Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: har jag fel styrdon eller

  1. #1

    har jag fel styrdon eller

    Har en 900ng -96 som jag har bytt motor i men till 94:ans motor.
    Kablaget såg lite annorlunda ut men jag behöll det som satt i min bil.
    Mitt problem är att bill har knappt något laddtryck och rycker, segar sig nästan fram. På verkstad hittar de inget fel men han sa att det kunde vara stydonet. Så jag undrar om det är samma styrdon i de årsmodellerna ellar om det kan vara kablaget eller nåt.
    Tacksam för svar.
    Saab 9-5 Aero -01

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Har tittat nu i EPC och det verkar vara en jäkla massa olika styrdon mellan årsmodellerna.



    En gissning från min sida varför det inte funkar nått vidare är att det kanske sitter värmeplattor på den ena motorn och inte på den andra.

    Det kan nog påverka en del och kanske orsaka de fel du säger (??) (gissar hejvilt nu bara) och det är andra styrdon om det är värmeplattor eller inte.


    Å andra sidan är det nog inte rätt väg att byta styrenhet till en -94 heller i och med din -96,a har VSS och kommer inte att starta på en -94,as styrbox.


    Bara några tankar...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Vad är vss

    Vad är vss och var sitter dessa värmeplattor
    Saab 9-5 Aero -01

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vad är vss

    Citat Ursprungligen postat av vincent
    Vad är vss och var sitter dessa värmeplattor
    Vss= Startspärr och värmeplattorna sitter i insugskanalen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    VSS är ett lite mer avancerat stöldskydd som bland annat påverkar styrdonet.

    Bilar som inte har VSS kan använda styrdon som både har suttit på bilar med VSS och utan VSS.

    Bilar som har VSS måste ha ett styrdon som också stödjer VSS.

    Samtliga Saabar (åtminstonde Saab 900) från 1996 och frammåt har VSS.

    Innan 1996 har de inte VSS, utan har i så fall vanligt stöldskydd via billarm etc.


    Värmeplattor kan du läsa om här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79318

    Om det ger de effekterna du lider av med styrbox/värmeplatte inkompatibilitet om vi kallar det så vet jag inte, men det kan kanske vara så.


    Annat jag kan tipsa om är att kolla om du har fått dit alla slangar, både luft/vakuum slangar samt bränsleslangar etc på rätt sätt. Det behöver inte vara några stora läckage för att få stora konsekvenser.

    EDIT: Asch, TurboDanne hann före.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    en kabel över

    Dom på skroten sa att jag skulle få en blå kabel över när jag bytte. Men jag använde ju min befintliga kabelstam och fick ingen kabel över. Tyckte jag var skitbra men tydligen inte. Jag lider av stora effektförluster, SNYFT.
    Kontakterna till givarn som mäter insugstemp. såg inte likadana ut undrar om det kan vara något där som kan krångla om man har VP eller inte, bara en tanke
    Saab 9-5 Aero -01

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Hej!

    Använd den kabelhärva du hade i bilen från början, och flytta över givare osv från din gamla motor till din nya.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  8. #8

    Har jag gjort

    Jag har ju använt min kabelstam och flyttat över alla givare och sådant.
    Funderade lite över det här med värmeplattor men det låter ju konstigt att det skulle kunna vara det. Fixar jag inte detta felet snarast så får bilen besöka herr trädstam.
    Saab 9-5 Aero -01

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Det kan du väl inte ha gjort om nu givaren för insugstemp helt plötsligt inte passar längre


    Men vad har du kollat hittills då?

    Har du kollat om du hadde värmeplattor i bilen innan samt om den nya motorn har det?

    Om du kollar det så kan vi ju kanske börja utesluta saker istället för att bara sitta och tok-gissa.


    Finns ju massor av saker att kolla...

    *är det nya eller fräscha tändstift? om inte, byt.

    *har bilen rätt grundladdtryck? om inte, justera. En graderad turbotrycksmätare behövs samt att du rycker APC säkringen. Du bör då ha ett grundladdtryck på ca 0.45 (tror jag)

    *provbytt DI-kassetten? om inte, byt. Du kanske kan få låna en kassett av nån som också kör Saab med Trionic 5, eller att du kan få låna av Saab-verkstaden.

    *sitter wastegatearmen rätt? om inte, sätt tillbaka den

    *verkar wastegaten funka? (kolla om det går att dra i WG armen, den ska gå att röra, men med visst motrstånd) verkar den paj, byt.

    *funkar magnetventilen som den ska? kolla om du kan låna nån annans.

    etc, etc.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Bytt nästan allt tycker jag

    Det jag har bytt är
    wg klocka
    tändstift
    alla vacumslangar är nya
    vevaxelgivare
    bränsletrycksregulator
    spridare

    Det jag har provbytt är
    Di kasett
    magnetventil
    mapsensor

    Har även kollat turbon, ser fin ut

    Angående tempmätaren så menar jag att den hade inte passat med den andra kabelhärvan så därför behöll jag den som satt i bilen.

    Jag har en säkring som det står heatplate på men vet ej om jag har värmeplatta på denna motorn, hur ser man det

    Drar jag ut slangen till wastegaten så tokladdar den inte hellar

    Den visade inga felkoder på verkstad heller kan jag tillägga så nu återstår väl bara styrdonet tror jag om ingen annan har en ide´







    [/b]
    Saab 9-5 Aero -01

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    värmeplatta ser du om du har en platta på ca 3-4mm mellan insuget och toppen, det går en kabel till den också, den sitter ansluten nånstans mellan batteriet o skärmen original.

    men om den inte tokladdar om du rycker slangen till wg verkar det ju konstigt, täppt avgas kanske? låter den konstigt? läckande tryckslangar?

  12. #12

    Provat

    Provat att köra med bara downpipe på men ingen skillnad.
    Den var på verkstad delvis för att leta läckage för själv låg jag ute i garage med öppna dörrar och ca. -14 grader ute
    Det går att få turbon att ladda men den börjar väldigt sent om jag trycker jätte lätt på gasen men så fort jag trampar ner gasen eller om det blir belastning typ uppförsbacke eller nåt så börjar det direkt
    Saab 9-5 Aero -01

  13. #13
    Lite OT kanske men varför byte du motor?

  14. #14
    Den andra rasade.
    Fick lite bråttom när tjejen skulle föda, han aldrig hem
    Saab 9-5 Aero -01

Liknande ämnen

  1. ABS styrdon -00 9-5 tcs
    Av Petta-77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 20:57
  2. styrdon T5.5 eller T7?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •