Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Laddtrycksmätare

  1. #1

    Laddtrycksmätare

    Hej. Har en 9-3 ltt -99 där jag installerade en laddtryckmätare idag. Kopplade in mig på vaakumslangen till dumpen. Det blev nog rätt galet då pysljudet nu låter mera flap-flap. Det innebär väl att den inte dumpar längre? Min fråga är som följer: ska jag koppla in mig på mapsensorn eller bränsletrycksregulatorn istället. Tacksam för alla tips och råd. Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag tycker inte du skall koppla in den till bränsletrycksregulatorn iaf.
    men mappsensorn låter som en god idé. när du kopplar in den så köp helst nya slangar till allt så har du allt fräscht.

    EDIT:
    finns en FAQ om detta med.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=122569

  3. #3
    ok. hur ska glt vara o hur bör den ladda. jag har en styrbox från en högtrycksturbo (200 hk). skaffade mätare för att den inte laddar som förr.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    ok. hur ska glt vara o hur bör den ladda. jag har en styrbox från en högtrycksturbo (200 hk). skaffade mätare för att den inte laddar som förr.
    grundladd skall lägga på ca 0.4 - 0.42, max ladd ca 0.8 - 1 bar. är inte säker på max laddtryck men det ligger någonstans där

  5. #5
    Hmm. drog ett par repor tidigare(så mycket jag vågade eftersom den inte dumpade),o mätaren visade aldrig mer än 0,5 bar. då är nåt galet alltså. Armen på trycklockan går rätt lätt, kan det vara felet...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    Hmm. drog ett par repor tidigare(så mycket jag vågade eftersom den inte dumpade),o mätaren visade aldrig mer än 0,5 bar. då är nåt galet alltså. Armen på trycklockan går rätt lätt, kan det vara felet...
    men på din 9-3 ltt sitter det en t25:a i och den WG armen går väldigt lätt.!
    flytta laddtrycksmätaren till mappsensorslangen och kolla så du inte har någon som helst läcka på någon slang.

    //Rikard

  7. #7
    ok. det ska jag göra. Tack för tipsen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    ok. det ska jag göra. Tack för tipsen.
    så lite så.!
    Lycka till med allt nu bara.

    //Rikard

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    Hmm. drog ett par repor tidigare(så mycket jag vågade eftersom den inte dumpade),o mätaren visade aldrig mer än 0,5 bar. då är nåt galet alltså. Armen på trycklockan går rätt lätt, kan det vara felet...
    men på din 9-3 ltt sitter det en t25:a i och den WG armen går väldigt lätt.!
    flytta laddtrycksmätaren till mappsensorslangen och kolla så du inte har någon som helst läcka på någon slang.

    //Rikard
    Hejsan,
    (kanske lite offtopic, men) Gör det någon större skillnad på om laddtrycksmätaren är inkopplad på dumpventil slangen eller på mappsensorslangen? Bilen ifråga är en 1995 NG900. Har också en 1998 9-5 2,3t, har kopplat laddtrycksmätaren till dumpventilslangen här också, är detta också fel? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    Hmm. drog ett par repor tidigare(så mycket jag vågade eftersom den inte dumpade),o mätaren visade aldrig mer än 0,5 bar. då är nåt galet alltså. Armen på trycklockan går rätt lätt, kan det vara felet...
    men på din 9-3 ltt sitter det en t25:a i och den WG armen går väldigt lätt.!
    flytta laddtrycksmätaren till mappsensorslangen och kolla så du inte har någon som helst läcka på någon slang.

    //Rikard
    Hejsan,
    (kanske lite offtopic, men) Gör det någon större skillnad på om laddtrycksmätaren är inkopplad på dumpventil slangen eller på mappsensorslangen? Bilen ifråga är en 1995 NG900. Har också en 1998 9-5 2,3t, har kopplat laddtrycksmätaren till dumpventilslangen här också, är detta också fel? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    Jag vet inte om det är "fel" att sätta den på dumpventilsslangen men jag har hört och läst att man helst skall undvika det.
    Om du tycker att din mätare på 9-5 mäter rätt och bilen går så bra som du förväntar dig så tycker ja du inte skall göra om det.

    //Rikard

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan Rikard,
    Då tackar jag för ditt svar. Hoppas vi ses på Knutan,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av stoffe R
    Hmm. drog ett par repor tidigare(så mycket jag vågade eftersom den inte dumpade),o mätaren visade aldrig mer än 0,5 bar. då är nåt galet alltså. Armen på trycklockan går rätt lätt, kan det vara felet...
    men på din 9-3 ltt sitter det en t25:a i och den WG armen går väldigt lätt.!
    flytta laddtrycksmätaren till mappsensorslangen och kolla så du inte har någon som helst läcka på någon slang.

    //Rikard
    Hejsan,
    (kanske lite offtopic, men) Gör det någon större skillnad på om laddtrycksmätaren är inkopplad på dumpventil slangen eller på mappsensorslangen? Bilen ifråga är en 1995 NG900. Har också en 1998 9-5 2,3t, har kopplat laddtrycksmätaren till dumpventilslangen här också, är detta också fel? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    Jag vet inte om det är "fel" att sätta den på dumpventilsslangen men jag har hört och läst att man helst skall undvika det.
    Om du tycker att din mätare på 9-5 mäter rätt och bilen går så bra som du förväntar dig så tycker ja du inte skall göra om det.

    //Rikard
    Måste bara säga att jag har hört precis tvärt om. Hade min inkopplad på slangen till mapsensorn (OBS T5 bil), när jag hade bilen innan för felsökning av ett annat problem, så ringde meken och sa att det inte var att rekommendera att ha mätaren där. Han skulle kolla upp något annat ställe och byta platsen. Nu sitter den på lilla slangen till AV. Fungerar helt felfritt. Har man den däremot på mapsensorn så kan bilen gå sämre.

    Skulle vara intressant och veta var man SKA koppla in en laddtrycksmätare.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan,
    lite komiskt att alla får olika svar, hehe. Laddtrycksmätaren fungerar felfritt på NG900an, 9-5an visar också laddtryck men jag var mest bekymrad över om det kanske visade bättre (alltså mer pålitligt) på mapsensorn. Aja, tack för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Måste bara säga att jag har hört precis tvärt om. Hade min inkopplad på slangen till mapsensorn (OBS T5 bil), när jag hade bilen innan för felsökning av ett annat problem, så ringde meken och sa att det inte var att rekommendera att ha mätaren där. Han skulle kolla upp något annat ställe och byta platsen. Nu sitter den på lilla slangen till AV. Fungerar helt felfritt. Har man den däremot på mapsensorn så kan bilen gå sämre.

    Skulle vara intressant och veta var man SKA koppla in en laddtrycksmätare.

    Mvh Patrik


    Nu blev ja med lite orolig. vart skall man sätta slangen nu då? det kanske är så att den fungerar lika bra på båda ställena eller hur? alla säger som sagt olika..

    Kan något proffs hoppa in och skriva några rader och förklara vad som händer om man kopplar in den på AV-slangen respektive Mappsensor-slangen?

    //Rikard

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523
    Vad jag har förstått så ska man koppla in laddmätaren på lilla slangen till av på T5 och på btr på T7.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksmätare
    Av sinner* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 20:18
  2. Laddtrycksmätare på 9-3 SS -03+
    Av tesoro i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 09:20
  3. Laddtrycksmätare!
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 01:37
  4. Laddtrycksmätare?
    Av Hugoson93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 11:44
  5. Laddtrycksmätare
    Av calle svärd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •