Hej o hå.....
Ja, som ni kanske vet så sitter jag ju och glor mig skelögd på div. mätdata stundom. Det är faktiskt rätt kul då man många gånger får en ny insikt i varför det blir som det blir ibland. Eller hur det kan bli.
I förra tråden så häcklade jag ju lite försynt div. superbilar, bara för att just retas lite. Klart jag vet att Sierran inte hänger med alla om det blir redig gasning från 0 och tillåtet att klösa i lådan. Ej heller kan Sierran riktigt ge samma känsla för rumpa och själ då dess komfort och inredning inte riktigt hänger med i konkurransen.....
Förra jämförelsen handlade ju om vad olika bilar presterade på distansen 80-180 på fyran, och där visade sig Sierrans 10,41 s vara klart konkurrenskraftigt då de flesta bilarna på trackchallange.com inte hängde med.
Nu fick jag syn på lite tider på nya M5 E60 V10 507 Hk.
Jag fick för mig att jämföra hur Sierran och den ter sig mot varandra i en accelerationen mellan vissa intervall. Här är resultatet.
............... M5 / Sierra / differans för Sierran.
00 - 40 = 1,50 / 1,81 / + 0,31
40 - 60 = 0,80 / 0,85 / + 0,05
60 - 80 = 1,20 / 0,92 / - 0,28
80 -100 = 1,00 / 1,20 / + 0,20
100-120= 1,40 / 1,48 / + 0,08
120-140= 1,50 / 1,75 / + 0,25
140-160= 1,80 / 2,24 / + 0,44
160-180= 2,40 / 2,80 / + 0,40
180-200= 2,20 / 3,56 / + 1,36
Några förklaringar.
I denna jämförelse så hänger Sierran med rätt hyfsat tycker jag, och det visar även att om det råkar bli gasning mot denna M5'a på landsväg så kan det bli rätt jämt trots allt, det räcker i alla fall inte med ett kort fullgastramp med M5'an för att totalgenera den grå Sierran.
Fast nu har jag ju tagit M5'ans tider från en och samma repa 0-200, och Sierrans tider från alla mina repor med den, och alltså letat fram de som blivit bäst för respektive intervall. Det betyder att det kan finnas ogynsamma växlingar bland tiderna, i synnerhet för M5'an, men det kan finnas intervall med växling även för Sierran.
Man kan även se att Sierran börjar gå "torrt! på bänsle på höga varv, då den börjar tappa rätt rejält mot M5'an mellan 180-200. Det beror på att den tiden för Sierran är satt på fyrans växel och då varvar den mer än 5500 i det intervallet och spridarna är för små för att kunna ligga kvar på laddtrycket över 5500 rpm, så det dalar rätt ordentligt mellan 5500-6200 rpm, och då även effekten såklart. Och det syns tydligt på tiden i det intervallet.
M5'an är däremot som fisken i vattnet med sin glatt högvarvande maskin, som antagligen bara visar sin styrka än mer ju högre farten blir.
Men man får vara rätt nöjd med Sierrans endast "chippade" originalmotor från SAAB.
Men hur var det nu då, 80-180 på fyran klarar Sierran på 10,41 s.
Vad klarar M5 V10 507Hk/520 Nm det på...?
Jo 10,80 s
MVH Tony, halvkaxig i kväll.....