Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Funderingar kring bilköp (9000)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976

    Funderingar kring bilköp (9000)

    God Kväll.

    Jag funderar lite på att köpa en 9000 CC turbo (hade en talladega förut). Tycker CC karossen är riktigt fräck och var nöjd med min talladega vad gäller väghållning/komfort osv, en helt underbar bil . Bilen krånglade dock en del vilket gjorde att jag sålde den. Det var framförallt tre problem med den; tomgången, vattenläckage och tjuvström. Jag lyckades aldrig få bukt med problemen och eftersom jag inte har garage beslutade jag mig för att sälja bilen lagom till vintern. Nu är det ju vår och jag börjar bli sugen på en SAAB (kör en ford focus -99 nu). Vad tycker ni som har lite äldre bilar, är det värt att köpa en ny 9000 om man hittar en i bra skick ? Jag vet att alla bilar krånglar men jag vill undvika att bara få stå och mecka. Har hittar en som gått unde 30, vilket får anses okej då dom flesta gått långt över 30. Min tanke är att hitta en som är i princip toppskick utan rost som är lätt att hålla efter. På min förra kändes det som om det hela tiden gick sönder saker och man började göra halvtaskiga lagningar osv.

    Alternativet är ju en 9000 CS(E) men tycker personligen CCn är fräckare..
    Flummig tråd kanske, men jag hoppas ni förstår min situation. Vill återuppleva mina fina stunder med 9000 turbo
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Varför inte? Köpte min 9000 i feb. då hade den gått 31800. Det enda mekaniska problemen jag har haft med den är en trilskandes startmotor och lite värmeproblem (beror på dåliga slitdelar). Värre är det med rosten, mycket är bytt men det finns en del kvar att göra.
    Men det börjar bli ganska gamla bilar tyvärr, men ack så härliga.

    Håller med om att CC är lite fräckare än CS, mest för att en snygg CC är ganska ovanlig. Gärna en CC med sluttande front, då har vi fina grejor
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Alternativet är ju en 9000 CS(E) men tycker personligen CCn är fräckare..
    Flummig tråd kanske, men jag hoppas ni förstår min situation. Vill återuppleva mina fina stunder med 9000 turbo
    Jag tycker också egentligen att de äldre är fräckare, jag trivdes förträffligt med min gamle. Problemet med dessa är ROST, rost och åter rost. Helt rostsäker blir ingen bil men en 9000 från 93-94 (?) har bättre motståndskraft.

    Ett annat "problem" är motorstyrsystemet. En gammal men frisk LH-bil går i original lika bra som en trionicbil, men ska man in och låta manipulera rejält är det tacksammare med Trionic (hur mycket vill du trimma?).

    Sen är ju en äldre bil ofrånkomligen utsatt för mer jäkelskap, och eftersom 9000 sett nästan likadan ut ända fram till 1998 måste tipset bli att leta efter en så ny som möjligt, vilket i lyckliga fall resulterar i en absolut världsbäst bil med alla behövliga moderniteter och som vilken medborgare som helst kan skruva med själv (om det skulle behövas).

    I min egen drömvärld siktar jag mot en CDE -94 = gammal kaross med det bästa från nya världens teknik.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    men årsmod 90 har väll tronic?
    Jag har inte tänkt trimma så mycket, kanske 3", turbo och chip.. Max 300 hk.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    men årsmod 90 har väll tronic?
    Jag har inte tänkt trimma så mycket, kanske 3", turbo och chip.. Max 300 hk.
    Trionic kom först 1993 och då enbart på 2,3T
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    15
    det e inget att tveka på.. det e ju den goaste av de gammla saabarna. Men det klart. Gammal bil = reparationer. Men det e det värt när man e klar och det e dax att åka...
    Saab 9-5 -98

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    annars kan du ju titta in lite här :P

    http://hem.passagen.se/s9000/koptips.htm

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    CC modellen har sina problem det går inte att komma ifrån helt klart. Vattenläckage går att fixa men det tar lite tid att analysera och åtgärda. Jag hade oxå problem med tjuvström men det visades sig att det var stereon som drog det mesta inte bilen alltså.
    Om du skall satsa på en CC så ta en så sen som möjligt, en 2,3T från 92 skulle ju inte sitta helt fel.
    //Toggan

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring laddtryck på 9000 T5
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 20:36
  2. diverse funderingar kring huvudenheter i 9000 Aero...
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 07:38
  3. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •