Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Dagsschema samt regler vid bankörning.

  1. #21

    Re: Dagsschema samt regler vid bankörning.

    Citat Ursprungligen postat av Sven
    Citat Ursprungligen postat av Cabsteekarn
    Okej taget! Får vänta tills nästa år. Får la sitta jämta och visa spår
    Du är så välkommen, se till att farsan är/blir medlem bara. Den som väntar på nåt kul väntar inte förgäves.
    Hehe tackar Jo han skulle kirra det i de närmaste dagarna nästa vecka.
    Fast han ville nog bara köra familjekörning pga att det vore ju synd och paja bruksbilen. Antar att många står på rätt bra i "riktiga" banracinggen?
    Sant

  2. #22
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Dagsschema samt regler vid bankörning.

    Citat Ursprungligen postat av Cabsteekarn
    Antar att många står på rätt bra i "riktiga" banracinggen?
    Sant
    Visst finns det dom som kör ganska friskt... men på Stcs banträffar ska inget behöva inträffa så allt går städat till. Tex om du ska köra om någon måste du invänta tills framförvarande ser dig & ger dig ett tecken genom att blicka så du som kommer & ska köra om vet att han/hon ser dig!

    Efter olyckan på Knutan för ett par år sedan är det mer eller mindre omöjligt att få ut nåt via försäkringen om det skulle hända något så det ska inte behöva inträffa!

    Så man kör helt enkelt i den fart man vill, bara man har uppsikt bakåt så att man släpper förbi dom som är snabbare!

    Ska ni dit & köra glöm inte hjälm då det på just Knutstorp även är hjälmkrav under familjekörningen! Skriv även ut säkerhetsblanketten, finns på hemsidan! Läs igenom den & skriv under då det är krav på att den är ifylld vid insläppet!

    Kom i tid då det brukar bli väldigt mycket bilar just på Knutan & köbildning!

    Bara några enkla tips.... ses på Knutan!

  3. #23

    Re: Dagsschema samt regler vid bankörning.

    okej jo tackar för tipsen även om jag snappat upp det mesta i beskrivningen på hur en barndag funkar.

    Det gör vi mvh!

  4. #24
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Skulle vilja framföra ett starkt önskemål att göra ett tillägg/ändring av regelverket beträffande familjekörningen. Regeln om max 100 km/h är faktiskt löjeväckande när vi pratar de långa rakorna på t ex Knutstorp och Mantorp. De allra flesta åker säkert betydligt fortare på motorvägarna, för att inte tala om de som haft ärende i Tyskland. Detta med småbarn i bil och massor av trafik. På banan slipper man omkörande och har rejält mycket bredare väg att åka på och fina avkörningsområden om något mot förmodan skulle gå helt galet. Dessutom har vi föråkare som tillser att hastigheten totalt sett inte skenar.
    Tar man med sig några vänner på våra klubbträffar för en chans att få åka på en riktig racebana så blir det ett ENORMT antiklimax när man kommer ut på långa rakan, accelererar fullt på tvåan och växlar direkt upp till sexan för då håller man redan max hastighet. Resterande delen (största delen) av rakan blir således enbart en transportsträcka där man sitter och känner sig löjlig i vännernas ögon och ursäkta sig å klubbens vägnar.
    Vänligen korrigera texten till max 100 km/h med undantag för långa rakan där något högre hastighet tillåts.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    blir således enbart en transportsträcka där man sitter och känner sig löjlig i vännernas ögon och ursäkta sig å klubbens vägnar.
    Vänligen korrigera texten till max 100 km/h med undantag för långa rakan där något högre hastighet tillåts.
    Du behöver inte ursäkta dig å mina vägnar på klubben -
    då jag inte har något problem med reglarna som dom nu en gång för alla är.

    Om du nu har såna abstinenser med fam. körningen -
    vore det väl bättre om du istället jobbade för att det blev tillåtet att ta med pass på den renodlade bankörningen.....

  6. #26
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Vänligen korrigera texten till max 100 km/h med undantag för långa rakan där något högre hastighet tillåts.
    Problemen jag bland annat ser med det här förslaget, för att ta Kinnekulle Ring som exempel, är:
    - Full acceleration ut på rakan kan innebära avåkning ut över curbs till vänster, eller vid gasuppsläpp för att undvika curbsen, sladd med närkontakt med räcket till höger som resultat. Sett båda varianter flertalet gånger under mina år i långloppscirkusen.
    - Efter rakan kommer en dold vänstersväng under bron. Den som kör Saab med 300+++hk och som faller för grupptrycket, då denne inte vill verka "löjlig i vännernas ögon", kommer om han har tur köra av rakt fram, men troligare sladda av till vänster. Sett resultatet av motorsvagare bilar efter missad kurva efter långa rakan. Fullbur, racestol, nackkrage och hjälm räddade livet på föraren som kortade sin bil med ungefär en bagagelängd...
    - Bromsarna blir snabbare sämre vid inbromsningar från högre hastigheter. Fyra till fem varv idag blir, för bromsarnas skull, två?
    - Flera nybörjare som vill prova på vågar inte då de är rädda att bli kallade bromsklossar. (Sker tyvärr redan idag när vi har 100-gräns.)

    Mina egna små funderingar om det hela.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #27
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av POPPNITEN Visa inlägg
    Du behöver inte ursäkta dig å mina vägnar på klubben -
    då jag inte har något problem med reglarna som dom nu en gång för alla är.

    Om du nu har såna abstinenser med fam. körningen -
    vore det väl bättre om du istället jobbade för att det blev tillåtet att ta med pass på den renodlade bankörningen.....
    Ingen dum idé det heller, men blir ju helt andra hastigheter samt omkörningar osv. Kvittar väl egentligen mig vilket.

  8. #28
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Problemen jag bland annat ser med det här förslaget, för att ta Kinnekulle Ring som exempel, är:
    - Full acceleration ut på rakan kan innebära avåkning ut över curbs till vänster, eller vid gasuppsläpp för att undvika curbsen, sladd med närkontakt med räcket till höger som resultat. Sett båda varianter flertalet gånger under mina år i långloppscirkusen.
    - Efter rakan kommer en dold vänstersväng under bron. Den som kör Saab med 300+++hk och som faller för grupptrycket, då denne inte vill verka "löjlig i vännernas ögon", kommer om han har tur köra av rakt fram, men troligare sladda av till vänster. Sett resultatet av motorsvagare bilar efter missad kurva efter långa rakan. Fullbur, racestol, nackkrage och hjälm räddade livet på föraren som kortade sin bil med ungefär en bagagelängd...
    - Bromsarna blir snabbare sämre vid inbromsningar från högre hastigheter. Fyra till fem varv idag blir, för bromsarnas skull, två?
    - Flera nybörjare som vill prova på vågar inte då de är rädda att bli kallade bromsklossar. (Sker tyvärr redan idag när vi har 100-gräns.)

    Mina egna små funderingar om det hela.
    Vi har fortfarande föråkarbil? Borde inte skilja enormt mycket i belastning på grejorna så länge man har en föråkare som kör med insidan.
    Självklart kan man råka ut för olyckor även med nuvarande regler och det är ju typiskt svenskt att vilja ha både hängslen och livrem för att hålla nollvisionen. Jag vill mena att så som körningarna hanterades på Johan Sonessons tid var det inga problem. Hans måtto var max 100 km/h, men med en liten blinkning ( ) vad gäller långa rakan. Säger inte man ska släppa hastigheten fri, men att ge ett lite större utrymme att testa accelerationen på långa rakan borde absolut ges. Det är ju inte hastigheten i sig jag är ute efter utan möjligheten att accelerera rejält genom växlarna. Klipper man på fullt, 2an, 3an och lite på 4an och sen släpper av så har man massor av sträcka att motorbromsa ner hastigheten på ändå. Sen har vi ju de vanliga bromsarna att ta till när man börjar närma sig slutet på rakan.

    Man har ju fortfarande framförvarande bil att ta hänsyn till så även om man har 600 hästar så kan man fortfarande inte idiotköra, vilket vissa tycks tro att skulle ske. Under alla de 13 år, eller vad jag nu varit med i klubben, så har jag inte tagit medlemmarna som några vildhjärnor generellt utan killar och tjejer som verkligen älskar sina bilar och därmed faktiskt är mer rädda om dom än gemene man. Det i sig borgar ju för det man brukar kalla "körning med insidan" och obetydligt ökad risk för incidenter.
    Senast redigerat av Stoffe #2959 den 2014-02-02 klockan 16:17.

  9. #29
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Vi har fortfarande föråkarbil?
    Faktiskt inte. Numera så släpps bilarna på kontinuerligt vid familjekörningen. Du släpps ut, kör dina varv och kör sedan in i depå och "lajnar upp" igen. Rullande påsläpp med ett egenansvar att hålla koll på när man åkt sina varv. På så sätt används tiden maximalt då man inte behöver vänta på tömning av banan mellan körningarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #30
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Föråkarbil har vi inte haft på många år.

    När det gäller Familjekörning är det precis som Mikael/mioh säger.
    Numera släpper vi ut ekipage allt eftersom det blir luckor på banan.

    Föraren av bilen skall efter 4-5 varv självmant gå in i depån och skapa lucka för ny bil att köra ut på sina 4-5 varv.

    När vi åren innan 2013 flaggade av ett fält av bilar under ett Familjekörningspass (5 varv) för att släppa ut ett nytt gäng med bilar (12-13 stycken), var det alltid en vanlig medlemsbil som körde ut först på Familjekörningen, ingen "Föråkarbil" alltså.

    Enda gången jag kan komma ihåg att vi kört med föråkarbil var på Mantorp när vi under förmiddagspasset tog tillfället i akt att köra även familjekörning samtidigt som det försegick slalomkörning på annat håll under förmiddagen.
    Då körde Jonas Fassl föråkarbil med en röd Saab 9-5 Aero V6.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #31
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Märks man inte varit aktiv de senaste åren. Blir lätt så när man skaffat två kottar tätt.
    Låter som ett bra upplägg att få allt mer löpande. Väntetider har ju alltid varit ett irritationsmoment när man är ivrig till något.
    I rest my case tills jag varit ner på Knutstorp i vår. Ska bli intressant att se skillnaderna.

  12. #32
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Varmt välkommen Stoffe och alla ni andra goa STCS-vänner! :-)

    Känner på mig att det här kommer bli det roligaste STCS-året någonsin!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Hjälm val vid bankörning ?
    Av hammarslag i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 02:13
  2. Motorolja för bankörning
    Av FogFighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 10:49
  3. Dagsschema Rudskogen 24 Juli
    Av schough i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 22:13
  4. Bankörning
    Av Måsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •