Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Electronic Antenna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    14

    Electronic Antenna

    Jag har köpt http://www.mds.se/?artnr=M59255 en sån på mds och
    när jag kom hem och skulle montera den så verkar det som om den ska vara jordad och vara ansluten till 12v.

    Är det nån som har en ide om vars man kan montera den snyggt?
    Jag funderade på att sätta den på sidoväggen nära elantennen på insidan bilen givetvis. Just ovanför högtalarna.
    Funderade på vars man kan dra strömmen ifrån.
    Ska den ha konstant 12v. eller bara när tändningen är på "2:a jacket" så baklyset lyser. Isf kan man väl tjuva ström från den kabeln?

    Bilen är en 9-3 -01 5d

    Om nån har monterat redan skulle jag gärna vilja se bilder.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347

    Re: Electronic Antenna

    Citat Ursprungligen postat av jopen
    Jag har köpt http://www.mds.se/?artnr=M59255 en sån på mds och
    när jag kom hem och skulle montera den så verkar det som om den ska vara jordad och vara ansluten till 12v.

    Är det nån som har en ide om vars man kan montera den snyggt?
    Jag funderade på att sätta den på sidoväggen nära elantennen på insidan bilen givetvis. Just ovanför högtalarna.
    Funderade på vars man kan dra strömmen ifrån.
    Ska den ha konstant 12v. eller bara när tändningen är på "2:a jacket" så baklyset lyser. Isf kan man väl tjuva ström från den kabeln?

    Bilen är en 9-3 -01 5d

    Om nån har monterat redan skulle jag gärna vilja se bilder.
    har du inte tänkt på att hur antennen ska veta när den ska gå upp?
    förslagsvis så kopplar du strömmen till rätta kabeln på stereon.
    Peugeot 607 2.2 -06.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Electronic Antenna

    Citat Ursprungligen postat av jopen
    Är det nån som har en ide om vars man kan montera den snyggt?
    Jag funderade på att sätta den på sidoväggen nära elantennen på insidan bilen givetvis. Just ovanför högtalarna.
    Den är ju tänkt att fästas på insidan av någon ruta, (bak eller framrutan då främst kanske, eller sidorutan på kombi) men jag antar att det funkar som du tänkt också. Testa hur den funkar med mottagningen på olika positioner innan du monterar fast den permanent.


    Citat Ursprungligen postat av jopen

    Funderade på vars man kan dra strömmen ifrån.
    Ska den ha konstant 12v. eller bara när tändningen är på "2:a jacket" så baklyset lyser. Isf kan man väl tjuva ström från den kabeln?

    Bilen är en 9-3 -01 5d

    Om nån har monterat redan skulle jag gärna vilja se bilder.
    Den ska ha ström när tändningen är på. Annars kommer den att dra ur ditt batteri.

    Det är dock inte särskillt smart att ta ström från baklyset eftersom färddatorn troligtvis kommer att känna den skillnaden och varna för trasig bakljus.

    Bättre i så fall att använda kablarna för den vanliga elantennen. Bör väl finnas nånstans bakom tyget på vänstra sidan i bagaget.





    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    har du inte tänkt på att hur antennen ska veta när den ska gå upp?
    förslagsvis så kopplar du strömmen till rätta kabeln på stereon.
    Det är inte en sån elektrisk antenn... titta på länken som jopen postade.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    14
    jag ska gå ner och mäta lite och sen vad jag kommer fram till.

    ska även testa mottagningen...det bästa är säkert överst i bakrutan men det blir lite fult med kablarna då bara.
    Ska ta bild när jag får igen min digitalkamera så får ni se hur det blivit.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av jopen
    jag ska gå ner och mäta lite och sen vad jag kommer fram till.

    ska även testa mottagningen...det bästa är säkert överst i bakrutan men det blir lite fult med kablarna då bara.
    Ska ta bild när jag får igen min digitalkamera så får ni se hur det blivit.
    jaha, det va en sån antenn och ingen motordriven el antenn
    Peugeot 607 2.2 -06.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    Köpte en liknande, fast på mekonomen.
    Satte min i vindrutan upp bakom backspegeln. Syns knappt...
    Kabeln gömde jag snyggt innanför A stolpen på höger sida.
    Den kabeln som är längst ner, kopplade jag in på matar strömmen för el-antennen.
    Och den som sitter där uppe jordade jag i en skruv till backspegeln.
    Det är nämligen inbyggd antenn förstärkare. Gissar på att det är så på din också.


    /
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    14
    Jag monterade min i bakrutan. Drog kablarna under gummilisten ner till gammla elmotorantennen kopplade jord och tog strömmen från matningen från stereon. Kopplade bara med ett enkelt flatstift i snabbkontakten till elmotorantennen. Antennkabeln kopplade jag i befintlig kabel som gick till stereon.. Det vart bra mottagning och det ser bra ut synns inte utifrån. Innifrån ser man kablarna som hänger ner lite i backspegeln pga att kablarna inte kunde vara för sträckt när man öppnar bagageluckan. Stör inte mig iaf.

    Ska fixa nån bild när jag får igen kameran. Den är på service.

    F.ö. så gick ju inte den gamla elmotorantennen ner ordentligt så jag tog upp den och rengjorde den och när jag skulle montera den så satt den nån sorts hylsa som jag tryckte ner i röret mot motorn först. Sen ner med antennsprötet och då gled hylsan ner i röret och jag blev förbannad. Tog en hammare och bankade ner antennsprötet ordentligt. Monterade tillbaks muttern och allt, gick direkt på MDS och köpte den här. Tyst blev det. Ingen elmotor som hackar och lever om och mottagningen är faktiskt bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •