Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 2,3 LTT Rycker o hackar varm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    7

    2,3 LTT Rycker o hackar varm

    Vad är felet på saaben?
    Allt började med att check engine lyste ett litet tag o sen slockande den. Åkte sedan kanske 25 mil och sedan började den rycka lite vid gaspådrag. Jag märkte även av felet vid jämn gång efter kanske ytterligare 10mil (detta var vid olika tillfällen och inte samma sträcka, dag). Nu vågar jag inte åka med bilen då den tokrycker och är i det närmaste omöjlig att köra, antar den kommer dö helt.
    Felet har inte visat sig när den varit kall dock.

    Tempmätaren är lite småskum och kan pendla lite upp och ned runt normal temp också, har den gjort hela tiden jag haft den. Går upp en liten bit över mitten sen går den snabbt ned en bit under och så kan den hålla på.

    Bilen är en 2,3LTT otrimmad.

    Vore tacksam för tips och hoppas slippa lämna in den på verkstad, känner lite som de gärna vill suga ur en pengar i onödan efter att ha läst lite om hur det går till.

    en undrande saabägare
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Kan ju va tändkassetten. Eller vevaxelgivaren då check-varningen lyste till. Har de facto inte haft CE-varning på de 3 tändkassetter min LTT förbrukade på 27000 mil. Inte ens då verkstan glömde dra stiften ordentligt efter den absolut sista dyrservicen jag gjorde med den bilen. Kostade mig kassett nr 3 o nya stift. De ville inte ersätta mig då jag ju själv hade konstaterat felet. Tur att brorsan jobbar i reservdelsbranschen. Det finns ett antal felkällor till a la tempgivaren under insuget m.fl. Skulle nog ta in den på verkstan och checka felkoderna så får du reda på om de e nåt elektriskt iaf.
    På ungarnas 2,3T va de Lambdasonden som kukat ur, men då gick den som en M5;a på varv över 2000. HISKELIG soppaförbrukning o avgsvärden som fick besiktningssnubben å hicka till. Kostar tyvärr 3300 å lämna in med släckning av bes-tvåan. Bara sonden går på 2100 hos Saab. 1940 på Mekonomen.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    7
    Tack gg för dina tips.

    Jag får göra en felcheck på verkstad till att börja med.
    Sen får man hoppas de hittar felet och att det inte blir en dyr affär.

    Fortsätt lämna tips ni som har, jag kommer meddela vad som händer så fort jag vet ngt.

    /BB
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Hur många blink visar check engine?

    Innan du lämnar in bilen, så bör du ju göra en liten lätt felsökning på bilen.
    Köp nya stift, testa med en kassett som du vet funkar. Byt vakuumslangar samt kolla alla slangar till turbo osv.
    Efter det kan du börja fundera på verkstad om problemet inte löst sig. Men glöm inte kolla hur många blink check engine visar. Även fast den kanske inte lyser konstant, så brukar man kunna läsa ut det genom att sätta på tändningen.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    7
    Tackar för tipsen putte.

    Check engine lyste bara en stund strax innan då problemet uppstod. Sen har den inte varit aktiv utom då man startar bilen.

    Jag skall testa att lyfta av batterikablarna som många beskrivit också.
    Sen ska jag byta stift(det sitter inte ngk i nu). Har dock svårt tro det kan göra någon skillnad eftersom bilen funkar då den är kall.

    Har bytt en vakuumslang som var lite småtorr, vakumslangen för laddtryck(har ju bara en då jag inte har magnetventil) är bytt i höstas då förra ägaren gjort fusktrim som inte funkade utan toköverladdade så den är också juste.
    Tändkassett har jag ingen att testa med och jag känner ingen här i Örebro där jag uppehåller mig i veckorna som har någon heller.

    Ska dock leta lite extra bland slangarna och se om jag hittar något nytt. Tempgivare är kanske också ett hett tips för mig att kolla upp men jag har inga mätverktyg inte ens en enkel ohmmeter så det kan bli jobbigt.
    Men då tempen varit lite ostabil och går upp och ned som jag beskrivit så verkar det kunna brännas lite där iaf.

    /BB
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    MapTun har vi här i Örebro, ring Fredrik eller Henrik så blir det mycket billigare iaf.
    0707 776095 www.maptun.com
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    7
    Tackar för tipset RZ.

    Ska kontakta dem imorgon och höra lite.
    Skönt när alla är trevliga och hjälper till, det uppskattas.
    Hoppas man själv kan hjälpa någon framöver.

    /BB
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    "Min" ena favvoverkstad brukar kolla felkoderna utan å ta nåt för det. Kanske jag har gett dom tillräckligt med jobb, så man räknas som stammis eller nåt. Fast jag brukar komma med felbeskrivningar som nästan alltid varit på pricken det som var felet. De gånger jag själv inte vill mecka alltså. Om verkstan vill att man ska laga hos dom, tycker ja de ska kunna kolla sånt utan kostnad. Brukar kallas kundservice. Ska man göra den STORA analysen e de väl självklart å ta betalt. De råkade starta igång den sist på ren vana. Men upptäckte att vid betalning att det va mycket dyrare än överenskommet. Skulle ju bara byta lambda o släcka besiktnings 2;an. Så de 3274 som va sagt gällde oxå.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Varm motor hackar på högre RPM - Jaguar XJR -96
    Av Prodigal_Son i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 11:29
  2. hackar och startar ej när hon är värm. Saab 9-5 2.0t -89
    Av mega 63 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:43
  3. Hackar vid 2000-2500 rpm när man belastar varm bil
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 22:16
  4. Motorn går bra kall. Hackar då den blir varm. T16 -89
    Av jarpemo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •