mm stålplåt då jag inte hade någon rf plåt. Det blev även lite svarvning för att få till fasen.

    När väl flänsen var färdig var det bara att börja pussla ihop prylarna.
    Jag tyckte att rören hade lite för snäv radie men det fick gå ändå...
    Efter att ha "punktat" alltsammans så skulle det provmonteras för att kolla ev. justeringar.
    Några mindre justeringar senare var det dags att helsvetsa rubbet och montera.
    Det hanns inte med att polera (tänkte att "jag fixar det sen" men ja, det vet man ju hur det brukar bli med det..) men det blev snyggare än det gamla ialla fall.

    När allt var på plats kunde man konstatera att "upphängningen" blev på tok lång så det ska plockas ner igen för att göras om.

    Sedan var det dags att tillverka själva ljuddämparna.
    Jag började med att göra en skiss.
    Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet eller kunskap om hur ljuddämpare skall byggas så gissade jag lite på måtten och utgick egentligen mest efter hur mycket (eller lite) plats som fanns under bilen.

    Dags att lämna ritbordet och sätta igång med tillverkningen istället
    Från början hade jag tänkt göra dubbla ovala utblås, men det gick åt skogen så det fick bli runda istället.
    Jag bestämde mig för att göra två mindre dämpare med utblåset svetsat direkt på dämparen och sedan plasta hålen i bakspoilern runda.

    Sagt och gjort, det första jag gjorde var själva "perforöret" som sitter mitt i dämparen. Eftersom jag inte hade något "perforör" att tillgå så fick jag tillverka ett eget.
    Först klippte jag en lagom stor bit perforerad plåt som jag sedan valsade till 2,5" diameter för att sedan svetsa ihop det hela till ett rör.
    Eftersom perforöret bara skulle vara 2,5" istället för tre som resten av systemet och 3,5" som utblåset fick jag "kona ut" korta rörbitar som sitter i ändarna för att passa med resten av prylarna.

    Efter att ha svetsat ihop perforöret med dom konade rörbitarna och laserskurit själva gavlarna var det dags att sätta igång utblåsen. För att få utblåset att se lite grövre ut än bara en rörstump som sticker ut så görs det 2st rörbitar, ett är lite mindre än det andra och konas ut till det större rörets dimension.
    De två rörstumparna svetsas sedan ihop samt slipas och poleras.
    När utblåsen är färdiga ska dom svetsas ihop med gaveln.
    När sedan gaveln och slutröret i sin tur svetsas på perforöret så är själva insatsen färdig.

    Dämparen ska ha ett hölje också. Höljet görs även det av en plåt som valsas till ett rör. Med ett färdigt svep kan man sedan se om prylarna verkar passa och hur det kommer se ut när det är färdigt.

    Nu är det dags att svetsa ihop svepet med insatsen.
    När det är gjort ska dämparen stoppas med "dämp-ull" och sedan svetsas
    bakre gaveln på.
    All svetsning är nu gjord och dämparna är väl i princip klara. Men dom behöver snyggas till en aning.
    Genom att slipa ner svetsarna och sedan polera en stund så blir det färdiga resultatet ganska bra (beroende hur länge man orkar hålla på förstås
    När dämparna är färdiga så är det dags för nästa steg, att montera dämparna och dela avgassystemet för att leda avgaserna till båda dämparna.

    Först måttade jag upp ungefär vart urtaget ska sitta på sidan där det inte finns något urtag för tillfället och markerade med tejp.
    När det var gjort så var det bara fram med sågen och såga .
    Det sitter en bogseröggla på höger sida där det snart ska sitta en dämpare.
    Den kapades bort och istället svetsade fast jag två stycken fästen i det som blev kvar av ögglan.
    Med fästena på bilen klara så var det dags att palla upp dämparna för lättare fixering av fästena för upphängningen.
    Med dämparna "fixerade" så gick det fort att svetsa det sista. Upphängningen för båda dämparna är nu klar.

    Nästa steg är att pussla ihop rören som ska anluta dämparen på högra sidan till avgassystemet.
    Jag svetsade en del, men lämnade ett par skarvar och körde med "avgasklämma" för att lättare kunna justera allt efter montering.
    Så här i efterhand känns det som ett smart drag, hade blivit jobbigt annars.

    Eftersom det inte är speciellt snyggt med ett stort ovalt urtag och ett förhållandevis litet utblås på vänstra sidan så blev det ju till att plasta igen lite där.
    Tejpade först för att lättare få rätt placering på urtagen. Sedan var det bara att sätta igång.
    På med plast och väv och så ett till lager plast på det

    När jag hade fått till urtaget något sånär så var det dags att slipa.
    Eftersom jag inte hade tillräckligt med material för att kunna plasta klart så var det bara att montera stötfångaren igen.
    Även dämparna ska justeras en aning och värmesköldar ska monteras på rören på den högra sidan.

    För att kunna få till kanten på insidan av urtagen på stötfångaren klippte jag till och valsade två remsor av aluminiumplåt.
    När remsorna hade rätt form och storlek kapade jag till dom för att passa i urtagen och fixerade dom sedan med tejp.

    Sedan var det bara att börja plasta igen, på med väv och två lager plast på insidan. Jag la även lite på utsidan.

    För att få ytan jämn och fin krävs även "lite" slipning och spackling.
    Fram med lackprylarna och börja lacka.

    På väg till lacken sprack såklart plasten mellan metallen, tycker nog att jag borde ha kunnat lista ut det innan iofs, men, men.
    Det var bara att åka tillbaks med grejjerna, slita loss prylarna och "göra om, göra rätt". Jag har tyvärr inga bilder då jag var så trött å less att jag inte orkade hålla på och fota samtidigt..

    När det var gjort så blev det betydligt bättre när det var dags för lack igen.
    Som pricken över i:t så blev jag påbackad typ dagen efter så det var bara att lacka om ännu en gång...

    Omlackad

    Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde utblåsen större, tycker dom ser lite små ut, men det är ju lätt att säga
    nu, när jag höll rörstumparna som snart skulle bli själva utblåsen i handen så kändes dom jäääättestora ;-)

    Har haft det på i ca ett år nu och det funkar bra, fick beröm på besiktningen också. Tycker nog att delningen kunde blivit lite bättre och att utblåsen kunde vara lite större men på det stora hela är jag nöjd.

    Jag är som sagt ingen expert och vill således inte påstå att jag vet hur saker och ting ska vara eller hur man gör. Jag är bara en glad amatör som så många andra som har ett alldeles för stort bilintresse.
    Kanske kan någon få lite hjälp med inspiration från det jag har skrivit? Många gånger när det känns mörkt och hopplöst så har man ju snurrat runt på forumet och åter funnit inspirationen, tack för det! Vill försöka ge något tillbaka.

    Ha det gott och tack för uppmärksamheten.

    ///Daniel

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Snyggt jobbat, är mkt imponerad!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78
    Tack! Kul att du orkade läsa hela ;-)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Oxå imponerad! Mycket snyggt!

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Grymt snyggt.

    Vi måste nästan få höra hur ljudet det bli i systemet också.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    oj vad med jobb! Snyggt gjort

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Imponerande arbete! Sen tycker jag att utblåsen är perfekta, inte för små eller för stora


    Mvh

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Riktigt imponerande jobb!
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668
    Hejsan,
    Grymmt snyggt det blev. Mycket bra finish på grejerna verkar det vara också. A job well done
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Kan bara instämma med alla andra.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Imponerande finish på grejorna
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Bra skit d där!!
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Hur vackert som helst!

  14. #14
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Mkt imponerande!
    Sedan är det ju mycket roligare när man gjort sakerna själv också!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78
    Visst är det kul efteråt när man är färdig, men man skulle nog ljuga om man sa att det var roligt hela vägen... Ibland stannar man upp och undrar va f*n man håller på med egentligen.

    Tack för allt beröm förresten, det värmer!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    grymt bygge!

    extra plus för att det är väldokumenterat
    Segfirre Productions

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Läste de nu först och jag är impad..
    f.d. saabare

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    515
    Imponerande bygge, blev riktigt bra tycker jag.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    sånt här gillar vi, härligt
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    finns inget annat att säga än grymmmmmmttttt bra..
    skulle nog inte kalla dej amatör
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

Liknande ämnen

  1. Ännu en avgassystem fråga (OG93T)
    Av 93-2.0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 22:20
  2. Ännu en vinterdäck..
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 22:45
  3. Ännu en Dum Dumpfråga!!
    Av Danne*Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:13
  4. (Ännu en) Vad ska man ta för sin bil?
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 01:02
  5. Ännu en turbofråga..
    Av K3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •