Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jordning med hjälp av centrallås

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Jordning med hjälp av centrallås

    Hade tänkt sätta in en larmdiods-dummie (alltså ett fake-larm) i bilen.
    Tänkte att det kunde vara smidigt om det gick att göra så att dioden börjar blinka i framrutan när jag låser bilen.
    Frågan är hur jag ska lyckas koppla ihop det så det fungerar.
    Det borde ju kunna gå om kretsen jordar när bilen låses. Vet dock inte hur elschemat ser ut över centrallåset så jag skulle behöva lite hjälp.

    Helst så vill jag också slippa dra ut någon sladd i dörren utan koppla från baksidan av säkringsdosan eller nått åt det hållet.

    Vilka kablar bör jag koppla på?
    En som är konstant +12V och en som jordar när bilen låses vore ju kanon.
    Vilka kablar uppfyller dom kraven och hur ser dom ut och var sitter dom?

    Bilen är en 9000CC 2.3 -90 med centrallås (har väl kanske alla?) och AC.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Det går en röd och en grön kabel som är ihopbuntade från c-låsrelät till en kontakt i förardörren. Om du hittar på dom när dom är på väg in i dörren och sätter på en en tjuv där så kommer den ena att jorda när det är låst och den andra när det är upplåst. Vilken som är vilken har tyvärr glömt, så det får du testa eller fråga någon annan.
    Så att precis som du har skrivit kan du ta +12V och sedan jorda mha denna kabel.
    Lättare sagt än gjort kanske för det är ju ändå ett par kablar som går in i dörren...
    Så här funkar det iaf på min 86:a.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Ett något mindre funktionellt alternativ är ett relä som bryter (kopplas in mellan diod och jord).
    Koppla reläets styrspole till något som påverkas av tändningen´.
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Nu förstår jag ingenting!
    Mätte upp kablarna som har med centrallåset i förardörren att göra igår.

    Från bilen går det tre kablar, en grön, en röd och en svart.
    Från centrallåset går det också tre kablar, en gul, en grön/vit och en svart.

    I kontakten i dörren sitter kablarna ihop enligt följande:
    gul-grön | grön/vit-röd | svart-svart

    Både grön och röd kabel från bilen ger 1,5V då kontakterna är isär och svart är jord.
    När kontakterna sitter ihop och bilen är olåst ger grön 1,5V och röd och svart är jord.
    När kontakterna sitter ihop och bilen är låst ger röd 1,5V och grön och svart är jord.

    Alltså borde det väl fungera som så att det alltid går 1,5V genom röd och grön kabel från bilen till centrallåset och beroende på om bilen är låst eller ej jordas en av dessa kablar via den svarta?
    Röd när det är olåst och grön när det är låst.

    Det är vad jag lyckades komma fram till och satte därefter en strömtjuv på den gröna kabeln som går från bilen (innan den går ut i dörren) och tänkte jorda min blinkdosa som ska sitta i framrutan med hjälp utav den.

    Nu kommer det som jag inte förstår!

    När jag gjort så och sedan skulle testa som det fungerade så tog jag pluskabeln till blinkdosan och la på plus-polen på batteriet och då började blinkdosan det blinka!! Hur sjutton kan det komma sig när den då egentligen inte borde ha någon jord??
    Bilen var i det här läget olåst och det gjorde ingen som helst skillnad om jag låste, det bara blinkade hela tiden ändå.

    (Dock så låstes bilen när jag la blinkdosans plus-kabeln på minus istället för plus!)

    Blev en aningen ställd när detta hände och undrade om jag tagit fel grön kabeln som går ut i dörren (det går nämligen ut två) så jag mätte upp hur mycket ström det var på min gröna kabeln genom att mäta på plus-kabeln som går från blinkdosan. Tydligen så fanns där 2,3V när bilen var olåst men när man låste bilen jordade kabeln och det fanns 0V. Slutsatsen av det är att det borde ju vara rätt kabeln även fast det verkar märkligt att den ger 2,3V inne i bilen och bara 1,5V ute i dörren.

    Kan någon förklara vad det är som händer?
    Hur kan blinkdosan jorda utan att sladden den jordar igenom är ansluten till jord?
    När bilen är olåst borde det ju vara så att blinkdosans minuskablen är ansluten till 2,3V och blinkdosans plus-kabeln är ansluten till 12V. Då ska det väl inte kunna blinka över huvud taget??
    Förstår ingenting just nu!
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Nä, jag blir heller inte klok på det. Uppenbarligen inte samma som min.Slog upp min Haynes-bok men den gav ingenting heller.

    Känns som om det kan behövas ett kopplingsschema här.

    Om du testar att mäta precis när du låser eller låser upp får du 12V på röd eller grön då?

    Om du Ohmmäter mellan grön kabel och Batteriminus när bilen är låst får du 0 Ohm då?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Qvintus: Tack för ditt engagemang, uppskattas verkligen!

    Jag får inte 12V på varken röd eller grön ute i dörren då dom bara ger 1,5V. Det som händer är att den ena kabeln (grön) jordas när bilen låses och den andra (röda) jordas när bilen är olåst men det handlar fortfarande bara om 1,5V.

    När jag ohm-mäter så händer ingenting (mätaren reagerar inte ens) utan mätaren visar bara 1. Vad ska detta visa på?

    Om detta inte går kan man koppla på tändningen i så fall och hur gör man det, vilka kablar ska man använda?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    När det står en 1:a på multimetern när du mäter motstånd så betyder det "ej kontakt", vilket alltså innebär att den gröna inte jordas. Den har alltså inte kontakt med batteriminus, utan är en helt isolerad krets.

    Om du vill koppla på tändningen, så köp ett brytande eller växlande relä och koppla styret till denna från någonstans där du har tändningsström(15) eller "radioström"(75) t.ex på kopplingsplinten vid säkringsdosan.
    Drag sedan en konstant+ från säkringsdosan till larmatrapp och sedan jord.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Qvintus: Aha, ok!

    Var köper jag ett växlande eller brytande relä?
    Någon som kan länka till ett sådant?

    Hörde med Micro men hon som svarade där kunde bara se att dom hade blinkersrelän. Finns det någon annan beteckning på ett sådant relä som jag är ute efter?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    http://www.biltema.se/index.asp
    Gå in på: Biltillbehör, el, visa alla, relän, mer info

    Dom har dom säkert på Micro också.

Liknande ämnen

  1. Jordning
    Av Gibbarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:18
  2. Jordning av slutsteg i 9-5 Sedan
    Av Kelso i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:32
  3. Akut hjälp med centrallås NG900 94:a *uppdaterat*
    Av CuteStoffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 11:14
  4. jordning saab 9000
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 16:19
  5. Jordning till stolar
    Av PatrikM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •