Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5Aero -03 Sommardäck -> inspirerad körning => oljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10

    9-5Aero -03 Sommardäck -> inspirerad körning => oljud

    Hej,

    Är en relativt nybliven Saab-ägare, har läst forumet i några månader, dock utan att ha något vettigt att bidra med, eller för den delen några frågor som inte redan var besvarade. Den sista delen där ändrades dock i Lördags...

    Bilen:
    En 9-5 Areo -03 med ~6200mil på mätaren. Inköpt i början av Januari med 5600mil på mätaren, i samband med detta kontrollerades den ang. oil-sludge. Fullservad enl. servicebok.

    Troligen relaterat till oljudets uppkomst:
    I Lördags var det äntligen dags att skifta till sommardäck, efter att enbart ha kört bilen med rent ut sagt urusla dubbfria vinterdäck (en helt annan historia visserligen, men de var hemsk på asfalt).
    Självklart var man sugen på att känna på hur bilen verkligen ska beté sig, så det bar genast av till en sträcka som passar sig ypperligt för sådana tester. Till saken hör väl att det är ~15km dit, så bilen var varmkördes ordentligt. Efter några böjar med trevliga sidoaccelerationer, så kommer jag till en lång högerböj som nyper mot slutet. Kommer in på fyran och bromsar lätt under böjen, växlar ner till trean innan det nyper, varvid jag släpper upp kopplingen långsamt för att inte åka på ett kast.
    Antingen någon tiondel innan jag hade släppt upp kopplingen helt, eller just då den kom i fullt ingrepp hördes tydligt rasslande ljud, detta höll i sig i säg 1-2 sekunder, för att därefter försvinna helt.

    Ljudet:
    Idag upptäckte jag att på låga varvtal (~1500rpm), hörs ett ljud som skulle kunna tas för en läckande grenrörs packing, eller dyligt. Det uppkommer enbart vid last och motorbroms. Hörs svagt inne i kupen, öppnar jag en ruta så hörs det tydligt. Står man still på tomgång eller varvar utan växel i hörs inget, inte heller med växel i och kopplingen nedtryckt.

    Vad kan detta vara?
    Oljenivån på stickan ligger mitt i markeringen, så jag hoppas verkligen att det inte är något generalras på gång. Visserligen så är det rätt elakt med höga varv och långa böjar, men inte ska väl en Saab rasa av lite inspirerad körning?

    Långt inlägg blev det, jag tyckte att det var lika bra att försöka beskriva läget så gott jag kan, så slipper ni spekulera mer än nödvändigt.
    Jag har förresten redan sökt på forumet, visste ni att en sökning på "ljud" i enbart detta forum resulterade i 14 sidor träffar
    9-5 SC Aero -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    748
    Hej,

    Som jag förstår det så låter det bara när bilen rullar och i hastigheter, säg lite över 50 km/h iaf, och i svängar. Är det bara när du isf svänger åt ett håll eller åt båda? Funderar på om det kan vara ett hjullager?!

    Mvh
    Chrisse

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Hej Chrisse,

    Mja, rent logiskt så lutar det väl åt att det har hänt något i motorn, att den tillfälligt blev av med oljetrycket där i böjen (dyrt). Jag fiskar nog mest efter att det ska vara något billigare.. Även om det låter i stort sett som en läckande grenrörspackning så har jag lite svårt att tro att det skulle ha uppstått en läcka i avgassystemet vid det tillfället. Dessutom har jag aldrig varit med om att jag har hört en sådan läcka vid motorbroms tidigare.

    Ingenting är visserligen omjöligt, men ett hjullager har jag mycket svårt att tro att det är. Efter det första, mer högljudda oljudet så har ljudnivån varit samma oavsett om jag svänger eller ej, men kommer enbart vid acceleration eller motorbromsning. Dessutom så låter det inte som ett havererat lager.

    Trist början på "Saab-karriären" är det hur som helst...

    Edit: Ljudet är inte hastighetsberoende, om något så är frekvensen vartalsberoende.
    Edit igen: Det verkar endast uppkomma när motorn är varm.
    9-5 SC Aero -03

  4. #4
    Det dök alltså upp efter sommardäcks bytet. jadu jag vet inte riktigt. Men kan säga att det låter lite som mitt problem i helgen. Var ute och åkte i fredags kväll ,låg i sådär 100km/h skulle bromsa, händer inget,tog ytterst lite, så jag bromsa så bra som det gick . jag bah shit , till slut fick jag rycka lite i kryckan . gick fint och puttra hem. nästa dag så prova jag den igen , bromsen funka som det alltid gjort tidigare . jag bah fan är det tänkte jag. så drog jag iväg då ,efter ett tag när jag bromsar in mot en rondel slår det till när jag bromsar , så hörs det oljud hela tiden när jag låg på 1500 -2000 varv .aja alltihop var nerslitna bromsbelägg vilket fall ,å det var sletet ända ner i järnet så dom hade ju sjungt sin sista vers . sätte på nya idag så nu är det kalas .
    MVh / elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  5. #5
    Hej igen. om det är ett knakande ljud kan det ju vara drivaxeln som är på väg att ge sig .Kolla damasken på drivaxeln å se om det är hel. är den inte det så har det kommit in skit och då är det oftast kört .

    mvh/elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Man kan väl säga att sommardäcksbytet var orsaken till den inspirerade körningen, som i sin tur..

    Någon drivaxel är det inte, låter som sagt lika mycket oavsett om man svänger eller ej. Bromsar och väghållning är fortfarande så bra som jag hoppades att den skulle vara.

    Vad jag misstänker är något i motorn (därav inlägg i det här forumet), någon kedja kanske?. Eller möjligen att någon motorrörelse ska ha ställt till med ett avgasläckage någonstans.

    Eftersom jag är helt ny på Saab'ar så hoppades jag att någon här kanske kunde tolka ut något av min beskrivning, även om det är i stort sett hopplöst att beskriva ljud i text..
    9-5 SC Aero -03

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Jag råkade på ett exakt lika fel på verkstan där jag jobbar. Där var stora muttern till yttre drivknuten lös. Kolla så dom sitter. 32mm sexkant. Lycka til.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Intressant, det låter väl inte helt omöjligt att det skulle kunna vara något sånt. Hur som helst så har jag ingen aning om vilka ljud som skulle uppstå av det felet.

    Tyvärr så har jag inte tillgång till bilen på ett par dagar, så den kollen får vänta lite.
    Tack för tipset!
    9-5 SC Aero -03

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Ljudet som var på bilen jag pratar om hade inte det vanliga hjullager ljudet. Det uppstog vid motorbroms och acceleration. Tyvär så kan ett lager byte bli aktuellt om det är detta felet då lagret med största sannolikhet har separerat.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Visade sig bli en sanslöst körig vecka detta, får försöka få in bilen på verkstad som det ser ut. Om det nu inte skulle vara den här muttern, vad finns det för något annat som kan tänkas passa in på min vaga beskrivning?
    9-5 SC Aero -03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    66
    Hej
    Knutarna kan låta till o från lite olika hur man styr o axar.
    Lycka till
    MVH
    Curt
    Lära från de som kan

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    428
    Det är inte din katalysator som rasat?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 072
    Hej,

    Om ljudet uppkom isamband med kopplingen trampades ned, urtrampninglagret till kopplingen?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Ljudet finns kvar, verkstan kunde inte hitta någon orsak.. eller var möjligen ointresserade. Får väl vänta tills något rasar antar jag...

    Katalysatorn låter kanske inte helt otroligt, men något urtrampningslager låter det inte som.
    9-5 SC Aero -03

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5Aero -03 Sommardäck -> inspirerad körning => ol

    Citat Ursprungligen postat av teriks
    ...så kommer jag till en lång högerböj som nyper mot slutet. Kommer in på fyran och bromsar lätt under böjen, växlar ner till trean innan det nyper, varvid jag släpper upp kopplingen långsamt för att inte åka på ett kast.
    Antingen någon tiondel innan jag hade släppt upp kopplingen helt, eller just då den kom i fullt ingrepp hördes tydligt rasslande ljud, detta höll i sig i säg 1-2 sekunder, för att därefter försvinna helt.
    ...
    Vad kan detta vara?
    Oljenivån på stickan ligger mitt i markeringen, så jag hoppas verkligen att det inte är något generalras på gång. Visserligen så är det rätt elakt med höga varv och långa böjar, men inte ska väl en Saab rasa av lite inspirerad körning?
    Det är just vid högerböjar som nyper som oljepumpen suger luft om man har alldeles för låg oljenivå. Men då borde iofs även oljetryckslampan blinka till. Du har mätt oljenivån enligt instuktionsbokens anvisningar, säker på att du inte blivit lurad av något spill när du läst oljestickan?

    Annars skulle jag nog börja med att toppa upp oljenivån till max och se om det blir någon skillnad, det kan ju inte skada.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Ludvika/Dalarna
    Inlägg
    10
    Det var just det där med att suga luft jag var nervös över från början. Det här är min första Saab, så jag har ingen som helst aning om hur pass känsliga de är på det.

    Oljenivån är jag säker på, även om den där plastmarkeringen är lite småbesvärlig att läsa av. Jag kollade flera gånger för att känna mig säker, och har dessutom toppat upp med en halvliter.
    Någon blink på oljetryckslampan lade jag aldrig märke till, å andra sidan så ligger väl den allra mesta uppmärksamheten på vägen vid sådana tillfällen.

    Tyvärr så känner jag ingen i trakten (Ludvika) som har en likadan bil heller, så det är småbökigt att jämföra med något. Det är väl inte omöjligt att det är jag som är för känslig för oljud heller..
    9-5 SC Aero -03

Liknande ämnen

  1. Oljud vid körning rakt fram
    Av N.Juvakka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 16:54
  2. Oljud vid körning, Saab 9-5
    Av AreeZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 18:40
  3. Värde på 9-5Aero SC-02
    Av Henrik-2236 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •