Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Displayen till färddatorn tappar punkter? (og9-3 Aero)

  1. #1

    Displayen till färddatorn tappar punkter? (og9-3 Aero)

    Min färddator i bilen har börjat och tappat punkter, undrar om det är lampor bakom displayen som lagt av eller om man helt enkelt är tvungen att byta ut hela displayen? Menar alltså den där klockan och all färddata etc står, ovanför stereon.

    Någon som vet pris isåfall? Någon med samma fel som har erfarenhet av det? Lite smått störande när man inte kan läsa av vissa saker och känns alltid tråkigt när något inte är som det ska.

    MKT tacksam för svar

    MvH
    9-3 Aero -01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Ta och sök på "SID" så får du fler träffar än du önskar.

    Men du kan börja med att läsa igenom denna tråd där "strykjärnsmetoden" beskrivs. Den lär fungera riktigt bra för de flesta.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Strykjärnsmetoden funkar säkert. men jag använde en lödkolv.. vilket betyder för hög värme och absolut INTE att man får MER pixlar tillbaka
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    En ide skulle man inte kunna ersätta det där bandet med ledarena i mot några tunnar sladdar istället. Är ju ett jävla jobb men det kanske kommer fungera bättre sen.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Strykjärnsmetoden funkar säkert. men jag använde en lödkolv.. vilket betyder för hög värme och absolut INTE att man får MER pixlar tillbaka
    Det beror helt och hållet på hur duktig man är med lödkolven, har man lött millimeterstora kondingar och motstånd och sladdar i micrometerstorlek så är det där en bagatell... Som Karlsson säger så är nog några tunna sladdar, typ en gammal IDE kabel bäst, lär nog hålla bättre. Ska skruva ner min SID i sommar och löda om allt eftersom jag ska bygga om panelen så då ska jag pröva det.

  6. #6
    Sådär satte på gummilist som tryckte mot kabellisten och alla pixlar verkade komma tillbaka. (fattades en hel del ) Saab verkstan ligger bredvid min faders glasmästeri, så en kom in precis när vi fixade det och blev ritkigt intresserad för han hade inte hört talas om den metoden riktigt innan , de byter ju bara ut sina så. Så han var spänd på resultatet imorn om det skulle fungera, vilket det gjorde.

    Men nu verkade nån lampa gått istället, men bara att byta ut imorn. För klockan blev mörk samt i högra hörnet.

    Men slapp iaf strykjärnet sålänge.

    Känns så jävla skönt att spara 2 papp som jag fick lägga på nya luckor fram till sidokjolarna istället De ramlar av på vintern hela tiden.
    Så nu blir det riktiga buntband istället. andra gången jag får köpa nya och de kostar 500:- st + lack. Fan så dyrt för de små plastbitarna...

    Har ett annat användarnamn och konto här som jag använt en del innan. Men har ju fan glömt lösenord då jag varit inaktiv ett bra tag med det. Så jag får köra på det här nya istället.

    Tack så mkt för tips och visning av den redan gjorda tråden (moderator).
    9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Färddatorn,Radio/sterio Displayen trasig saab 9-5
    Av Benji i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 16:42
  2. Angående displayen till acc`n
    Av mytho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 15:17
  3. Svaga punkter på 9000 aero-97
    Av Flås i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •