Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Larm och installation av bilstereo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Grythyttan
    Inlägg
    2

    Larm och installation av bilstereo

    Tjipp!
    Mitt första inlägg här efter att ha blivit stolt ägare av en Saab 9000 Aero 2.0T, -96!

    När jag köpte bilen förra veckan hade ägaren ingen larmnyckel till själva larmcentralen (som sitter under huven). Han sade att man kunde beställa en ny nyckel till den och jag har mailat till Saab ang. detta eftersom det verkar röra sig om ett originallarm. Det finns inget annat märke på centralen och fjärrkontrollen sitter på själva bilnyckeln, och har därför dragit denna slutsats?
    Jag tänker nu montera in en bilstereo i den och naturligtvis har kablarna klippts av och istället för en ISO-kontakt så har kablarna från bilen skarvats till kablaget på en kontakt som jag tror passar till Clarion. Eftersom jag har en Pioneer så tänkte jag skarva om kablarna och göra samma sak fast med en Pioneer-kontakt i slut-änden eller kanske fixa så att det hamnar en ISO-kontakt där istället och köra med Pioneer-adapter så blir det rätt från början? Har för mig att jag har sett ISO-kontakter med lösa kablar.

    Så till huvudfrågan:
    Jag är inte är någon klippa på bil-el och framförallt inte bilstereo-installationer men jag misstänker att denna lilla operation inte är sådär jättebra att utföra medan strömmen fortfarande ligger på? Har fått för mig att saker kan förstöras genom ex. någon kortslutning om jag börjar fippla med skarvar medan strömmen är på? Vad händer med larmet om jag lyfter plus-polen på batteriet? Är lite orolig för att jag kommer att behöva den larm-nyckel som jag nämnde tidigare och slå av larmet innan jag börjar pyssla eller är jag kanske bara nojig?
    Är det någon som vet om det är Saab man ska kontakta ang. larmnyckeln förresten? Jag ringde nämligen till BRL och killen där trodde i alla fall att det var dit jag skulle vända mig? (Har inte fått något svar ännu från Saab.)

    Tack på förhand!

    /..EyeScream

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Hitta en pinout på Clarion-kontakten och gör om till ISO, finns ISO-kablage att köpa för det. Detta behöver du såklart inte ha strömen påslagen för.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Grythyttan
    Inlägg
    2
    Tack för svar!
    Problemet är att den ISO-kontakt som suttit i bilen har klippts av och skarvats med en kabel passande den bilstereo som suttit där tidigare. Om jag ska skarva även denna med en Clarion -> ISO och dessutom en ISO-> Pioneer så blir det lite onödigt mycket kabel att trycka in. Jag funderar på om jag kan ersätta den sista kabelbiten med kablaget till min egen stereo utan att slå av strömmen i bilen? Kan man förstöra något annat i bilen? Om jag måste slå av strömmen, kan något hända med Saabs originallarm som gör att man behöver ha huvudnyckeln till larmenheten under motorhuven?

    /..EyeScream

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Jg tror att han som skrev inlägget menade att du skulle titta på vilka stift som gick till vilken funktion på Clarion kontakten och klippa kabelaget för att montera på iso kontakt, inte att du skulle ha kvar alla kontaktstycken.

    //Mattias

Liknande ämnen

  1. Installation av viggenintercooler
    Av TurboRichard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •