Hej,
Är en relativt nybliven Saab-ägare, har läst forumet i några månader, dock utan att ha något vettigt att bidra med, eller för den delen några frågor som inte redan var besvarade. Den sista delen där ändrades dock i Lördags...
Bilen:
En 9-5 Areo -03 med ~6200mil på mätaren. Inköpt i början av Januari med 5600mil på mätaren, i samband med detta kontrollerades den ang. oil-sludge. Fullservad enl. servicebok.
Troligen relaterat till oljudets uppkomst:
I Lördags var det äntligen dags att skifta till sommardäck, efter att enbart ha kört bilen med rent ut sagt urusla dubbfria vinterdäck (en helt annan historia visserligen, men de var hemsk på asfalt).
Självklart var man sugen på att känna på hur bilen verkligen ska beté sig, så det bar genast av till en sträcka som passar sig ypperligt för sådana tester. Till saken hör väl att det är ~15km dit, så bilen var varmkördes ordentligt. Efter några böjar med trevliga sidoaccelerationer, så kommer jag till en lång högerböj som nyper mot slutet. Kommer in på fyran och bromsar lätt under böjen, växlar ner till trean innan det nyper, varvid jag släpper upp kopplingen långsamt för att inte åka på ett kast.
Antingen någon tiondel innan jag hade släppt upp kopplingen helt, eller just då den kom i fullt ingrepp hördes tydligt rasslande ljud, detta höll i sig i säg 1-2 sekunder, för att därefter försvinna helt.
Ljudet:
Idag upptäckte jag att på låga varvtal (~1500rpm), hörs ett ljud som skulle kunna tas för en läckande grenrörs packing, eller dyligt. Det uppkommer enbart vid last och motorbroms. Hörs svagt inne i kupen, öppnar jag en ruta så hörs det tydligt. Står man still på tomgång eller varvar utan växel i hörs inget, inte heller med växel i och kopplingen nedtryckt.
Vad kan detta vara?
Oljenivån på stickan ligger mitt i markeringen, så jag hoppas verkligen att det inte är något generalras på gång. Visserligen så är det rätt elakt med höga varv och långa böjar, men inte ska väl en Saab rasa av lite inspirerad körning?
Långt inlägg blev det, jag tyckte att det var lika bra att försöka beskriva läget så gott jag kan, så slipper ni spekulera mer än nödvändigt.
Jag har förresten redan sökt på forumet, visste ni att en sökning på "ljud" i enbart detta forum resulterade i 14 sidor träffar