Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Plenum volym?

  1. #1

    Plenum volym?

    Jag bygger nytt insug till min "sportbil". Det blir korta runners med CNC svarvade fullradietrattar.

    Jag skulle vilja ha synpunkter av er som verkligen kan detta när det gäller plenum volym. Inga gissningar alltså!

    Tex:
    Högre varvtal, större eller mindre plenum eller...?
    Kortare runners, större eller mindre plenum eller...?
    Är det så att plenumvolymen inkl runners ska vara mellan 1,5-2 ggr motorvolymen?

    Typ sådana generella regler helt enkelt.

    Någon...?
    9-3 Aero 2,8 V6

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820

    Re: Plenum volym?

    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    Jag bygger nytt insug till min "sportbil". Det blir korta runners med CNC svarvade fullradietrattar.

    Jag skulle vilja ha synpunkter av er som verkligen kan detta när det gäller plenum volym. Inga gissningar alltså!

    Tex:
    Högre varvtal, större eller mindre plenum eller...?
    Kortare runners, större eller mindre plenum eller...?
    Är det så att plenumvolymen inkl runners ska vara mellan 1,5-2 ggr motorvolymen?

    Typ sådana generella regler helt enkelt.

    Någon...?
    Det är en hel vetenskap det där, men plenumvolym brukar vara som du säger 1,5-2ggr motorvolymen, det är väl vanligast.

    Men sen kan man ha både större och mindre..
    Att överdriva med superstort verkar onödigt då bilen kan få för sig att "lagga".

    Anledning till att det sitter plenum är väl för att jämna ut pulser och de borde ju teoretiskt betyda att korta runners kräver större plenum men inget jag tar gift på.

    Ang. CNC svarvade fullradietrattar så är jag sugen på hur du fick tag på de? Köpt eller gjort själv?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3

    Re: Plenum volym?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    Jag bygger nytt insug till min "sportbil". Det blir korta runners med CNC svarvade fullradietrattar.

    Jag skulle vilja ha synpunkter av er som verkligen kan detta när det gäller plenum volym. Inga gissningar alltså!

    Tex:
    Högre varvtal, större eller mindre plenum eller...?
    Kortare runners, större eller mindre plenum eller...?
    Är det så att plenumvolymen inkl runners ska vara mellan 1,5-2 ggr motorvolymen?

    Typ sådana generella regler helt enkelt.

    Någon...?
    Det är en hel vetenskap det där, men plenumvolym brukar vara som du säger 1,5-2ggr motorvolymen, det är väl vanligast.

    Men sen kan man ha både större och mindre..
    Att överdriva med superstort verkar onödigt då bilen kan få för sig att "lagga".

    Anledning till att det sitter plenum är väl för att jämna ut pulser och de borde ju teoretiskt betyda att korta runners kräver större plenum men inget jag tar gift på.

    Ang. CNC svarvade fullradietrattar så är jag sugen på hur du fick tag på de? Köpt eller gjort själv?
    Lag tror jag inte på. Dålig respons med ett stort plenum som först ska fyllas kan inte stämma. På ett motorvarv vid 7 krpm så pumpar en 3 liters motor 1,5 liter luft. 7 krpm är 117 varv/sekund så 4/117 delar av en sekund tar det att fylla ett 6 liters plenum. 3,4 hundradels sekund alltså...! Verkar rätt så betydelselöst. Det är klart... vid 3 krpm blir det ju hela 0,7 tiondelar av en sekund...

    Ja, trattarna ja... fina, blanka. Gjorda av en kamrat med CNC svarv. 30 mm "höga" med 44 mm konat upp med radie 200 till ?? Jag tror det blev runt 57 mm.

    Att ha kortare rör borde göra flödet bättre då friktionen borde minska, dessutom blir de nästan helt raka ner till ventilen. Bättre då att plenumet böjer än rören, tror jag i alla fall.
    9-3 Aero 2,8 V6

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820

    Re: Plenum volym?

    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    Jag bygger nytt insug till min "sportbil". Det blir korta runners med CNC svarvade fullradietrattar.

    Jag skulle vilja ha synpunkter av er som verkligen kan detta när det gäller plenum volym. Inga gissningar alltså!

    Tex:
    Högre varvtal, större eller mindre plenum eller...?
    Kortare runners, större eller mindre plenum eller...?
    Är det så att plenumvolymen inkl runners ska vara mellan 1,5-2 ggr motorvolymen?

    Typ sådana generella regler helt enkelt.

    Någon...?
    Det är en hel vetenskap det där, men plenumvolym brukar vara som du säger 1,5-2ggr motorvolymen, det är väl vanligast.

    Men sen kan man ha både större och mindre..
    Att överdriva med superstort verkar onödigt då bilen kan få för sig att "lagga".

    Anledning till att det sitter plenum är väl för att jämna ut pulser och de borde ju teoretiskt betyda att korta runners kräver större plenum men inget jag tar gift på.

    Ang. CNC svarvade fullradietrattar så är jag sugen på hur du fick tag på de? Köpt eller gjort själv?
    Lag tror jag inte på. Dålig respons med ett stort plenum som först ska fyllas kan inte stämma. På ett motorvarv vid 7 krpm så pumpar en 3 liters motor 1,5 liter luft. 7 krpm är 117 varv/sekund så 4/117 delar av en sekund tar det att fylla ett 6 liters plenum. 3,4 hundradels sekund alltså...! Verkar rätt så betydelselöst. Det är klart... vid 3 krpm blir det ju hela 0,7 tiondelar av en sekund...

    Ja, trattarna ja... fina, blanka. Gjorda av en kamrat med CNC svarv. 30 mm "höga" med 44 mm konat upp med radie 200 till ?? Jag tror det blev runt 57 mm.

    Att ha kortare rör borde göra flödet bättre då friktionen borde minska, dessutom blir de nästan helt raka ner till ventilen. Bättre då att plenumet böjer än rören, tror jag i alla fall.
    Med stort plenum menar jag extremt stort, lag lär ju inte inträffa om man håller sig inom rimliga gränser..

    Intressant de där trattarna, skulle det kunna gå att köpa en uppsättning?

    Korta rör är helt rätt, det ändå som funkar riktigt bra på full sula.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5

    Re: Plenum volym?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Intressant de där trattarna, skulle det kunna gå att köpa en uppsättning?
    Jag tror det kan ordnas!
    9-3 Aero 2,8 V6

  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    1,5 gånger motorvolymen brukar vara "standard". Rören påverkar ju sedan motorkaraktären, långa ger la mer på låga rpm och kort på högre har jag för mig.

    På en överladdad bil är utformingen av plenium & rör lite mer förlåtiligt för felbyggen än på en sugmotor.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Litet plenum hjälper till att minska turbofördröjningen. Ett stort plenum tar faktist extra tid att fylla, och skillnaden är större än vad man kan tro. Ska man jämföra så måste man dock jämföra totala volymen mellan kompressor och motor.

    På vassa sugmotorer brukar man ofta ha ganska stora plenum för att minska tryckväxlingarna i plenumet.

    När det gäller trattarnas längder brukar man vilja ha dem ganska långa på en turbomotor för att hjälpa andningen på lägre varvtal och således korta ned spool up tiden.

    Kolla in kapitel 9
    www.diva-portal.org/diva/getDocument?ur ... lltext.pdf

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Litet plenum hjälper till att minska turbofördröjningen. Ett stort plenum tar faktist extra tid att fylla, och skillnaden är större än vad man kan tro. Ska man jämföra så måste man dock jämföra totala volymen mellan kompressor och motor.

    På vassa sugmotorer brukar man ofta ha ganska stora plenum för att minska tryckväxlingarna i plenumet.

    När det gäller trattarnas längder brukar man vilja ha dem ganska långa på en turbomotor för att hjälpa andningen på lägre varvtal och således korta ned spool up tiden.

    Kolla in kapitel 9
    www.diva-portal.org/diva/getDocument?ur ... lltext.pdf
    Tack för det! Jag har kollat i KTH dokumentet men det är ju ganska komplext att sätta sig in i.

    Jag har ju som sagt en 3 liters maskin, E85, 10:1, stor IC (600x320x110).
    Har tänkt mig ett plenum på runt 6 liter samt runners som blir runt 75 mm varav sista 30 mm består av en fullradietratt som konar. Förresten kan man räkna IC:ns volym på samma sätt då den sitter innan spjället? I så fall borde plenumet bli mindre desto större volym IC:n har, eller...?

    När jag simulerat i "Engine analyzer pro" så har betydelsen av korta rör en mycket stor inverkan på effekten efter 6 krpm. Jag vill ju flytta upp max effektvarvet till 7,5 krpm eller i vart fall 7 krpm. Kam är rätt, ingen tveksamhet där. Vad jag kan se oxå är att max effektvarvet stiger om jag ökar insugskanalens diameter, nu har jag gått upp från 42 till 44 och med 48 ventil så flyttade jag upp varvtalet 0,5 krpm. Resten verkar ligga hos runnerslängden.

    Vad tror ni?
    9-3 Aero 2,8 V6

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Litet plenum hjälper till att minska turbofördröjningen. Ett stort plenum tar faktist extra tid att fylla, och skillnaden är större än vad man kan tro. Ska man jämföra så måste man dock jämföra totala volymen mellan kompressor och motor.

    På vassa sugmotorer brukar man ofta ha ganska stora plenum för att minska tryckväxlingarna i plenumet.

    När det gäller trattarnas längder brukar man vilja ha dem ganska långa på en turbomotor för att hjälpa andningen på lägre varvtal och således korta ned spool up tiden.

    Kolla in kapitel 9
    www.diva-portal.org/diva/getDocument?ur ... lltext.pdf
    Tack för det! Jag har kollat i KTH dokumentet men det är ju ganska komplext att sätta sig in i.

    Jag har ju som sagt en 3 liters maskin, E85, 10:1, stor IC (600x320x110).
    Har tänkt mig ett plenum på runt 6 liter samt runners som blir runt 75 mm varav sista 30 mm består av en fullradietratt som konar. Förresten kan man räkna IC:ns volym på samma sätt då den sitter innan spjället? I så fall borde plenumet bli mindre desto större volym IC:n har, eller...?

    När jag simulerat i "Engine analyzer pro" så har betydelsen av korta rör en mycket stor inverkan på effekten efter 6 krpm. Jag vill ju flytta upp max effektvarvet till 7,5 krpm eller i vart fall 7 krpm. Kam är rätt, ingen tveksamhet där. Vad jag kan se oxå är att max effektvarvet stiger om jag ökar insugskanalens diameter, nu har jag gått upp från 42 till 44 och med 48 ventil så flyttade jag upp varvtalet 0,5 krpm. Resten verkar ligga hos runnerslängden.

    Vad tror ni?
    När det gäller plenumets storlek så är det ju vanligtvis svårt att göra ett litet plenum vilket kan fördela luften jämt mellan cylindrarna samt ordna till en låg gashastighet ovanför trattarna för att på så sätt få ut lite extra statiskt tryck.

    Intercoolerns volym, rörlängder samt diameter kommer dock påverka tryckväxlingarnas frekvens i plenumet, kan man stämma in detta rätt så kan man plocka några hk till.

    En runners längd mäter man från insugsventilens tallrik till trattens slut i plenumet. För avstämning kring 7000 rpm bör längden hamna kring 3-4 dm på ett ungefär. Är man nere på längder kring 1, 1,5 dm så är det i regel en F1 motor man försöker avstämma. Visserligen kan man välja att utnyttja andra eller tredje returpulsen och på så sätt korta ned rören. Detta brukar man dock tappa effekt på, dock kan man bli tvungen att acceptera detta om man använder rätt låga varvtal som skulle kräva runners på kanske 0,5-1 meter.

    Vilken diameter en runners ska ha brukar avgöras av portarean (den lilla arean ovanför insugsventilerna). Normalt brukar man ha ett förhållande på 0,9-1 ungefär. Sedan kan förstås inloppskanalen konas upp ifall man önskar.

  10. #10
    SaabJohan:

    Behöver man verkligen stämma av runnerserna? Visst vore det bra att stämma av för tex 3,5 krpm så att man fick hjälp med turbon att ta sig men... det blir ju alltid på bekostnad av toppeffekten. Är det inte så?

    Minskar inte luftens friktion i rören oxå om de dels är bara hälften så långa och dessutom rakare?

    Känns 6 liter som ett bra mått?
    Är det för stort?
    9-3 Aero 2,8 V6

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Corleone
    SaabJohan:

    Behöver man verkligen stämma av runnerserna? Visst vore det bra att stämma av för tex 3,5 krpm så att man fick hjälp med turbon att ta sig men... det blir ju alltid på bekostnad av toppeffekten. Är det inte så?

    Minskar inte luftens friktion i rören oxå om de dels är bara hälften så långa och dessutom rakare?

    Känns 6 liter som ett bra mått?
    Är det för stort?
    Insugsrörens längder ska som sagt avstämmas. När insugsventilen öppnas skapas ett undertryck, denna puls kommer att gå till plenumet med ljudets hastighet. I plenumet sker en reflektion och en övertryckspuls kommer att färdas mot insugsventilen med ljudets hastighet. Med rätt längd på röret så kan man få denna puls att återvända precis då insugsventilen håller på att stänga och således få en ökning av fyllnadsgraden.

    Friktionsförlusten med långa rör är generellt inte något problem så länge inte rören blir väldigt långa, effektökningen genom att ta vara på detta tryck är betydligt större.

    För maximal toppeffekt kring 7000 rpm så bör insugsrören hålla ca 3 dm längd mätt från ventiltallrik till tratt. Ska man ner i varv så bör de vara ännu längre.

    Plenum mm kan anpassas för att resultera i en viss frekvens som stämmer överens med motorns vid ett visst varvtal. Detta kräver en del räknande. Annars så kan man ju också konstruera ett plenum så att man får en bra form och acceptera den volym man får.

Liknande ämnen

  1. Plenum 1985 vs 1988 ??
    Av stoffe77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 19:08
  2. Passar ett NG900 spjällhus på plenum från en 9000 CD -88
    Av HP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 18:27
  3. tjocklek på plåt till plenum
    Av Tekin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •