Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sportkat eller racekat till 3" system?

  1. #1

    Sportkat eller racekat till 3" system?

    Tänkte trimma min 9-3 Aero -01. Börjar nog med ett komplett 3" system, men funderar om jag skall ha en sportkat eller racekat till systemet? Jag kommer lite framöver att anlita nordic för programvara enligt steg 3. (280 hk)

    Så vad väljer man? Skiljer det mycket i flöde på en sport respektive racekat? jag förstår givetvis att nordic inte skulle ha en racekat i systemet till steg 3 om det inte fanns en anledning. Men hur pass mycket gör det?

    Dumsnålt att gå på sportkat? Rostfritt eller ej? Kan jag få problem under tiden jag kör med enbart 3" systemt, och orginal programvara?

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Kolla på detta diagrammetfrån Speedparts!

    http://www.speedparts.se/arkiv/anvis...atalysator.pdf

    Hur länge har du tänkt behålla bilen? Ett rostfritt avgassystem är ju klart att föredra, men det är dyrare och ska du inte behålla bilen i många, många år spelar det ingen större roll.

    Ska den användas som en året runt bil? Saltet från våra vintervägar brukar ju ha förmågan att käka upp allt som kan rosta!

    Jag köpte själv ett komplett 3" från JT via Speedparts, (stcs medlemmar har ju 10% rabatt på det med) det är inte rostfritt, men duger gott åt mig eftersom jag brukar byta bil rätt ofta. Jag köpte också en racekatt, även om man får lägga ett par tusenlappar extraär det klart värt pengarna!

    Om du precis som jag har planer att fortsätta trimma är det inget tvivel. Köp en racekatt!

    Mvh Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Oj! Du va snabb tuvor!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Oj! Du va snabb tuvor!

    // Tommy


    Racekat är väl att rekomendera om man skall över 300 hk har jag hört. men det är mycket roligare att ha nått som pallar mycket och ger bra respons + ljud.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om du ska byta programvara sedan och redan sett ut en firma för det, så är det lämpligt att fråga dem hur deras program går ihop med ditt övriga koncept.

    Generellt tycker jag det känns fel att öka flödet så mkt som man gör med 3" hela vägen och sedan sätta i bara en sportkat och halvt proppa igen hela systemet igen. Därför skulle jag skaffa rejskatt för ca 1.000 kr till. Fast det gäller ju att se till så GLT inte skenar, och som sagt är det bra att höra sig för med trimleverantören att programmet kommer trivas i den miljö man skapar.

    Jag har inte sätt några belägg för det visserligen, men jag antar instinktivt att 3" framrör-rejskatt-2,5" bakre del, borde flöda bättre än 3" hela vägen men bara sportkat. Sedan beror det ju på fabrikat på kat-burken också. Det kan ju skilja en del...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Om du ska byta programvara sedan och redan sett ut en firma för det, så är det lämpligt att fråga dem hur deras program går ihop med ditt övriga koncept.

    Generellt tycker jag det känns fel att öka flödet så mkt som man gör med 3" hela vägen och sedan sätta i bara en sportkat och halvt proppa igen hela systemet igen. Därför skulle jag skaffa rejskatt för ca 1.000 kr till. Fast det gäller ju att se till så GLT inte skenar, och som sagt är det bra att höra sig för med trimleverantören att programmet kommer trivas i den miljö man skapar.

    Jag har inte sätt några belägg för det visserligen, men jag antar instinktivt att 3" framrör-rejskatt-2,5" bakre del, borde flöda bättre än 3" hela vägen men bara sportkat. Sedan beror det ju på fabrikat på kat-burken också. Det kan ju skilja en del...
    Hur kontrollerar man grundladdtrycket då?

  8. #8
    Hur kontrollerar man grundladdtrycket då?
    Håll bromsen ned tryckt lite gran och samtidigt gasa på 3ans växel.

Liknande ämnen

  1. 3" Twinpipe Komplett med RaceKat eller sportkat ?
    Av kangas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 12:24
  2. Sportkat eller Racekat?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 17:16
  3. Sportkat vs. Racekat
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •