Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Stänga av knackreglering på 25pin APC?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114

    Stänga av knackreglering på 25pin APC?

    Förslag på metoder för hur man lämpligast stänger av knackregleringen på 25pin "analog" APC alltså 86-88.

    Har testat att ta bort sladden till vanliga knacksensorn och istället ansluta sladden till en annan knacksensor som jag lagt vid batterihyllan.
    Resultat: Endast grundladd men ingen knackindikering [på monterad led på APC-boxen]. Har tänkt testa samma sak med några andra knacksensorer, iaf den jag använde nu skulel vara trasig eller så.

    Ang. Den reglerbara K-Poten i APC-lådan, någon som vet vad som händer om man bryter kretsen över poten?
    Kommer APC då att inte känna av spikningar eller kommer den att gå ned på grundladd för avbrott i kretsen?
    Bör man hellre byta K-Poten till en med större omfång?
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Har inget direkt svar på din fråga. Tänkte bara gnälla lite

    Varför ska du ha APC överhuvudtaget om du inte tänker använda knackregleringen? Det är ju typ hela grejen med APC... Varför inte bara montera en pysventil då?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114
    Just nu så indikerar apc spik när det inte verkar spika.
    Kör hellre med apc än med pysventil, lätt att reglera och förutom knackborttagningen så behöver jag inte ändra någe.



    Har ingen provat att ta bort knackindikeringen på apc??

    Får väl kötta på själv med lödkolven...
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av NissseMann
    Just nu så indikerar apc spik när det inte verkar spika.
    Varför tror du att det inte spikar?

    Är det inte bättre att försöka hitta felet om det nu är så att motorn verkligen inte spikar?

    Har du kollat något i de klistrade trådarna och de i FAQen som behandlar APC? Det står mycket bra där.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=37112

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=20237
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Knacksensorn kan ju höra motorslammer och tolka det som spikningar.

    Prova med en fiberbricka mellan sensor och block för att "döva" sensorn lite.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114
    Tipset med fiberbricka ska jag nog testa om det inte kommer fram några förslag på hur man elektroniskt stänger av knackreglerigen.
    Kan ju tänkas att rejäla spikningar ändå kommer att höras trots fiber brickan och det har jag absolut inget imot.

    Förslag på materialval till brickan?
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  7. #7
    Hej!

    Du kan stänga av knacksensorkretsarna genom att jorda pin 18, men då är det ganska poänglöst att ha APC. För övrigt är det verkligen inte att rekommendera att experimentera med pin 18.
    Att behålla signalen på pin 19 samtidigt som knackregleringen är avstängd är nog jobbigare. Jag har för mig att knacksignalen delar upp sig i boxen innan den kommer till pin 19, dvs flera kretsar som måste modifieras och mycket lödjobb.

    I vilket fall så finns det ingen anledning för dig att försöka dig på ovanstående. Ta reda på felet istället. Det vanligaste brukar vara att man har felaktiga tändkablar som stör APC. Det kan också vara fel på varvtalssignalen. Har sett ganska många APC som moddats med att ta bort varvtalssignalen internt, vilket bland annat leder till att man får problem med "spikningar" på höga varv.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114
    "verkligen inte att rekommendera att experimentera med pin 18."
    Okej, men APCn borde inte ta någon skada av att pin 18 jordas?

    Jag har inte stängt av varvtalssignalen internt i boxen, om jag ställer lite snällare tändning så har jag inga problem med knacknedreglering. Har lyssnat efter knack men inte hört någon spikning alls, känner till att APC är betydligt bättre än människan att avlyssna knack. Men för att få ut maximal effekt så anser jag att APC är lite överkänslig.

    Tack för svaret med pin 18, ska testa det och förhoppnings hitta en lösning så jag kan använda APC för större spikningar.

    Anders Olsson -> Har du någon teori om vad som bör hända om resistansen över K-Poten ökas till mer än K-Poten normalt går att ställa till?
    Har en tanke om att sänka knackkänsligheten genom ökad resistans i den kretsen.
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  9. #9
    Hej!

    Om inte jag minns helt tokigt så ger lägre resistans på K-pot lägre knackkänslighet. Det är inget som hindar att du byter R21 till ett motstånd med lägre värde. Förmodligen är det en betydligt bättre idé än att göra experiment med pin 18, förutsatt att du monterar ett R21-motstånd på åtminstone några kOhm.
    Jag undviker helst att överhuvudtaget prata om pin 18 eftersom risken att "moddade" boxar kommer ut på marknaden är stor och det kan drabba ovetande personer ganska hårt.

    Annars kan jag bara säga att ingen annan hittils har attackerat motsvarande problem genom att minska knackkänsligheten. Om du blir av med spikningarna när du sänker tändningen så är det väl ganska uppenbart att motorn faktiskt spikar, oavsett vad du tycker dig höra. Då tycker jag att det låter som en korkad idé att minska knackkänsligheten. Varför inte köra med några grader lägre tändning eller öka på bränslet lite "som vanlgt folk"?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur stänger man av kylningen i ACC OG9-3
    Av elin_rrr i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-04-27, 17:03
  2. OG9-3 -01, strålkastare går ej att stänga av!?
    Av hostarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 13:42
  3. Stänga av magnetventil...
    Av Lundiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •