Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips för sliten lack på motorhuv

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Tips för sliten lack på motorhuv

    Hej,

    Jag har en 9-3, -00, som dessvärre har en rätt sliten motorhuv. Det finns gott om små rostmärken (stenskott o. dyl.) och även en del ställen med halvtaskiga lagningar (eller om det är något inneboende problem med lacken, vill minnas att jag läst att det varit problem med SAAB:s lack).

    Så nu är min fråga om ni har några bra tips hur jag får ordning på den igen? Själv har jag funderat på att antingen försöka fixa rostangreppen själv (rätt mycket jobb) eller lämna in bilen till något proffs som löser hela problemet (typ omlackning, e.t.c.).

    Lacken är för övrigt svart och solid.

    /Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Svart är ganska svårt att få bra och har du tänkt lacka lite här och lite där tycker jag det inte är någon bra idé. Tycker allt att du ska kosta på och lämna in den till en riktig lackerare.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Ja det tycker jag också, lämna in till en lackerare och lacka om hela huven. Med mycket stenskott och skador så blir det aldrig snyggt om man bättrar på. Och på vissa kulörer syns det mycket väl. Skulle tro att om lackning av en huv kostar mellan 2500-3500kr lite beroende på vem du anlitar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    jag tycker du ska lämna till lackerare annars blir det aldrig bra.
    var bor du? om det är norrköping kan det bli fixat för under 2000kr
    saab 900 2,0t talladega-98
    nu med maptun i motorn.gött

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Som sagts tidigare: Svart är mycket svårt att få till bra om du ska pilla lite själv, även en rekond efteråt gör ju inte så mycket.

    Lämna till en lackfirma och få det gjort ordentligt direkt. Sen é det ju mycket roligare att titta på bilen
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121
    Tack för åsikterna.

    Anledningen till att jag vill snygga till bilen nu är att jag ska sälja den. Efter lite funderande så jag gör förmodligen så att jag struntar i att åtgärda huven. Skulle sedan någon köpare göra en stor sak av den så går det alltid att sänka priset 2000:- så kan de lämna in den på omlackning.

    Talladega_Walle:
    Bor i Linköping så Nrkpg är inom räckhåll. Vilken firman är det du rekommenderar? Om det faller sig så att jag trots allt får för mig att lämna in den...

    /Johan

    PS Efter lite ingående närstudier av huven så såg jag att det rör sig nog om dåliga lagningar med "lackstift" och inte något generellt problem med lacken.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhuv OG9-3 vs NG900
    Av Aero_Jansson i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 10:46
  2. Tips och råd ang lack val..
    Av K9_Wagon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 19:06
  3. Motorhuv
    Av AnderZon_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 14:44
  4. [LÖST] Passar motorhuv från annan årsmodell OG9-5
    Av DarkAngel i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •