Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hälp med mått på högtalare 9-3org

  1. #1

    Hälp med mått på högtalare 9-3org

    Tja tro att jag har 4 högtlare som är inaktiverad, har ju högtalaruttag på undersidan av framdörrarna men inga ljud. Igår så dog en av högtalare bak. Så jag tänkte att passa på att köpa nya högtalare till bilen Undra lite mått och så. En annan sak är kan man även koppla in högtalare till framdörrarna, klara stereon av att driva. Vill inte koppla extra förstärkare eller nåt.

    All råd är guld värt!!!

    Nån i Borås som kan hjälpa mig med det. Tjänster o gentjänster!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    428

    Re: Hälp med mått på högtalare 9-3org

    Citat Ursprungligen postat av Tommyh82
    Tja tro att jag har 4 högtlare som är inaktiverad, har ju högtalaruttag på undersidan av framdörrarna men inga ljud. Igår så dog en av högtalare bak. Så jag tänkte att passa på att köpa nya högtalare till bilen Undra lite mått och så. En annan sak är kan man även koppla in högtalare till framdörrarna, klara stereon av att driva. Vill inte koppla extra förstärkare eller nåt.

    All råd är guld värt!!!

    Nån i Borås som kan hjälpa mig med det. Tjänster o gentjänster!!
    Du har pejl på att det finns olika utrustningsgrader till stereon? Har du den enklaste versionen så har du inte högtalarna i dörrarna, det ska iaf vara 6,5" högtalare i dörrarna. Fram så ska det vara enligt BRL.se 3.5".
    Ska du köra med flera högtalare än 4 så rekomenderas att du har någon form av förstärkare, annars blir det ingen vinst att ha flera högtalare

  3. #3
    har en saab 9-3 2.0t 00a, ingen aning vad jag har för stereo. Är det 6.5 tum högtalare som man har bak eller??? Om man vill bara använda bara 4 högtalare alltså 2 fram vid instrumentbräda och 2 vid hyll. Vilka mått är det då man ska ha!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    det är 3,5 tum i instrumentbrädan
    6.5 tum i dörrarna
    och 6*9 tumsbak, dock så passar de flesta 6*9or inte om man vill montera dom som orginal, funkar att montera underifrån eller om man kapar i hålet lite.

    om du är intresserad av orginal så ´har jag en hel uppsättning med de 3,5 tummarna i brädan och även 6*9or bak, visserligen från en ng900 men tror de ska va samma som Og9-3.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Har du det minsta paketet så måste man lägga till en förstärkare för att driva högtalarna i dörrarna, det kan man lämpligt göra med ett "orginalsteg" som finns i de större paketen.
    Det finns säkert detaljerd info om du söker lite på forumet.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  6. #6
    tack för all info. Med mått och sånt. Får nog lämna in den på nån stereo firma och fixa det är helt noll på det hela!!

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Det är inte svårt att koppla in 6.5", men det är pilligt och tar tid. 6x9" bak byter du på en kvart om man är novis.

  8. #8
    som pumba säger att alla 6*9 passar inte. Nån som har ett bra förslag på högtalare som passar perfekt och i rimligt pris ca 500- 800 spänn vill inte lägga ut så mycket.

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Du monterar nya 6x9" lämpligast underifrån då passar de flesta. Kan rekomendera GAS hos BRL som du vill ha prisvärda högtalare. Själv har jag ett par JBL högtalare jag köpte på Elmia, kostade 500 kr hos BRL där, annars 1000 kr.

  10. #10
    tack!! ska se om jag vågar fixa det. det är väl bara koppla in befintlig högtalar kablar bara eller???

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Jajamensan.

  12. #12
    var på lokalt bilstereo butik i borås. Jag sa att jag kan max lägga ut 3000 spänn med 4 högtlare och en steg plus montering. Han som jobbar där sa att det är omöjligt billigast 6000 exklusiv mont.

    Är det verkligen så dårt vill ju inte har nån fet anläggning bara normal bra ljud lyssning i bilen.

    Kan det stämma!!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Mekonomen har ett set med 3,25" koaxialer som passar på instrumentbrädan i din bil för halva priset nu, ca 300kr om det är intressant. Dom ligger i en "korg" med reasaker nästan framme vid disken. Mekonomen på Bergsäter är det.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Citat Ursprungligen postat av Tommyh82
    var på lokalt bilstereo butik i borås. Jag sa att jag kan max lägga ut 3000 spänn med 4 högtlare och en steg plus montering. Han som jobbar där sa att det är omöjligt billigast 6000 exklusiv mont.

    Är det verkligen så dårt vill ju inte har nån fet anläggning bara normal bra ljud lyssning i bilen.

    Kan det stämma!!
    det beror ju helt på vad för grejer han har i sitt sortiment, har för mig både brl o mds har paket med steg o högtalare rätt billigt, borde inte vara några problem att få ihop ett paket för 3000, men det bli nog tight.

  15. #15
    tack för informationen laspalmas. Ska kika på det , men behöver nån som montera ditt dom också! är ju som sagt noll på det hela, var ju fan krut när jag var på jbr. Kan det verkligen stämma eller??? att det kostar så mycket! Eller vet du nån annan butik som tar lite billigare

  16. #16
    Kan man få bättre ljud om man bara byter ut dom befintliga högtalare i bilen.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    troligtvis ja
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  18. #18
    hur menar ni med att montera 6'9 underifrån

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Tommyh82
    var på lokalt bilstereo butik i borås. Jag sa att jag kan max lägga ut 3000 spänn med 4 högtlare och en steg plus montering. Han som jobbar där sa att det är omöjligt billigast 6000 exklusiv mont.

    Är det verkligen så dårt vill ju inte har nån fet anläggning bara normal bra ljud lyssning i bilen.

    Kan det stämma!!
    Det här körde jag på, har inte monterat ännu dock.


    http://digitalsounddirect.co.uk/shop/home.html

    3,5" http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... d/416.html

    6,5" http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... d/412.html

    6"*9" http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... d/420.html

    Steg http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... d/790.html

    alt. http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... d/789.html
    (om du vill ha en liten låda nå'n gång)

    Totalt med 4-kanalssteg: 2650:-
    -"- 6-kanalssteg: 3000:-

    +frakt förstås

    Sen tillkommer kablar:
    Biltema kit 21mm2, verkar helt ok: 400:-
    Lite extra lågnivaå 5m: 100-200:-
    Distanser till dörrarna, Biltema 100:-
    Adapterkabel Backes Saab2: 150:-

    Dé va ju bara ett förslag men det är ganska mycket för pengarna.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

Liknande ämnen

  1. Mått på högtalare i 9-5 Sedan 01
    Av Niklas Svensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 19:01
  2. Japsdämpare till 9-3ORG
    Av tornhagen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 03:03
  3. Hälp med photoshop!?
    Av AkePake i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •