Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trim>värmebildning

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Trim>värmebildning

    Hej!

    Har funderat lite!

    När man trimmar lite hårdare eller bara trimmar så är det juh till sin fördel att byta IC pga den ökade värmebildningen.

    Kunde inte ett alternativ vara att byta tilll en större turbo som jobbar i rätt område så inte värmebildningen ökar så mycket, dvs inte maxa turbon som man ofta gör vid t ex steg3.

    Går det? Vilka skulle vara eventuella för- och nackdelar?

    mvh matte

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    När jag tog ur 320hk så hade jag lägre avgastemp än vad orginal aero har i min 9-5. Gröna spridare monterade på den.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Går det? Vilka skulle vara eventuella för- och nackdelar?
    Normalt sett är det väl billigare och enklare att hjälpa till med en bättre IC, än att krångla med ny turbo lämpad för ändamålet.

    Sen blir det ju inte alltid bättre bara för att man byter IC, men ofta snyggare.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nej, det där med IC är en hel vetenskap. Man måste ha rätt storlek på ingång/utgång, grovlek på kanalerna, utformingen av gavlarna, PLACERINGEN, och framför ALLT rätt rördiameter till och från intercooler. Finns ännu fler aspekter vad det gäller IC.

    Bästa är för att hålla avgastemp nere är att rika upp med bränsle och förbättrad tändkurva. Turbo fungerar också utmärkt, då gärna med matchportat grenrör gentemot topp och turbo, men som sagt också en väldigt dyr operation och tidskrävande.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Försöker man hålla ner avgastempen så mycket det går med bränsle och tändning, skjuter istället ofta förbränningstrycket i höjden.
    Så jag skulle säga, håll avgastempen så hög som möjligt utan att den blir FÖR hög.

    Markus

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    En centrifugalkompressors verkningsgrad blir inte bättre än närmare 80%, samt att kompression alltid ger värme så kommer temperaturerna trots högre adiabatisk verkningsgrad fortfarande vara rätt höga vid högre laddtryck.

    Att hålla nere uppfetningen är gynnsamt för bränsleförbrukning och avgasutsläpp och tidig tändning ger höga förbränningstryck. Lämpligen bör man ligga så högt i avgastemperatur som är möjligt för att undvika problemen uppfetning och tidig tändning ger.

    Att konstruera anslutningar för en intercooler är inget större problem, placering av laddluftkylaren är egentligen ett större problem.

    Kan man sänka laddluftens temperatur så kommer även avgastemperaturen sjunka, utsläpp av NOx minskar också.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Ok!

    Så större turbo som jobbar en bit från max är ett sämre alternativ än en större IC verkar det som.

    Då tackar jag för svaren.

    mvh matte

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Ok!

    Så större turbo som jobbar en bit från max är ett sämre alternativ än en större IC verkar det som.

    Då tackar jag för svaren.

    mvh matte
    En större turbo kan dock sänka exempelvis avgastrycket i förhållande till laddtrycket vilket är fördelaktigt.

Liknande ämnen

  1. trim vs trim ?
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 21:18
  2. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  3. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57
  4. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •