Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skramlande ljud - Kat/koppling? +lite annat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123

    Skramlande ljud - Kat/koppling? +lite annat

    Hej!

    Jag har lite problem med allt möjligt på min bil nu /9000classic i signaturen

    Så här ligger det till:

    När jag köpte bilen så gick den som ett spjut. Men nu känns det som att den är slöare på högre varv än den var vid köpet. Turbon överladdar vid fullgaspådrag, slängar ända upp mot 2bar, så jag kör med lätt fot och ett öga på tryckmätaren.

    För några månader sen så kunde jag vid kallstart höra ett skramlande ljud som pågick i 2-4 sekunder. Nu har detta ljud utvecklats fullt ut så vid kallstart så skramlar det högt och länge, endast på tomgång dock. Det känns som att det kommer och går i takt ned att AC slås till å från. I morse när ljudet hade tystnat så kunde jag få fram ljudet nån sekund genom att "gasa till" lite i dragläge...

    Om jag står med öppen huv så känns det som att ljudet kommer nånstans bakom motorn, mellan motorn och akvariet ovanför katten, men det är väldigt svårt att lokalisera det!

    Jag har haft bilen upphissad och värmeplåten ovanför katten sitter fast som den ska.

    En bekant lyssnade på ljudet å kunde direkt säga att det var katten som skramlade. Till saken hör att precis innan oväsendet startade ordentligt så bytte jag flex-mellanröret bakom katten. Detta rör satte lite mer spänn i mellan katten och resten då det hade en aningen annan vinkel än det rör jag bytte ut.

    Ljudet låter som nånting löst skramlande-rasslande-skallrande-metalliskt...

    Vad är det som låter? Koppling, Katten, nåt annat?

    Hoppas nån kan hjälpa mig att komma tillrätta med detta problem

    Mvh Tomas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    ingen som har nån tanke om vad som orsakar oljudet?

    /Tomas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    232
    Liknande som jag upplevt var att bulten som håller katten plats skruvat upp sig ett par varv. (16mm, nås uppifrån med ca 70 cm förlängare). Men det har ju naturligtvis inget att göra med dom andra problemen du beskriver, men det lät som om inälvorna i katten var lösa...

    M@s

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Det som Mats beskriver (biten som håller upp katen mot motorn) brukar kunna gå av och låta som du uppger.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    Staget mot motorn är hel. Efter en hel del lyssnande så verkar ljudet komma ifrån katten. Men kan den skramla så högt? har ingen aning

    /Tomas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6
    Halloj
    Som du beskriver det! Så är det mycket troligt att katalysatorn är trasig och då är det insatsen som har lossnat iaf delar från den. Därav så får man det metalliskt skramlande ljudet pga att avgastrycket slår bitarna från insatsen mot katalysatorn.. och detta ljud låter högt! Ditt problem med att bilen känns orkeslös beror mycket troligt oxå på trasig katalysator pga av att insatsen lägger sig baktill i katten och bilen kan inte trycka ur sig dom avgaser den ska.. motorn överbelastas!

    Lycka till!
    Born From Jets <> Remember the concept
    9-3 AERO Midnight blue

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 696


    har varit med om detta själv
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790

    Hej.

    Det är säkert katen som är igensatt lossa bultarna innan katen och provkör så har du säkert pullver i bilen Lycka till.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

Liknande ämnen

  1. Skramlande ljud 9-3, Hjälp!
    Av lfcfredde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 16:47
  2. Skramlande ljud?
    Av nilsebosaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 23:33
  3. Konstigt ljud, skramlande?
    Av TurboDanne i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •