Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ACC-trubbel 9000 CSE-97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    ACC-trubbel 9000 CSE-97

    Hej!

    Hade inne min 9000 CSE-97 på AC-reparation i okt/nov, då kompressorn skurit och det bara kom varmluft. (hade precis köpt bilen hos en bilhandlare 2 veckor innan - och ligger i tvist om vem som skall betala. Men det är en annan historia som förhoppningsvis snart får sitt slut via ARN).

    I alla fall, kompressorn byttes och även ett par slangar som det tydligen var hål på. Har över vinterhalvåret ej haft någon anledning att misstänka att något varit fel, men nu när bilen snabbt blir varm i kupén och man sänker värmen tycker jag inte att det kommer speciellt mkt kall luft. Fläktarna drar igång för fullt dock, och minskar nästan inte på styrkan någonting.

    Testade att byta säkring till ACC:n, men dels tyckte jag den var hel och jag märker ingen skillnad efter bytet heller. Är det något annat jag kan kolla över innan jag får lämna in bilen på nytt på verkstaden???

    Är ju 1 års garanti på jobbet, men säger reparatören att det är ännu ett NYTT fel lär jag ju få betala igen menar jag... (och anmäla till ARN osv osv osv)... suck... aldrig kan något få vara som del SKA vara....

    Tips någon???

    /Jonas, Göteborg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Ingen???

    AC:n drar inte igång kall luft över någon viss ute-temperatur eller liknande? Jag kanske är helt ute och cyklar?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Ingen???

    AC:n drar inte igång kall luft över någon viss ute-temperatur eller liknande? Jag kanske är helt ute och cyklar?
    Den ska starta nånstans vid två-fyra grader så den borde gå nu.

    Kolla om kopplingen på remskivan till kompressorn snurrar ibland, om den gör det så känn på rören till kompressorn, det tjocka ska bli kallt (3-4grader) och det tunna varmt (40-80 grader), detta när kompressorn har snurrat en stund.

    Om inget av detta händer, eller om kompressorn snurrar och bara det tunna blir väldigt varmt och inget kallt på det tjocka röret, eller ingen temperaturskillnad alls lider du nog av kylmediebrist i systemet.

    I det senare fallet bör du inte använda ac:n innan nån har kollat den, kompressorn får ingen smörjning utan kylmedia som flyttar runt oljan.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Ofan, ja jag får ta en koll i eftermiddag... är ju jävligt trist om det skulle vara så när jag betalat för en lagning i november.... Då lär det ju vara läckage någon mer stans - och jag får betala ännu en gång. Bäst att stänga av AC:n direkt om jag inte känner att något rör är kallt....

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Ingen???

    AC:n drar inte igång kall luft över någon viss ute-temperatur eller liknande? Jag kanske är helt ute och cyklar?
    Den går inte igång under 6 grader har jag för mig (min manual är på tyska ), är det kallare än 6 grader så kan man köra igång defrostern, då går det igång eftersom ACn även har en avfuktande funktion.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Kolla om kopplingen på remskivan till kompressorn snurrar ibland, om den gör det så känn på rören till kompressorn, det tjocka ska bli kallt (3-4grader) och det tunna varmt (40-80 grader), detta när kompressorn har snurrat en stund.
    Du kan inte illustrera på någon bild så jag ser var kopplingen på remskivan sitter på kompressorn?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Ingen som vet om jag kan felsöka själv (genom att hålla in två knappar samtidigt eller så) eller om man kan kalibrera om AC:n eller något?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Ingen som vet om jag kan felsöka själv (genom att hålla in två knappar samtidigt eller så) eller om man kan kalibrera om AC:n eller något?
    Felsökningsschema ACC2.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Du kan inte illustrera på någon bild så jag ser var kopplingen på remskivan sitter på kompressorn?
    Bild på detta finns här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Kolla om kopplingen på remskivan till kompressorn snurrar ibland, om den gör det så känn på rören till kompressorn, det tjocka ska bli kallt (3-4grader) och det tunna varmt (40-80 grader), detta när kompressorn har snurrat en stund.
    Du kan inte illustrera på någon bild så jag ser var kopplingen på remskivan sitter på kompressorn?
    Nån bild har jag ju inte men kopplingen sitter liksom på sidan på remhjulet.

    Lite svårt att förklara utan bild, men tittar du på utsidan av remskivan så är det en del för sig som dras mot remskivan med en elektromagnet som sitter innanför remskivan.

    Du kan prova att snurra änden för hand när motorn INTE är igång så förstår du hur jag menar.

    Edit:
    LM hade visst en bild.

    Edit igen:
    Det går att släppa på 12V på den röda sladden på den översta bilden för att utesluta elfel tidigare i slingan.
    Känn på rören samtidigt isåfall så ett blir kallt å ett varmt.
    Kör inte förlänge bara för om inte kylfläkten startar kan du blåsa ut din gas som du så gärna vill ska vara i systemet i en övertrycksventil.

    Om kylfläkten startar och du fortsätter köra kommer det tjocka röret snart att bli täckt med lite fin rimfrost om din gasfyllning är bra.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Kände på rören du nämnde idag, efter en tur med bilen, då jag sänkte temperaturen i kupén till 18 grader... det blåste som fan men kom ingen kyla. Rören kändes varken varma eller kalla.... suck...

    Får nog kontakta min AC-verkstad. Har jag inget köldmedia kvar så måste ju han laga det utan kostnad för mig - han provtryckte ju systemet och bytte rör som han sa var läckage på. Då ska det ju vara helt tycker man.

    Bara inte denna kompressor också skurit...

    Verkar alldeles för krångligt att ge sig på AC:n själv, men jag tackar och bockar för era svar! Får se vad verkstaden säger.

Liknande ämnen

  1. abs-trubbel (9000 a50 -98)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 01:48
  2. trubbel med originalstereo i 9000 Aero -96
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 16:29
  3. Trubbel med 9-3 2.2 TID -03
    Av Garret_Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 00:07
  4. Trubbel med växellådan på 9000 -90
    Av Dankerz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •