Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Jätteskumt beteende. Ingen el i bilen (9-5)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267

    Jätteskumt beteende. Ingen el i bilen (9-5)

    Hej

    Tänkte höra om någon har en aning om vad som kan ha hänt....

    Frugan skulle ta bilen för en sväng. Sätter sig i bilen och vrider om nyckeln. Bilen är helt död. Det enda som händer är att när hon trycker ner bromsen så "tickar" det lite i bilen (lät som att ett relä någonstans bakom handskfacket slog på och av väldigt snabbt). Hon ringer mig på jobbet och berättar vad som har hänt.

    Ok, tänker jag. Det kollar jag när jag kommer hem. Jag kommer hem och kan konstatera att mycket riktigt, bilen är död. Ringer SAAB assistance bara för att få reda på att assistancen gick ut för 1 vecka sedan eftersom bilen är 1 år och en vecka gammal (tecknat mig för ett nytt år nu). Bärgare kommer för att ta med bilen eller försöka få igång den. 20 minuter och 1200:- senare så visar det sig att det helt enkelt är batteriet (kanske skulle kolla det men tanken slog mig aldrig riktigt...hatade mig själv ett par timmar efteråt). Jag kör med bilen i en timma för att ladda batteriet.

    Under denna timman åker jag till en kompis som jobbar på volvo och vi åker till volvo för att hämta en voltmätare. Kollar volt vid 3000 varv. 13.75 volt så generatorn laddar bra. Efter 15 timmar stillastående visar mätaren 12.75 volt och efter 20 timmar 12.73 volt. Sedan dess så har bilen gått som en klocka.

    Har även kollat batteriet på Bilia (min frus systers kille jobbar där) och enligt deras "batteritestarapparat" så är batteriet helt ok.

    Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt? (naturligtvis var det ingen innerbelysning på eller liknande).

    Skall tillägga att bilen var på 1-års service en vecka innan detta hände och då bytte de en baklykta (alla skall bytas eftersom det visade sig vara fukt i alla). Kan detta ha med saken att göra?

    Bilen är en 9-5 sportkombi Aero -05.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Du skriver inte hur länge bilen har stått innan detta hände, men det känns som något inte har blivit avstängt och tömt batteriet på så vis.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    ca 40 timmar. Det enda jag kunde tänka mig var innebelysningen men den var inte på när jag fick igång bilen igen så jag vet inte vad det skulle kunna ha varit då....

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Om man stannar bilen med blinkersen i är det så att parkeringsljust är igång då? Vet att vissa bilar är konstruerade på detta sätt (iaf en Opel Vectra).

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Om man stannar bilen med blinkersen i är det så att parkeringsljust är igång då? Vet att vissa bilar är konstruerade på detta sätt (iaf en Opel Vectra).
    Så är det INTE i Saabarna. Jag skulle gissat på att parkljuset varit igång. Innerbelysningen slocknar av sig självt efter 20 minuter, så dom borde det inte kunna vara.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Så är det INTE i Saabarna. Jag skulle gissat på att parkljuset varit igång. Innerbelysningen slocknar av sig självt efter 20 minuter, så dom borde det inte kunna vara.
    Oki vet att det inte är det på den 9000 från 05 jag befinner mig i allt som oftast men dom kan ju ha ändrat på senare tid. Aja då vet man iaf

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Tobbe!
    Visst kan det ha varit batteriet men det är inte säkert.Min fru rapporterade att för nägon vecka sedan hade bilen vid startförsök varit helt död, efter några nyckeluttagningar startade den helt u a. Jag kollade med laptopen efter felkoder men fick inga. Så häromdagen kom hon in och sa att det stod "check engine" så hon stängde av motorn. Jag går ut med laptopen i högsta hugg. Inget händer! Vissa småryck i bränlsemätaren och tempmätaren. Det var allt. Eftersom tändningen inte slog till kunde jag ej få kontakt med bilen för att få felkoder. Spänning på batteriet: 12,45 V anslutningar OK. Efter lite juckande med nyckeln i läge "on" kommer i siden upp: Nyckeln ej accepteradKollar med den andra nyckeln, samma resultat. Efter ytterligare juckande startar plötligt bilen som vanligt och efter ytterligare starter slocknar check engine.Inga felkoder och nu är allt normalt.
    Börjar fundera förstås. Kan det vara så att immobiliseringsfunktionen fått fnatt. I bruxen finns en passus om att trycka in låsuppfunktionen på fjärren med nyckeln i "on"-läge om meddelandet "Nyckeln ej accepterad kommer upp.Får se om felet återkommer
    Har f ö kollat twice under förarstolen dvs tryckt på alla kontakter samt jordpunkterna nedanför batteriet resp växellådan.
    Tror inte detta hjälper dig så mycket men om problemet skulle återkomma kan du väl försöka med "fjärrtricket"

Liknande ämnen

  1. Jätteskumt problem med webbaserad msn
    Av Travis i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 00:52
  2. Får ingen värme i bilen.
    Av Aero_John i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 22:01
  3. Bilen dör när man kör och har ingen tomgång
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •