Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: BSR steg 1/SS Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    BSR steg 1/SS Aero

    Idag var jag och hämtade samt installerade mitt PPC trim till bilen.
    Vilken skillnad!En helt annan bil..
    Nu till min fråga: Ibland så uppstår det nåt tjutande ljud när man accelererar,
    är det något som är vanligt vid trim?Någon som vet vad det kan va?
    ( och det e inte turbon )

    MVH Christian
    9-3 SC Aero V6 -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Idag var jag och hämtade samt installerade mitt PPC trim till bilen.
    Vilken skillnad!En helt annan bil..
    Nu till min fråga: Ibland så uppstår det nåt tjutande ljud när man accelererar,
    är det något som är vanligt vid trim?Någon som vet vad det kan va?
    ( och det e inte turbon )

    MVH Christian
    Skönt att höra att det är stor skillnad då jag också har planerat BSR steg 1. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ljudet.
    9-3 SC 1.9TiD -08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151
    Har oxå BSR steg 1 med sportluftfilter. När jag gasar viner det pga luftinsuget ifrån sportluftfiltret. Iofs har jag ett öppet filter men det lät så om mitt vanliga insatsluftfilter också.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Har Hirsch steg1, ger oxå ett vinande ljud både med orginal luftfilterbox o öppetfilter.. Kört över 4000mil utan några problem alls..
    9-3SS Aero Hirsch Steg 1

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det vinande ljudet ska vara där enligt BSR...

    Koppla in en laddmätare och se vad bilen laddar nu om du vill

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det vinande ljudet ska vara där enligt BSR...
    Finns det ingen bättre motivering???
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    53
    tjenna!
    fick detta svar när jag ställde frågan till autotrim i gbg!

    "Det vinande ljudet kommer bara fram på någon årsmodell av 9-3ss Aero med optiflow filter där kan man höra vinande brusande ljud
    Det är luft som rusar förbi ett hål i turbon
    ungefär samma som när man var liten och blåste på en öppnad flaska
    Det kommer inte och vina i din bil"

    min bil: 9-3 vector 2.0t -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Hade oxå detta vinande ljud runt 2000 - 3000 varv på min,
    Tyckte att det var OK i början men efter ett år fick jag nog och köpte ett större avgassystem och steg 3.

    Då mildrades ljudet så mycket att jag inte störs av det längre.
    Ett lätt vinande ljud är nästan mysigt men visst innan var det direkt störande.



    Men så var det
    2,0T SS -04

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det vinande ljudet ska vara där enligt BSR...
    Finns det ingen bättre motivering???
    Nja, vi har pratat om detta förut. Då gjorde även Micke på BSR sin röst hörd. Det var ett resonansljud som uppkom ifrån insugssidan helt enkelt. Inget konstigt med det tydligen ?

    Men jag skulle ändå vilja se nån av dessa steg1 killar mäta sitt laddtryck, jag tror det är förvånansvärt högt för att vara till ett pluttigt steg1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Jag mätte up mitt tryck till 1,5 Barö med steg 1.

    Och maxladdtryck är inte högre i steg 3 systemet.

    Och pluttigt steg 1 OK det håller inte laddet ända till 7000 varv om du menar så (då skulle det gå undan på riktigt) , maxladdet med steg 1 ligger runt 2500-3000 varv
    2,0T SS -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    Hej!!

    Jag har en Nordic trimmad (steg1) 9-3 SS Aero 05:a Jag har också märkt ett vinande/visslande ljud mellan ca 2000 - 3500 varv. Blev lite orolig när jag hörde det. Men om man läser här så är det helt naturligt då. Känns inte som bilen går dåligt så det är väl bara att köra på!!

    //Matte

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Väcker en gammal tråd, eftersom den inte avslutades riktigt. Var det normalt att det ven efter chippningen och att det var luftburken som var boven?

    Min bil är steg 1 chippad av BSR och har märkt nu att det viner om bilen då man trycker på ordentligt. Låter inte som något missljud, utan mer som att det skulle kunna vara något fönster öppet lite, fast det inte är det.

    Kan tilläggas att bilen går helt utmärkt och skjuter på ordentligt och att det endast låter då man accelererar kraftigt.

    Bilen är en 93 aero ss 03a.

  13. #13

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Min viner också efter chipning och är bara glad att man inte fick det fjantiga pysljudet. om det är normalt med vinljudet vet jag inte.

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Hej !

    När jag körde Saab 9-3 Aero ss Hirsch 252 hk så hörde jag detta ljud med dock inte ens i närheten av hur mycket det hörs på Bsr eller Nordic.
    Det förekom ytterst lite vid direkt fullgas på 2an för att sen avta..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    När jag körde Saab 9-3 Aero ss Hirsch 252 hk så hörde jag detta ljud med dock inte ens i närheten av hur mycket det hörs på Bsr eller Nordic.
    Det förekom ytterst lite vid direkt fullgas på 2an för att sen avta..

    Mvh
    Kan dock intyga på att mitt Hirschtrim ligger i princip på samma nivå som BSR i laddtryck. Placebo är vad vi kallar det hela. Helt original är bilen knäpptyst. Lättast att kolla är egentligen att testa originalmjukvara med sportluftfilter och sedan med ny programvara med samma filter. Ytterst marginell skillnad.

    Man får en tyngre högerfot med trim och det är nog min teori om varför suset upplevs som högre. Hörde inte ett shit med original luftburk, med eller utan trim.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    När jag körde Saab 9-3 Aero ss Hirsch 252 hk så hörde jag detta ljud med dock inte ens i närheten av hur mycket det hörs på Bsr eller Nordic.
    Det förekom ytterst lite vid direkt fullgas på 2an för att sen avta..

    Mvh
    Kan dock intyga på att mitt Hirschtrim ligger i princip på samma nivå som BSR i laddtryck. Placebo är vad vi kallar det hela. Helt original är bilen knäpptyst. Lättast att kolla är egentligen att testa originalmjukvara med sportluftfilter och sedan med ny programvara med samma filter. Ytterst marginell skillnad.

    Man får en tyngre högerfot med trim och det är nog min teori om varför suset upplevs som högre. Hörde inte ett shit med original luftburk, med eller utan trim.

    Men nu är det inte insugsljudet i ett sportluftfilter vi pratar om, utan ett annat ljud. Ett vinande ljud, som kommer vid gaspådrag.

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Kan dock intyga på att mitt Hirschtrim ligger i princip på samma nivå som BSR i laddtryck. Placebo är vad vi kallar det hela. Helt original är bilen knäpptyst. Lättast att kolla är egentligen att testa originalmjukvara med sportluftfilter och sedan med ny programvara med samma filter. Ytterst marginell skillnad.

    Man får en tyngre högerfot med trim och det är nog min teori om varför suset upplevs som högre. Hörde inte ett shit med original luftburk, med eller utan trim.
    Hej !

    Jag snackar om 9-3 Aero ss 210 hk org och ej 250 hk org,och utan dessa sportfilter.
    Sen har du helsats mm förändrat bilen en del så det är kanske inte så rättvisande att jämföra laddtryck.
    Får svårt att fatta att en 400 nm bil och 480 kan ha samma laddtryck om det är oförändrat hårdvara.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Men nu är det inte insugsljudet i ett sportluftfilter vi pratar om, utan ett annat ljud. Ett vinande ljud, som kommer vid gaspådrag.
    Exakt,förståd nästan att han tänkte på annat.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Kan dock intyga på att mitt Hirschtrim ligger i princip på samma nivå som BSR i laddtryck. Placebo är vad vi kallar det hela. Helt original är bilen knäpptyst. Lättast att kolla är egentligen att testa originalmjukvara med sportluftfilter och sedan med ny programvara med samma filter. Ytterst marginell skillnad.

    Man får en tyngre högerfot med trim och det är nog min teori om varför suset upplevs som högre. Hörde inte ett shit med original luftburk, med eller utan trim.
    Hej !

    Jag snackar om 9-3 Aero ss 210 hk org och ej 250 hk org,och utan dessa sportfilter.
    Sen har du helsats mm förändrat bilen en del så det är kanske inte så rättvisande att jämföra laddtryck.
    Får svårt att fatta att en 400 nm bil och 480 kan ha samma laddtryck om det är oförändrat hårdvara.
    Mvh
    Jag måste ha missförstått allting isåfall. Då jag tolkade vissa inlägg som att BSR skulle mata ett högre tryck ur turbon än Hirsch, för dem är jämlika på 250hk ->280- 290hk varianten. Annars vet jag inte vilket sus ni pratar om faktiskt:S

    Förövrigt, om man skriver SS Aero här på forumet, är det då alltid 210hk-varianten som påpekas då? Många skrivet just ut endast det och det och inte motorvolymen.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: BSR steg 1/SS Aero

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Förövrigt, om man skriver SS Aero här på forumet, är det då alltid 210hk-varianten som påpekas då? Många skrivet just ut endast det och det och inte motorvolymen.
    Hej !

    Jag skrev 9-3 Aero ss Hirsch 252 hk då är det verkligen svårt att tro att det handlar om V6an,då jag har svårt att tro att Hirsch har ett chip som ger 2 hk extra
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Steg 1 till steg 3 på 95 AERO
    Av wozny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 20:44
  2. SS aero/BSR steg 3
    Av Expressoblack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 20:19
  3. 850 r steg 3 vs 9-5 aero steg 3
    Av jimmy/bmw i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 16:01
  4. hur bra ska en 9-3 aero gå med steg 2! 265 hk!
    Av bergo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 22:01
  5. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •