Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Sierra+SAAB-motor, ännu en jämförelse....

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Sierra+SAAB-motor, ännu en jämförelse....

    Hej o hå.....

    Ja, som ni kanske vet så sitter jag ju och glor mig skelögd på div. mätdata stundom. Det är faktiskt rätt kul då man många gånger får en ny insikt i varför det blir som det blir ibland. Eller hur det kan bli.

    I förra tråden så häcklade jag ju lite försynt div. superbilar, bara för att just retas lite. Klart jag vet att Sierran inte hänger med alla om det blir redig gasning från 0 och tillåtet att klösa i lådan. Ej heller kan Sierran riktigt ge samma känsla för rumpa och själ då dess komfort och inredning inte riktigt hänger med i konkurransen.....

    Förra jämförelsen handlade ju om vad olika bilar presterade på distansen 80-180 på fyran, och där visade sig Sierrans 10,41 s vara klart konkurrenskraftigt då de flesta bilarna på trackchallange.com inte hängde med.

    Nu fick jag syn på lite tider på nya M5 E60 V10 507 Hk.

    Jag fick för mig att jämföra hur Sierran och den ter sig mot varandra i en accelerationen mellan vissa intervall. Här är resultatet.

    ............... M5 / Sierra / differans för Sierran.

    00 - 40 = 1,50 / 1,81 / + 0,31
    40 - 60 = 0,80 / 0,85 / + 0,05
    60 - 80 = 1,20 / 0,92 / - 0,28
    80 -100 = 1,00 / 1,20 / + 0,20
    100-120= 1,40 / 1,48 / + 0,08
    120-140= 1,50 / 1,75 / + 0,25
    140-160= 1,80 / 2,24 / + 0,44
    160-180= 2,40 / 2,80 / + 0,40
    180-200= 2,20 / 3,56 / + 1,36

    Några förklaringar.

    I denna jämförelse så hänger Sierran med rätt hyfsat tycker jag, och det visar även att om det råkar bli gasning mot denna M5'a på landsväg så kan det bli rätt jämt trots allt, det räcker i alla fall inte med ett kort fullgastramp med M5'an för att totalgenera den grå Sierran.

    Fast nu har jag ju tagit M5'ans tider från en och samma repa 0-200, och Sierrans tider från alla mina repor med den, och alltså letat fram de som blivit bäst för respektive intervall. Det betyder att det kan finnas ogynsamma växlingar bland tiderna, i synnerhet för M5'an, men det kan finnas intervall med växling även för Sierran.

    Man kan även se att Sierran börjar gå "torrt! på bänsle på höga varv, då den börjar tappa rätt rejält mot M5'an mellan 180-200. Det beror på att den tiden för Sierran är satt på fyrans växel och då varvar den mer än 5500 i det intervallet och spridarna är för små för att kunna ligga kvar på laddtrycket över 5500 rpm, så det dalar rätt ordentligt mellan 5500-6200 rpm, och då även effekten såklart. Och det syns tydligt på tiden i det intervallet.

    M5'an är däremot som fisken i vattnet med sin glatt högvarvande maskin, som antagligen bara visar sin styrka än mer ju högre farten blir.

    Men man får vara rätt nöjd med Sierrans endast "chippade" originalmotor från SAAB.

    Men hur var det nu då, 80-180 på fyran klarar Sierran på 10,41 s.

    Vad klarar M5 V10 507Hk/520 Nm det på...?

    Jo 10,80 s




    MVH Tony, halvkaxig i kväll.....
    Sierra 2,3 Aero

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Haha.. alltid lika roande att läsa dina jämförelser....
    Ska bli kul att jämföra mot min sen...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514

    Re: Sierra+SAAB-motor, ännu en jämförelse....

    Haha! Nog för att M5an "vann" så måste jag säga att det verkar som att Sierran rör på sig!
    Du har inga filmer med Sierran in action?
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Inte mycket, bara de här två varav den första är tidig då bilen gick hyfsat. På den sista är det mer fart i bilen, men det märks ju inte när man bara leker.

    http://saab.ath.cx/community/tony418/Si ... 0v%e4g.mpg


    http://saab.ath.cx/community/tony418/Ernst.mpg


    Det blir kanske fler filmer nästa sommar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Haha.. alltid lika roande att läsa dina jämförelser....
    Ska bli kul att jämföra mot min sen...
    Hehe, Tony har redan värsting-tider från Saabar i sin Vericom
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 364
    Medlem#
    1774
    ErikR> Kolla i Tony's signatur...så finns det en länk..där kan du ladda ner en film på "Ernest"...

    Dock skulle nog jag och lite fler vilja ser mer filmer på "monstret" Tony...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    RZ


    Hehe, Tony har redan värsting-tider från Saabar i sin Vericom

    Du menar sådana här t ex?



    Kikar man lite på den så ser man att Fredrik får rejält med pisk i den repan, men vilket makalöst drag han hade på trean när det väl brakade iväg. Jämför brantheten på kurvorna liksom....

    Bakgrundsfärgen kanske blir lite knepig på forumet, med hackig toning. Men det ser ok ut i min dator.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Haha, han har stora problem Fredda.

    Tony>> Lägg gärna upp kurvan du och jag kollade på en gång, tror det va en Cosworth med blixtsnabb växling som även den lades bredvid Fredriks taskiga kurva.
    Tycker faktiskt synd om honom...

    Men Ernst är en raket!

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    RZ.

    Jag har nog inte den grafen lagrad för visning på nätet, utan det var nog nåt jag knåpade fram där och då i den bärbara.

    I repan på grafen ovan så startas Sierran (försiktigt) på tvåan med ca 2300 rpm i båda sina repor, med 175/70x15 däck och ingen diffbroms, dessutom på kall vanlig asfalt och utan värmning.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Fast vill ni se en kille som inte växlar så illa så kika på dessa två grafer där min polare kör med sin Volvo 850T. Han växlar fort han....






    Stackars låda...... Men se på hans tid 0-100 med endast chippad motor.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    205
    Hej!

    Tony, hur står sig din Sierra mot exempelvis någon av dessa "330 kittade" Cossisar, orginal eller hårt trimmade är ju också intressant för den delen?
    Om du nu mätt någon sådan. Skulle vara kul att se skillnaden när det är "samma" bil. (Siffror är ju kul du vet) .

    Mvh Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -07 Aut
    Saabo -67

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Har inte mätt just någon 330-kittad Cossie.

    Sen är ju dessa 330-kit väldigt luddiga för det verkar kunna ge allt från ca 300 Hk till runt 400 Hk beroende på hur galna de är när de väljer laddtrycket.

    Sen lär min Sierra ändå bli hjälplöst stekt då den har bara bakhjulsdrift och "cykelhjul" medans de flesta 330-kittade Cossies har 4wd och bredare däck.

    Kanske jag kan hänga med en del i vissa intervaller, men från start är det nog lönlöst.

    Det säger sig egentligen själv att en 330-kittat Cossie ska steka min Sierra ganska lätt, om den har just 330 Hk. Då väger den ungefär lika som min men har ca 30 Hk mer och på det fyrhjulsdrift.

    Fast troligen så är min Sierra snabbare på 80-180 på fyran, vad nu det är värt. För Cossies med standardmaskin och turbo, är inte kända för fett vridmoment direkt från 2000 rpm.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Kikar man lite på den så ser man att Fredrik får rejält med pisk i den repan, men vilket makalöst drag han hade på trean när det väl brakade iväg. Jämför brantheten på kurvorna liksom....

    MVH Tony
    Jag får det till att accet i Fredrik´s Saab jmf med Sierran skiljer med faktor 2.2 mellan 9.2-11.2 sek

    Kan det stämma?

    Mvh Marko

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Tony> Har försökt söka utan att hitta något, men vad använder du för låda i Sierran? Har lite luddiga minnen av M3 hit och dit, samt att du tänkte använda M5-lådan i 2002an. Samtidigt vill jag minnas du petade isär den första lådan som satt i Sierran... så, kort sagt, vad använder du får låda/lådor och vad tycker du om deras hållf?

    mvh/Ragnar

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Jag får det till att accet i Fredrik´s Saab jmf med Sierran skiljer med faktor 2.2 mellan 9.2-11.2 sek

    Kan det stämma?
    Det är väl inte helt orimligt. Fredriks bil får upp flåset och börjar leverera sina 650-700 Nm samtidigt som Tonys bil börjar "mattas av" när den närmar sig varvstopp på 3:an.

    I det här fallet så blir det ju en kombination av a) enorm skillnad i tillgänligt vridmoment och b) olika utgångspunkt i varvtalsregistret i jämförelsen.

    Men "hej vad det går" är väl en bra sammanfattning av Bengtssons bil egentligen... Nästan så man borde köpa den och ge den en växellåda som den förtjänar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har inte mätt just någon 330-kittad Cossie.

    Sen är ju dessa 330-kit väldigt luddiga för det verkar kunna ge allt från ca 300 Hk till runt 400 Hk beroende på hur galna de är när de väljer laddtrycket.

    Sen lär min Sierra ändå bli hjälplöst stekt då den har bara bakhjulsdrift och "cykelhjul" medans de flesta 330-kittade Cossies har 4wd och bredare däck.

    Kanske jag kan hänga med en del i vissa intervaller, men från start är det nog lönlöst.

    Det säger sig egentligen själv att en 330-kittat Cossie ska steka min Sierra ganska lätt, om den har just 330 Hk. Då väger den ungefär lika som min men har ca 30 Hk mer och på det fyrhjulsdrift.

    Fast troligen så är min Sierra snabbare på 80-180 på fyran, vad nu det är värt. För Cossies med standardmaskin och turbo, är inte kända för fett vridmoment direkt från 2000 rpm.


    MVH Tony
    Har du mätt någon Cossie, oavsett trimningsgrad eller rwd/awd?

    Tycker bara det skulle vara kul att se hur bra eller dåligt din budget Sierra står sig, för det är väl lite det som är tanken med hela bilen?

    Så om du har lite tider vore det kul att jämföra med, men jag kanske missuppfattade, du kanske inte mätt någon Cossie.

    Å andra sidan lär ju det drälla av Cossietider lite var stans på nätet.

    Mvh Mathias

    Ps. jag inbillar mig (hoppas) ändå att din kärra boorde hänga på en rwd cossie rätt väl, åtminstone med lite undantag för starten då.

    Ds.
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -07 Aut
    Saabo -67

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Till alla glada från Autopower som kikar in här på besök.


    Edit: Jag glömde att hälsa er hjärtligt välkommna!!


    Jag kan upplysa er om att jämförelsen Sierran vs. M5 E60 här ovan, bara är på skoj, så nu kan ni sova lugnt igen....

    Fast tiderna för Sierran är helt ärliga och riktiga, tro't om ni vill.

    Men i de gissningar på hur långt efter i sträcka Sierran skulle bli mot denna E60 M5 på 0-200 kmh, tror jag ni är väl optimistiska, till Sierrans favör. Så jag bugar mig djupt då ni verkar ha sådan respekt för min gamla bil.....

    Nu är det inte alldeles lätt att räkna ut mer exakt hur långt efter den blir, men jag råkar ha några andra bilar som kan vara "stand in" för en M5 E60, och kanske åskådliggöra vilka sträckor det kan bli tal om.

    Corvette C5 "vässad" 0-200 på 14,39 s / 479 m

    Corvette C5 "lite mer vässad" men med väldigt försiktig start, 13,07/400 m

    Corvette C5 nu med lite mer attack i starten, 12,57/ 389 m

    SAAB 9000 Aero "vässad" med försiktig start, 13,4/406 m


    Sierran har klarat 0-200 på som bäst 18,36/658 m



    Nu kan ni räkna innantill själva och bedömma hur långt efter en M5 E60 den skulle bli på 0-200 kmh. Bra långt gissar jag. Klart mer än 150 m i alla fall.

    Hoppas ni i era tidigare uträkningar inte var så klantiga att ni satt och räknade samman tiderna på delmomenten för Sierran? Jag skrev ju att det var ihopplockat från en massa olika repor och inte en och samma repa. Räknar man så ska ju Sierran ha klarat 0-200 på 16 s någonting, vilket inte alls stämmer.

    Sen till er med surpuppefasoner i tråden på Autopower. Ta inte allt så himla allvarligt. Världen går inte under för att en gammal grå Sierra råkar kunna vara snabbare här och var än någon av era ögonstenar.

    Det är bara skoj att jämföra en så primitiv billig skapelse som Sierran är, mot gräddan i bilvärlden och se hur den står sig. Och då är det ju kul varje gång man ser att den hänger med, även om det bara är på vissa distanser här och var.

    Blir ni inte själva glada då en M3 kan kubbas med, eller t om. kan vara snabbare på bana eller i acceleration mot en mycket dyrare och exklusivare Porsche? Jo visst blir ni det, sånt har man läst mycket av på Autopower, så varför missunna mig den lilla glädjen ni själva tillåter er?

    Helt riktigt så har inte Sierran ett smack att sätta emot en E60 M5 som helhet, den lär bli varvad fort på Nürburgring, ha åkkomfort som ett väntrum i Kabul mm.

    Men den är regbesiktigad med denna motor, så den är laglig. Den är inte rostig och den är snabbare än alla standard M5'or hittills på 80-180 på fyran. Och det fast den kostat totalt ca 30 000 kr, vilket torde vara vad fyra kompletta hjul kostar till nya M5'an kanske?? Det är lite kul i sig tycker jag.

    Sen till min 02'a med SAAB-motor. Gråt inte över den heller. Den bilen var ändå ingen originalvagn som jag kapat sönder. Den har gått med hemtrimmad BMW turbofyra på strippen och i streetrace i många år, och med bästa tid 12,2/198 eller nåt sånt. Den har sen kapats ur i fronten och haft en BMW-sexa i sig samt 323 bakaxel och 323 inredning med bräda och allt.

    Varför jag skriver allt detta här och inte på Autopower, är för att jag tycker inte om diktaturfasonerna som då och då tillämpas på det forumet. Så jag vill inte skriva där längre.

    Det var väl nåt för er att glädjas över antar jag!?

    Fast till sommaren hoppas jag vara snabbare med Sierran än nya M5'an hela vägen från 0-200+, och inte ska det kosta många kronor heller.

    Till er på Autopower som är befriade från surpuppefasoner. Trevligt med märkesentusiaster som inte tvunget måste spy galla sucka och stöna över alla andra bilar/bilmärken och folk, så fort det inte blir som de vill eller att deras älsklingar får mothugg på nåt vis. Visst kan bilar vara kul även om märket stavas med fler än tre bokstäver.....?!


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    SAAB 9000 Aero "vässad" med försiktig start, 13,4/406 m
    Understatement of the century?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Tony har faktiskt gjort mig nyfiken på Autopower igen. Var inne där ibland & kollade på den tiden det hette BMWPower ( för visst är det väl samma forum?) & hade då uppfattningen att det var relativt högt i tak men det kanske urartat sedan dess.

    Dret verkar som om den gamla definitionen jag tror jag fick under min Alfa Romeo-period stämmer ännu:

    En märkesfanatiker är någon som kategorisk förnekar alla former av nackdelar med det egna märket medan en märkesentusiast är väl medveten om det egna märkets tillkortakommanden men accepterar dessa & gillar märket ändå.

    Tycker att på detta forumet (STCS alltså) överväger entusiasterna gentemot fanatikerna. Detta är ju även fallet bland Alfa-ägarna men kanske är man mer tvungen till detta som Alfa-ägare. Saknar fortfarande min Alfetta som var den sämsta bil jag nånsin haft men samtidigt den charmigaste.

    Tycker att Tonys inlägg andas distans både till sig själv & det vi diskuterar vilket ju faktiskt gör det än mer trovärdigt. Det är inte alltid den som skriker högst som har mest rätt.

    Sen är det ju naturligt att man ifrågasätter när någon påstår nåt. Detta får man ju ta om man sticker ut hakan & påstår att " min pappa är starkare än din pappa" eller " min bil är snabbare än din bil" fast det är ju inte det Tony gör, snarare nån form av konsumentupplysning ser jag det som.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Det tvivlas visst på Autopower om min Sierra är godkänd med SAAB-motorn.

    Kan detta duga som bevis? En kopia från Vägverket tagen idag.

    __________________________________________________ __________

    Startsida Fordon Sök fordons- & ägarupp... »Sök uppgifter om ditt fordon


    Tilläggsinformation

    Regnr: OSM256
    Färg: MGRÅ

    Fabrikat: FORD SIERRA 2,9 I GL
    Fordonsslag: PB

    Chassinummer: WFOFXXxxxxxxxxxxx

    Årsmodell: 1989


    Tilläggsinformation:
    Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.


    T31A MOTORN UTBYTT
    T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
    T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
    SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
    AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
    T31E AVGASKONTROLLSPECIFIKATION A122/95
    MOTOR FRÅN SAAB 9000 B234E6MOOTO73454

    __________________________________________________ ______


    Sen funderar man hur man orkar bry sig om sekunder och tiondelar hit och dit.

    Ja det är ju allmänt känt att man aldrig debatterar tiondelar i acceleration eller runt banor på Autopower för olika modeller eller märken......


    Som vanlig handlar det bara om att vissa BMWfanatiker inte mentalt klarar att deras älsklingar inte är snabbast eller bäst på allt, ALLTID........



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. sierra +9000 motor
    Av fullsomfan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 22:03
  2. Saab 900 steg 2+ mot Sierra cosworth
    Av slippy i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 17:50
  3. Ännu en oljefråga, vinterolja för 30k mila motor.
    Av shogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 11:24
  4. Funkar 17" ET38 Nav 63,3 på 9000 CS -92
    Av Jak i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •