Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Har SAAB börjat med Shell Helix istället för Mobil 1?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112

    Har SAAB börjat med Shell Helix istället för Mobil 1?

    Se rubrik!

    Lämnade in min 9-5 -03 på oljebyte Gjordes 060220. Snackade med killen som bytte oljan vad det var för olja han hade i motorn. Såg inte märke på oljan då de hade en slang från väggen som han drog direkt till motorn.
    "- Det är Shell"

    Jahapp... han vet väl bäst tänkte jag. Orkade inte bry mig.
    Sedan såg jag inne i SAAB hallen att det var skyltat med Shell överallt... och att deras olja fanns till salu.

    Så har GM börjat med detta som rekommendation?

    Bilen drar ingen olja alls efter 400 mil sedan bytet. (Har inte dragit någon olja, som jag sett på de tusen milen mellan sista och detta oljebytet)

    Lev väl!
    Kling
    9-5 2,3t SC -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ja!

    pratade med ****** som borde ha bäst kolla på det härifrån... om det är bättre eller mer kostnadseffektivt är däremot en annan fråga.

    mvh lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Uh... va?

    Har dom alltså gjort så att alla auktoriserade GM-verkstäder ska köra med samma leverantör?

    Fett avtal.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Uh... va?

    Har dom alltså gjort så att alla auktoriserade GM-verkstäder ska köra med samma leverantör?

    Fett avtal.

    /J
    Nejdå, så har de inte gjort.
    Det är upp till ÅF själv att välja oljor, men de bör ju klara "Saabs" klassning.

    GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Sist jag va på Saab Lerum så var det Mobil1 som gällde. Finns väl mkt trådar om Olja, men man har ju hört mkt snack om Mobil 1. Att den inte är världsbäst alltså... Skall tydligen ha väldigt lätt att rinna igenom packboxar på vissa bilmodeller, enl Bilprovningen så är det vissa problem på tex Volvos 850 serie om man kör med Mobil 1. Fast det borde väl i sanningens namn ha mer med viskositeten att göra, det skall ju vara så himla vattnigt nuförtiden.... Själv kör jag på Castrol nu vid nästa byte.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Tja!

    Var inne och byte olja senast nu i måndags 24/4-06
    Och det var varken Mobil1 lr Shell helix dom pytsa i, var något märke som ja aldrig hört talas om, Nester tror ja det hette. 5w30

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Var inne och byte olja senast nu i måndags 24/4-06
    Och det var varken Mobil1 lr Shell helix dom pytsa i, var något märke som ja aldrig hört talas om, Nester tror ja det hette. 5w30
    Det är Neste. Allt beror på vem den lokale ÅF råkar ha bäst avtal med just nu. Så länge kraven är uppfyllda kan ÅF köra med olja från Biltema, men antagligen skulle imagen skära sig alltför mycket, och vinstmarginalen är på tok för klen på ett sånt varumärke.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    vi kan säga såhär att det som saab verstäder använder (de flesta iaf) är inte samma oljor som typ labbet i södertälje kör på. därav väljer jag bort en viss stor och känd olje leverantör.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    vi kan säga såhär att det som saab verstäder använder (de flesta iaf) är inte samma oljor som typ labbet i södertälje kör på. därav väljer jag bort en viss stor och känd olje leverantör.
    Vad kör "labbet" i Södertälje med för olja då ?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    vi kan säga såhär att det som saab verstäder använder (de flesta iaf) är inte samma oljor som typ labbet i södertälje kör på. därav väljer jag bort en viss stor och känd olje leverantör.
    Vad kör "labbet" i Södertälje med för olja då ?
    Kör och kör...det varierar rätt kraftigt. Allt från gammal spillolja med hälften diesel och bensin, till de allra finaste oljorna som produceras. Det beror ju alldeles på vad de vill ha ut av sina tester
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    vi kan säga såhär att det som saab verstäder använder (de flesta iaf) är inte samma oljor som typ labbet i södertälje kör på. därav väljer jag bort en viss stor och känd olje leverantör.
    Vad kör "labbet" i Södertälje med för olja då ?
    Kör och kör...det varierar rätt kraftigt. Allt från gammal spillolja med hälften diesel och bensin, till de allra finaste oljorna som produceras. Det beror ju alldeles på vad de vill ha ut av sina tester
    visst detta stämmer, det hela beror på testerna. men de har sina leverantörer så att säga
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    sen kan vi säga att den första oljan i rubriken används MYCKET mer än den andra oljan. om den nu används överhuvudtaget.

    som sagt jag har mina skäl till varför jag väljer bort en viss oljesort. sen betyder detta inte att det är en dålig olja eller liknande men jag vill inte ha den i min bil. och det räcker som skäll för mig iaf
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    sen kan vi säga att den första oljan i rubriken används MYCKET mer än den andra oljan. om den nu används överhuvudtaget.

    som sagt jag har mina skäl till varför jag väljer bort en viss oljesort. sen betyder detta inte att det är en dålig olja eller liknande men jag vill inte ha den i min bil. och det räcker som skäll för mig iaf
    Men det jag också vill ha fram, är att det inte säger ngnting vad de kör på i Södertälje, eftersom de är ett lab som utför diverse tester. Annat är det om de rekomenderar ngn speciell, som ett resultat av deras tester.

    Jag tror att svaret är ganska enkelt och logiskt varför de konsumerat stora mängder Helix-olja på sistone. För om Saab har velat, av ngn anledning, byta ut eller komplettera Mobil1 med Helix i sina rekomendationer, så kräver det ganska omfattande tester. Speciellt med ett bilmärke som tidigare haft en del problem med oil sludge, måste vara säker på att oljan håller måttet i alla lägen. Så om man nu officiellt börjat köra med Shells olja, så vore jag förvånad om det INTE passerat en hel del sådan olja genom labbet på sistone.

    Personligen tror jag dock att Helix-oljan är mkt bättre än Mobil1, och det kan vara en av anledningarna till att Saab tagit med den i rekomendationerna. Jag skulle tro att labbet kommit fram till det också, men som sagt, det är inget man kan se genom att jämföra vilken olja de använt mest på sistone.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Jag tror att svaret är ganska enkelt och logiskt varför de konsumerat stora mängder Helix-olja på sistone. För om Saab har velat, av ngn anledning, byta ut eller komplettera Mobil1 med Helix i sina rekomendationer, så kräver det ganska omfattande tester. Speciellt med ett bilmärke som tidigare haft en del problem med oil sludge, måste vara säker på att oljan håller måttet i alla lägen. Så om man nu officiellt börjat köra med Shells olja, så vore jag förvånad om det INTE passerat en hel del sådan olja genom labbet på sistone.

    Personligen tror jag dock att Helix-oljan är mkt bättre än Mobil1, och det kan vara en av anledningarna till att Saab tagit med den i rekomendationerna. Jag skulle tro att labbet kommit fram till det också, men som sagt, det är inget man kan se genom att jämföra vilken olja de använt mest på sistone.
    ja så kan man säga
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Hej!

    Helix är faktiskt bättre än Mobil 1! Nya Mobil 1 är inte gjort på PAO som den gamla och är således inte riktigt "helsyntet", i alla fall i USA. Shell Helix används också av Porsche fabriksverkstäder. Jag personligen har väldigt bra erfarenheter av den också.
    Signatur...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Helix är faktiskt bättre än Mobil 1! Nya Mobil 1 är inte gjort på PAO som den gamla och är således inte riktigt "helsyntet", i alla fall i USA. Shell Helix används också av Porsche fabriksverkstäder. Jag personligen har väldigt bra erfarenheter av den också.
    jag väljer helix oljan framför mobil 1 oavsett bil faktiskt. visst mobil 1 är ingen dålig olja men inte tillräckligt bra för att jag skall använda den iaf
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Här istan kör dom med statoil...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Statoil/biltema, Helix o Valvoline kör ja på. Aeron o SS:en får Statoil av verkstan. Och jag undrar fortfarande om det kan finnas belägg för min misstake om att Mobil1 sabbar packboxarna. Alltså att de rengörande tillsatserna e för aggressiva mot dessa, så viktiga plastbitar.
    Varför skulle det annars rinna igenom som vatten på en långmilad motor. Som e tät med vilket annat skit som helst i tråget.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  19. #19
    Ser att ni försöker reda ut en del om oljor och tänkte dela med mig lite info. De två länkar jag bifogat är iförsig skriverna på ett Mc-forum men är både roliga och lärorika...


    http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... light=olja

    http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... light=olja

    Jag kan tillägga att jag kör min saab på mobil 1 men har funderat på att
    byta till shell ultra helix men det beror på priset och inte på att någon av
    oljorna är dåliga.

    Skör även en annan maskin som toppar nästan 300 km/h och varva 14000 på biltemas olja och det funkar fin fint....

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Statoil/biltema, Helix o Valvoline kör ja på. Aeron o SS:en får Statoil av verkstan. Och jag undrar fortfarande om det kan finnas belägg för min misstake om att Mobil1 sabbar packboxarna. Alltså att de rengörande tillsatserna e för aggressiva mot dessa, så viktiga plastbitar.
    Varför skulle det annars rinna igenom som vatten på en långmilad motor. Som e tät med vilket annat skit som helst i tråget.
    ExxonMobil tillverkar inte addetiv själva för Mobil 1, så själva addetiven är inte unika. Däremot uppges att de sätter samman blandningen av dessa själva. Oljetillverkare kan också köpa in helt färdigkomponerade addetivpakek klara att tillsättas. Addetiv för rengörande verkan är av två sorter, de som löser upp smuts och de som binder smuts i oljan. De som binder smuts har till uppgift att se till att oljan inte bildar klumpar vilket sker vid exempelvis problem med "oil sludge". Olja för lång livslängd kan innehålla högre halter av dessa addetiv just för att motverka klumpning.

    Oljeläckage med syntetiska oljor berodde tidigare på att oljor som exempelvis PAO inte får tätningar att svälla som de gör med mineralolja (speciellt ett problem om man tidigare använt mineral), när packningarna inte sväller mister de tätningsförmåga. Idag innehåller vanligtvis en syntetisk olja estrar för att få en viss svällning hos packningar. Normalt testar man dessutom oljorna för denna egenskap innan en ny formulering säljs.

    Mobil 1 ska dock numer innehålla den syntetiska oljan "alkylated naphthalene" vilken uppges att bland annat lösa upp smuts såväl som tillsatser mycket bra. Dock uppges denna olja vara mycket snäll mot tätningar.

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Helix är faktiskt bättre än Mobil 1! Nya Mobil 1 är inte gjort på PAO som den gamla och är således inte riktigt "helsyntet", i alla fall i USA. Shell Helix används också av Porsche fabriksverkstäder. Jag personligen har väldigt bra erfarenheter av den också.
    Vart har du hört att Mobil 1 inte länge är syntetisk? Struntprat skulle jag vilja säga.

    Mobil 1 innehåller ExxonMobils syntetiska oljor:
    Alkylated Naphthalene (grupp 5)
    Polyalphaolefins (grupp 4)
    Esterex™ esters (grupp 5)

    Tidiga Mobil 1 oljor innehöll bara PAO + ester (+ addetiv förstås), men AN har visat kunna öka prestandan hos en PAO baserad olja. AN är förstås något dyrare än PAO men med en mindre inblandning påverkar inte detta priset så mycket. "Tri-Synthetic" syftade på dessa tre syntetiska oljor, och "SuperSyn" ska även den vara baserad på bland annat PAO och AN, möjligen utan estrar, kan inte hitta något bra svar på detta. Tillskillad från Tri-Synthetic så innehåller SyperSyn också MoS2, en AW tillsats som också hittas i exempelvis Red Lines oljor. Vid jämförelse mellan Tri-Synthetic och SuperSyn med oljeanalys så uppvisar den senare betydligt lägre slitage. Alltså har Mobil 1 blivit bättre, inte sämre med deras egna oljor som referens.

    Lite länkar
    http://www.exxonmobilchemical.com/Publi ... tic_v5.pdf
    http://www.exxonmobilsynthetics.com/Pub ... ochure.pdf
    http://www.nyeautomotive.com/lubeletter ... 2_No_3.pdf
    http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/ ... Data1.html

    Kan man stå ut med deras självberöm så förklarar denna skillnaden mellan syntetiska och mineral oljor ganska bra. Notera dock att man "glömt" grupp 5 oljor. PAO är grupp 4. Grupp 1-3 är mineraloljor.
    http://www.mobil.com/Australia-English/ ... ineral.asp

Liknande ämnen

  1. GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?
    Av Skåne_Jonta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 12:20
  2. Shell Helix ultra 0-40 eller Mobil 5-40 ??
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 10:07
  3. 3G-mobil istället för dongle till mobilt bredband.
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 01:11
  4. castrol magnatec eller shell utra helix
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 17:58
  5. Shell Helix Ultra 5w-40 helsyntet till Saab
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 09:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •