Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad behöver göras ? EZK => konventionell tändning

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Vad behöver göras ? EZK => konventionell tändning

    Funderar lite över tändsystemet på bruksbilen (9000 2,0i med EZK tändning). Misstänker att EZK hör allt motorslammer och backar tändningen konstant och ger hög soppaförbrukning.
    Funderar därför på möjligheten att skippa knacksensorstyrningen och ha konventionell tändning istället.

    Vilka ombyggnationer skulle det innebära att göra detta ?
    Effektsteg, tändspole och fördelare sitter ju redan på plats.

    Gissar att man behöver en annan fördelare + lite kabeldragning.

    Någon som gjort operationen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Jag fick hjälp av Airflow här på forumet att bygga om från EZK till vanlig T16-tändning på min 900 i16. Ezk-boxen och gamla fördelaren togs bort och ersattes av fördelare med hallgivare, effektsteg eller vad det kallas samt kabeln dem emellan om jag inte minns fel.

    Sen skarvade man in sig på härvan till LH-boxen.

    Ja jag minns inte riktigt, testa att skicka PM till Airflow om han inte hittar hit själv så kan du nog få hjälp.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756

    Re: Vad behöver göras ? EZK => konventionell tändning

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Funderar lite över tändsystemet på bruksbilen (9000 2,0i med EZK tändning). Misstänker att EZK hör allt motorslammer och backar tändningen konstant och ger hög soppaförbrukning.
    Funderar därför på möjligheten att skippa knacksensorstyrningen och ha konventionell tändning istället.

    Vilka ombyggnationer skulle det innebära att göra detta ?
    Effektsteg, tändspole och fördelare sitter ju redan på plats.

    Gissar att man behöver en annan fördelare + lite kabeldragning.

    Någon som gjort operationen ?
    Du kan ju först kolla upp ifall knacksensor tycker bilen knackar, vet dock ej vad som händer i EZK-boxen, men med ett elschema så borde man kunna se vilken kabel det är man ska kolla på

    Skitsamma, om du nu vill byta till hederlig tändning så tar du fördelaren från en 900/9000 turbo, en liten vakumslang, hela den skärmade kabeln till effektsteget och effektsteget, sen är det några kablar från effektsteget som ska kopplas in, vart och vilka har jag glömt men även där kommer ett elschema in i bilden

    Det är inte speciellt jobbigt iaf, jobbigaste är att få ut den skärmade kabeln ur en kabelhärva.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Är det ett annat effektsteg på EZK-bilar ?

    Tanken har slagit mig att försöka montera en spikdiod till EZK men orken har fattats.
    Ett annat alternativ är att montera en fiberbricka mellan block och knacksensor för att minska ljudet till sensorn. Ett välbeprövat trick på USA-bilar tydligen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    EZK boksen sender stöm ut på pin 15 ved spikning, pin 15 kan også koples til ved diagnosuttaget til EZK (pin 4, med dom er ikke markerat så du må pröva deg fram) som sitter like foran sikringsboksen over venstre hjul.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av hansii
    EZK boksen sender stöm ut på pin 15 ved spikning, pin 15 kan også koples til ved diagnosuttaget til EZK (pin 4, med dom er ikke markerat så du må pröva deg fram) som sitter like foran sikringsboksen over venstre hjul.
    Går det att koppla diod till detta ? Antar att du har gjort det?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Är det ett annat effektsteg på EZK-bilar ?

    Tanken har slagit mig att försöka montera en spikdiod till EZK men orken har fattats.
    Ett annat alternativ är att montera en fiberbricka mellan block och knacksensor för att minska ljudet till sensorn. Ett välbeprövat trick på USA-bilar tydligen
    Jag är ingen expert på just 9000 och EZK, har inte mekat med de så ofta..

    Men minnet säger att EZK har 6-poligt kontakthus till effektsteget och hallgivaren har 7-poligt, därför skiljer de.

    På 900an sitter effektsteget nästan ihop med tändspolen på vissa modeller, lite udda lösning
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    Inte samma effektsteg, alldeles så.

    Följande behövs; Fördelare med hallgivare, en med vaacumförställning är inte fel, typ tuRbomodell.. Kablaget, eller ja, kontakter räcker, resten är en "baggis".

    Kopplas enligt FÖLJANDE och inget annat

    Vi utgår från effektsteget...

    Stift 1: Blå 1,5, till - på tändspole.
    Stift 2: Svart 1,5 till jordpunkt Chassi samt skyddsstrumpa hallgivarkablage..
    Stift 3: Svart 0,5 till Hallgivare (jord)
    Stift 4: Grön/Vit 0,75 FRÅN tändspole + (kommer från tändningslås +15..)
    Stift 5: Grön 0,5 Hallgivare
    Stift 6: Brun 0,5 Hallgivare
    Stift 7: Blå eller Gul (beroende på tändp.förstärkare)Varvräknare, LH-Box.

    (Stift 1 & 7 är signalmässigt lika..)

    Vad är gemensamt? Jo, strömmatning får både gamla och "nya" effektsteget från samma plats..

    Vad som behövs "kopplas in på gammalt nät":
    Den kabel som kommer från "nya" effektstegets stift 7, dvs det som går till varvräknare och LH-styrdon.

    Denna kabel från stift 7 på effektsteget skall kopplas in på kablen som sitter på Stift 17 på EZK-styrdonet. När detta är gjort är allt fix å färdigt, såvida du vridit in fördelaren rätt...
    Det är den enda kabel vid styrdonet som du behöver koppla in på, resten kan kastas, kopplas från eller helt sonika eldas upp

    Rock on, sitt nu inte inne i stugan och titta kokekaffet! Ut å koppla med dig Urban!

    /Johan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av hansii
    EZK boksen sender stöm ut på pin 15 ved spikning, pin 15 kan også koples til ved diagnosuttaget til EZK (pin 4, med dom er ikke markerat så du må pröva deg fram) som sitter like foran sikringsboksen over venstre hjul.
    Är det plus (+) eller minus (-) som sänds ut på PIN 15 ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Inte samma effektsteg, alldeles så.

    Följande behövs; Fördelare med hallgivare, en med vaacumförställning är inte fel, typ tuRbomodell.. Kablaget, eller ja, kontakter räcker, resten är en "baggis".

    Kopplas enligt FÖLJANDE och inget annat

    Vi utgår från effektsteget...

    Stift 1: Blå 1,5, till - på tändspole.
    Stift 2: Svart 1,5 till jordpunkt Chassi samt skyddsstrumpa hallgivarkablage..
    Stift 3: Svart 0,5 till Hallgivare (jord)
    Stift 4: Grön/Vit 0,75 FRÅN tändspole + (kommer från tändningslås +15..)
    Stift 5: Grön 0,5 Hallgivare
    Stift 6: Brun 0,5 Hallgivare
    Stift 7: Blå eller Gul (beroende på tändp.förstärkare)Varvräknare, LH-Box.

    (Stift 1 & 7 är signalmässigt lika..)

    Vad är gemensamt? Jo, strömmatning får både gamla och "nya" effektsteget från samma plats..

    Vad som behövs "kopplas in på gammalt nät":
    Den kabel som kommer från "nya" effektstegets stift 7, dvs det som går till varvräknare och LH-styrdon.

    Denna kabel från stift 7 på effektsteget skall kopplas in på kablen som sitter på Stift 17 på EZK-styrdonet. När detta är gjort är allt fix å färdigt, såvida du vridit in fördelaren rätt...
    Det är den enda kabel vid styrdonet som du behöver koppla in på, resten kan kastas, kopplas från eller helt sonika eldas upp

    Rock on, sitt nu inte inne i stugan och titta kokekaffet! Ut å koppla med dig Urban!

    /Johan
    En få tacke!
    Kokkaffe på vedspis rockar fett

    Dendär kopplingen borde även jag klara
    Återstår bara att skaffa lite delar. Får väl kolla med Kenth om det finns något där.

    Gissningsvis kommer jag att börja med att koppla in en diod på diagnosuttaget - det verkar lagom jobbigt, behöver nog inte ens kröka ryggen

    Har precis letat fram och startat upp og900 Aeron så just nu är jag mer sugen att pyssla om den
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Inte samma effektsteg, alldeles så.

    Följande behövs; Fördelare med hallgivare, en med vaacumförställning är inte fel, typ tuRbomodell.. Kablaget, eller ja, kontakter räcker, resten är en "baggis".

    Kopplas enligt FÖLJANDE och inget annat

    Vi utgår från effektsteget...

    Stift 1: Blå 1,5, till - på tändspole.
    Stift 2: Svart 1,5 till jordpunkt Chassi samt skyddsstrumpa hallgivarkablage..
    Stift 3: Svart 0,5 till Hallgivare (jord)
    Stift 4: Grön/Vit 0,75 FRÅN tändspole + (kommer från tändningslås +15..)
    Stift 5: Grön 0,5 Hallgivare
    Stift 6: Brun 0,5 Hallgivare
    Stift 7: Blå eller Gul (beroende på tändp.förstärkare)Varvräknare, LH-Box.

    (Stift 1 & 7 är signalmässigt lika..)

    Vad är gemensamt? Jo, strömmatning får både gamla och "nya" effektsteget från samma plats..

    Vad som behövs "kopplas in på gammalt nät":
    Den kabel som kommer från "nya" effektstegets stift 7, dvs det som går till varvräknare och LH-styrdon.

    Denna kabel från stift 7 på effektsteget skall kopplas in på kablen som sitter på Stift 17 på EZK-styrdonet. När detta är gjort är allt fix å färdigt, såvida du vridit in fördelaren rätt...
    Det är den enda kabel vid styrdonet som du behöver koppla in på, resten kan kastas, kopplas från eller helt sonika eldas upp

    Rock on, sitt nu inte inne i stugan och titta kokekaffet! Ut å koppla med dig Urban!

    /Johan
    Forstår jeg riktig med at man kan bygge om fra EZK til turbo frodelar, men beholde ezk-styrdonet?

    Hva er "effektsteget"?

    Jeg har brukt EZK med T16 og det har fungerad helt supert, men jeg sliter med at bilen bludrar etter bytte til röda spridare (+chip), og jeg tror det er enten LMM instälning eller tändingen som er problemet. Ezk märker ingen spikning, men kan det väre noe annet med EZK systemet som får det til at ikke verka riktig med de nye spridarane?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    effektsteget är tändmodulen som sitter på innerskärmen.

    Poängen med denna ombyggnad är att ta bort hela EZK-systemet då vevaxelgivaren har havererat. Du bör ha ett hederligt turbosystem med hallgivare på din bil, så du får rätt laddtryckssänkning vid laddtryck..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Vet noen med sikkerhet om EZK virker med T16 motor? Tändningen vil jo bli sänkt av spikning vid ladtryck så jeg ville tro at det skal virke.

    Jeg har kjørt med det lengde og det har fungerad helt fint, men det er mange som sier at det inte skal virke. Men etter å ha byttet til röde spridare opplever jag en del problemer, kan noen av dom skyldes EZK tändingen?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Er T8 tändningsystemet likt som T16?
    Er 900S Lättrycks turbo tändningen lik T16?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Vi utgår från effektsteget...

    Stift 1: Blå 1,5, till - på tändspole.
    Stift 2: Svart 1,5 till jordpunkt Chassi samt skyddsstrumpa hallgivarkablage..
    Stift 3: Svart 0,5 till Hallgivare (jord)
    Stift 4: Grön/Vit 0,75 FRÅN tändspole + (kommer från tändningslås +15..)
    Stift 5: Grön 0,5 Hallgivare
    Stift 6: Brun 0,5 Hallgivare
    Stift 7: Blå eller Gul (beroende på tändp.förstärkare)Varvräknare, LH-Box.

    (Stift 1 & 7 är signalmässigt lika..)

    ...

    Denna kabel från stift 7 på effektsteget skall kopplas in på kablen som sitter på Stift 17 på EZK-styrdonet. När detta är gjort är allt fix å färdigt, såvida du vridit in fördelaren rätt...
    Det är den enda kabel vid styrdonet som du behöver koppla in på, resten kan kastas, kopplas från eller helt sonika eldas upp

    /Johan
    På stift 2, hva betyder "skyddsstrumpa hallgivarkablage.."?
    Er det noen som vet nummereringen på hallgivar kontaktane (jag har inte kontakten)?
    Er det noen som vet hvilke kontakter jag må fjerne og hvilke jag må beholde hvis jag vil beholde EZK som en spikningsdetektor (for spikningsdiod)?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Nu har jag endelig kommat i gang med ombyggingen, men den tändar inte. Etter litt felsøkning har jag funnit noen fel, coilen har inte jord og hall givaren får bare 6v. Hvor skal coilen få jord från (den tändar inte med jord koplat direkte inn på coilen heller)? Hva kan den lave spänningen på hall sensoren skyldas?

    Jag har fulgt airflow sine anvisningar og bentley manualen sine koplingsskjemaer, men jag fant ikke noen store nok ledningar så alle sammen er 0,5, men det burde vel inte være noe problem, men hall givar kablaget er koplat med + og - på hver sin ledning inne i en skydstrumpa koplat til stift 3. Stift 2 (jordpunkt chassi) har jag inte koplat inn til skydstrumpan siden stift 2 og 3 er koplat saman inne i effektsteget.

    Skal fortsette felsökning i morgen, men jag tar jerna i mot tips

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    Spolen får sin jord ifrån tändmodulen. När hallgivaren ger signal till tändmodulen, tappar spolen jorden och en gnista kommer från sekundärspolen.

    Det är blå kabel från tändmodulen som är jord till spolen.
    Plus till spolen kommer från tändningslåset, går sedan vidare till tändmodul.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Vad er "sekundärspolen"?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    En tändspole består av två spolar. Primärspolen "laddas" med 12v, när strömmatningen bryts( i ditt fall är det tändmodulen som bryter jorden) induceras en spänning i Sekundärspolen. Sekundärspolen är kopplad till fördelarlocket/rotorn (tändstiften).
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Drammen, Norge
    Inlägg
    131
    Nu har jag varit ute og testad lite mer, EZK styrdonet skal inte vare koplat inn korrekt? Jag er litt usikker på hvilke stifter som skal sitta hvor på hall sensoren, de er markerad med "+ 0 -", hvilken av stift skal til hvilket tegn?

    Hvis jag har koplat detta riktig er det kun hall sensoren igjen og testa

    Fant ström på coilen nu forresten
    Takk for hjelpen så langt

Liknande ämnen

  1. Byta turbo på 9-5, vad mer behöver göras?
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 22:56
  2. 'Besiktningskonvertering' - Vad behöver göras?
    Av SAAB_POWER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 18:45
  3. Nya kolvar i gammalt block, vad behöver göras?
    Av 99t16blå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 12:30
  4. Vad behöver göras vid byta av backspeglar 9-5 01 >9-5 03?
    Av 9kltt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 16:20
  5. 2.3T Kortmotor i 9000 cs -93? vad behöver göras?
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •