Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 204

Ämne: Eftersnack -Knutstorp-Här "tjötar" vi

  1. #181
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    23
    Nu ska vi inte överdriva .......
    Jag var av en gång riktigt men man ska ju utnyttja HELA banans bredd.

    Okej jag erkänner att den kurvan var svårast på hela banan (har i alla år haft problem där oavsett bil) för man går oftast för tajt på första böjen efter rakan och sen är det ju klippt!!
    Men ni som satt på läktaren hade nog kul åt många där
    SAAB 9-3 SC TTID 2008 Stcs member 2980

  2. #182
    jo det va väldigt kul att se på när folk verkligen tryckte sina bilar!!

    plus att man lärde sig hur man ska ta kurvur och liknande, eller iaf fick lite hum om hur man ska försöka att ta dom
    SAAB 9-3 2.0T Kommer snart i ny version - Uppgraderad och mer extrem
    http://www.garaget.org/hugoson

    STCS-Medlemsnummer: 6255

  3. #183
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Höganäs området
    Inlägg
    22
    Man får tacka alla inblandade för en riktig super dag.

    Då det var min första banträff och fick köra mer än jag själv hade planerat,så är man super nöjd......

    Det lär ju bli en del uppdateringar på bilen tills nästa år ....






    //Speeder
    9-5 kombi -01 2,3T
    9-5 sedan -00 2,3t
    9-5 sedan -03 2,3t
    900 cupe -95 2,3

  4. #184
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av BlueWave
    Nu ska vi inte överdriva .......
    Jag var av en gång riktigt men man ska ju utnyttja HELA banans bredd.

    Okej jag erkänner att den kurvan var svårast på hela banan (har i alla år haft problem där oavsett bil) för man går oftast för tajt på första böjen efter rakan och sen är det ju klippt!!
    Men ni som satt på läktaren hade nog kul åt många där
    Jag satt på läktaren då.. och jag skrattade inte utan hoppades bara att det gick bra med bilen.. såg ut att kunna skrapa på bra undertill.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  5. #185
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av BlueWave
    Nu ska vi inte överdriva .......
    Jag var av en gång riktigt men man ska ju utnyttja HELA banans bredd.

    Okej jag erkänner att den kurvan var svårast på hela banan (har i alla år haft problem där oavsett bil) för man går oftast för tajt på första böjen efter rakan och sen är det ju klippt!!
    Men ni som satt på läktaren hade nog kul åt många där
    Jag satt på läktaren då.. och jag skrattade inte utan hoppades bara att det gick bra med bilen.. såg ut att kunna skrapa på bra undertill.
    Njae Bob det tog inte i under trots sänkningen men mitt hjullager vänster fram tog stryk ..........monterar på ett nytt imorgon plus nya klotsar.
    Med lite (underdrift) bättre däck så är nog bilen hur kul som helst.
    Det jag är mest imponerad av är faktiskt bromsarna ....sicken skillnad på aero och standard....
    SAAB 9-3 SC TTID 2008 Stcs member 2980

  6. #186
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    I vanligt ordning var det skitskoj att åka på träff till Knutstorp. Vi inledde dagen med uppsamling av intresserade från närområdet för att sedan, i karavan, ta oss mot Knutstorp på mycket underhållande och slingriga vägar.
    Härlig möjlighet att känna lite på grejorna innan träffen...
    Samling halvvägs för mycket kaffe, lögner, överdrifter och diverse dykningar under huvarna.
    Vädret kunde ju inte varit bättre. Man var på extremt bra humör redan när man rullade in på området, men fick tyvärr bråttom att svänga på sig en extra tröja när man klev ur bilen. Synd på blåsten.
    Sörjde lite att flera av de snabbare bilarna i klubben inte tagit sig ner för att delta varför accelerationskörningarna lämnades tidigare än vanligt. Normalt sett brukar det va svårt att få tiden att räcka till och lätt att missa förargenomgången, men inte denna gång.
    Genomgången klarades raskt av, med en hängande läpp för det stora batongviftandet beträffande hastigheten och den allmänna körstilen på familjekörningen
    Men så snart man hamnat i bilen och ställts i kö för första körningen torkades dessa miner bort...en stund...men efter 45 minuter i bilkön hängde läppen mer än tidigare. Sen var det äntligen dags. Ut på banan i sakta mak, precis som det ska inledas. Första varvet avklarat och man tänker att nu ökar nog tempot en aning, men icke. Någon mycket försiktig förare hade hamnat mitt i ledet och när han kom ut på målrakan rundade hans närmaste framförvarande precis kröken i änden på rakan.
    Besvikelsen var stor. Snabbare än så hade man bjudit polarna på åka utanför banor tidigare. Nåväl, alla är vi nybörjare någon gång. Tänkte att jag borde bege mig ut på själva bankörningen istället så jag fick gasa av mig lite och ställde mig därför sist i kön. Ytterligare lååång väntan för att äntligen komma som tredje bil i depån. Ser framförvarande bilar starta och vrider om nyckeln för detsamma. Stendött!?
    Paniken och irritationen kommer krypande. Ur bilen. Kolla säkringar. Inga fel funna. Stereo, belysning, allt är dött, utom larmet som börja tjuta.
    PINSAMT!
    Telefon till polarna som är snälla nog att putta mig ur depå. Snabb felsökning (tack Björn, Andreas, Pierre och Martin!). Kortslutning i batteriet.
    Hur stora är oddsen när bilen startat utan problem minuter tidigare? Nåja, i med ett annat batteri (tack Johan!). Pustar ut att det inte var något mer avancerat elektriskt fel. Snabbt i bilen igen och in i depå. Där missades den bankörningen, men hellre köra några vändor familjekörning igen än att vänta mer.
    Denna gång var det bättre fart på deltagarna och man fick äntligen känna lite på väghållningen. T o m så en åkrädd polare nästan tycker det går för fort i böjarna. Vi vet ju alla att det är stor skillnad på att köra eller åka.
    Åter tillbaka i depå. På med hjälmen och denna gång blir det äntligen bankörning. Kör halva banan i lugnt tempo och känner att värmen ökat i de slitna R-däcken. Ökar tempot, men missar att bakdäcken inte belastas på samma sätt.
    Kommer lite för snabbt in i 90-gradaren i övre banänden på fel växel. Trampar instinktivt försiktigt på bromsen i böjen och bakänden kommer flygande som en boeing!
    Rattar febrilt med hjärtat hoppandes runt som om det vore ensamt i bröstet. Puh! Lyckades häva returen. Skäms duktigt att jag inte tänkt på att bakdäcken inte värms lika snabbt.
    Känner mig lite avskräckt och tar det lite lugnare. Ser efter en stund att några herrar vill om. Släpper när jag inser att de faktiskt är snabbare runt böjarna. 1700 kg tung direktörsräser och oerfaren förare är inte bästa möjliga kombination om man vill va snabbast.
    Tänker att jag minsann ska ta igen lite på målrakan och går ut kurvan på 2:an. Fullt hjulspinn. Testar 3:an varvet därpå, men nej, hjulspinn hela vägen upp i 150. Börjar sen ta in lite ordentligt, men är för feg för att försöka mig på att bromsa mig om i böjen trots mina AP-bromsar.
    Efter ytterligare något varv blir jag omsläppt av samma bilar. Gissar att deras bromsar inte längre vill vara med, till skillnad från mina som för första gången bromsar precis exakt lika bra gång på gång. Jag har ju i flertalet trådar påpekat hur nöjd jag är med Ferodos DS2500-klossar och detta var verkligen mästarprovet.

    Rullar in i depå efter ca 10 varv. Genomsvett, men glad som en speleman.
    Klockan är nu alldeles för mycket med tanke på att första ölen skulle öppnas klockan 19 och då gäller det att va hemma och öppna för gästerna.
    Tog det lugnt hemåt (med en kort rush för att visa en Mercedes 500SL vart skåpet skulle stå).
    Kom hem 18.30. På med stereon, häller upp en iskall öl och sjunker ner i soffan med laptopen för att kolla de första kommentarerna på forumet.
    Kombinatationen av öl, sol, vind, sömnbrist, upplevelser och intryck gör att det inte går många minuter innan John Blund hälsar på...
    Vaknar med ett ryck av att det bankar på dörren. Hrm, vad är man för värd som låter gästerna underhålla sig själva medans man springer igenom duschen? Tur att vännerna inte är så finkänsliga. Är det killkväll så kan man ju vara sig själv för en stund...
    Ja, hur kvällen fortlöpte kan ni väl själva räkna ut...

    Hoppas min "uppsats" kan ha roat någon och rett ut ett eller annat frågetecken.
    Väl mött på nästa banträff!

    Mvh Stoffe

  7. #187
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Haha.....urskön läsning Stoffe

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #188
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Hoppas min "uppsats" kan ha roat någon
    Absolut!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #189
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Hoppas min "uppsats" kan ha roat någon
    Absolut!

  10. #190
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    (med en kort rush för att visa en Mercedes 500SL vart skåpet skulle stå).
    Skåp? Du har väl en sedan
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  11. #191
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Hoppas min "uppsats" kan ha roat någon
    ojojoj, soft läsning alltså! verkligen
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  12. #192
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    238
    Trevlig läsning såhär på kvällskvisten stoffe Fler sådana tack.
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  13. #193
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Ja det var kul läsning Stoffe Får ta den där festen en annan gång

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  14. #194
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Min var dte ingen som tog foto på Men bakrutan fick iaf vara med på mopacks film så nåt får man ju glädjas över!

    Ska väl inte vara ledsen egentligen för att ja ville inte att bilen skulle sticka ut utan att man helst ska kolla några ggr på den innan man ser vad som är gjort och det lyckades jag uppenbarligen med!

    Mvh Fredrik





    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  15. #195
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182
    Skönt du fick igång ditt silverpil..stod bredvid när det börja tjuta, trodde nån skulle sno åket först ju..men sen börja ni putta o det gör inte ens
    den dummaste busen...eller... ..förstod jag det tragiska...RAAAAS..
    Gött att det var enkelt fixat..

    mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  16. #196
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av wiffe
    Skönt du fick igång ditt silverpil..stod bredvid när det börja tjuta, trodde nån skulle sno åket först ju..men sen börja ni putta o det gör inte ens
    den dummaste busen...eller... ..förstod jag det tragiska...RAAAAS..
    Gött att det var enkelt fixat..

    mvh Wiffe
    Ja, något pinsamt var det. Visste ju massor med grejor man skulle kollat om man haft lite verktyg med sig, men att hindra kön för stå med huvudet nere i motorrummet var nog inte så smart. Kändes bäst att putta undan bilen.
    Faktiskt första gången jag haft problem sen jag åkte på min första banträff -01. Egentligen ganska otroligt med tanke på vad man utsätter grejorna för och hur mycket problem "Svensson" har med sina Volvos...
    Jobbar ju som verkmästare på en Volvoverkstad och det är helt sjukt så mycket problem det är. Antagligen har även Saab problem, men jag har själv varit ganska förskonad under mina år som turboägare.

    Som det ser ut i dagsläget så kommer jag antagligen till nästa träff i en 9-3 SS. Får se om man lyckas hitta någon med rätt utrustning till rätt pris så det blir en slant över till "standardutrustningen" fjädrar, dämpare och steg 3.
    Är det någon som har en välutrustad -03 Aero till salu är ni välkomna att höra av er.
    Ska bli mycket spännande att prova vad man kan göra med en SS runt en bana med R-däck. Jag tycker min 9-5:a känns ruggigt stabil, men efter en provtur i en SS kan man tro dämparna är kass i 9-5:an. Bara att inse att den är mer av en Autobahnräser än vad 9-3:an är.
    Att sätta farthållaren på 200 blås och marcha mil efter mil helt odramatiskt är verkligen vad den är gjord för. Synd bara att man bor i fel land för sådana härligheter.

    Mvh Stoffe

  17. #197
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Absolut!
    Hur tyckte du bilen funkade? Du körde med R-däck och steg 1 va?

    Mvh Stoffe

  18. #198
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Absolut!
    Hur tyckte du bilen funkade? Du körde med R-däck och steg 1 va?

    Mvh Stoffe
    Japp.
    Allt funkade kanon utom bromsarna, har ju tyvärr de små
    Men den sköt på bra på rakan måste jag säga och väghållningen är inte mycke att klaga på heller

    M.v.h. Andreas

  19. #199
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182
    Håller med dig Stoffe ang, hur prylarna håller...jobbar själv som bilsäljare
    så man har ju hört ett par kunder böla... Dom skulle åkt till Trollhättan o kolla in hur man monterar en bil då hade dom nog fattat att det kan hända saker med en bil med tanke på att dom flesta går i sidled medans dom jobbar..skulle dom testat på sitt eget jobb .. min uppfattning om bilar är(som din) att kör man dom aktivt håller dom bättre.har haft 9-3
    aero -02 steg3,viggen steg3 som jag plågade hela tiden ca 4000-5000mil
    var o jag hade inte ett enda klabb(tändkasett viggen12000mil)..med dom
    Sen kan man alltid vilja vara på toppen som PA men då får man sälja kåken först eller jobba 5-skift o bo i tält..Kul att du är sugen på 9-3ss dom är grymma på bana men pulvret får man jobba j.... hårt för ..dyker det upp nåt kul på jobb ska jag höra av mig Stoffe...

    mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  20. #200
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Absolut!
    Hur tyckte du bilen funkade? Du körde med R-däck och steg 1 va?

    Mvh Stoffe
    Japp.
    Allt funkade kanon utom bromsarna, har ju tyvärr de små
    Men den sköt på bra på rakan måste jag säga och väghållningen är inte mycke att klaga på heller

    M.v.h. Andreas
    Men har du inte en SS Aero då Andreas??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Eftersnack Knutstorp 2011
    Av jonTe i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 09:40
  2. [Eftersnack] Knutstorp 11/4 2010
    Av Fredrik / 1941 i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 00:56
  3. Eftersnack: STCS @ knutstorp 2007-04-21
    Av 9-3 Mike i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 219
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 15:09
  4. Bilder / Eftersnack Knutstorp 2005
    Av TD04 i forum Allmänt
    Svar: 260
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •