Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Erfarenheter 9-3og och barnfamilj

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224

    Erfarenheter 9-3og och barnfamilj

    Ville bara höra efter lite hur era erfarenheter är när det gäller kombinationen 9-3og och barnfamilj. Hur fungerar det med barnvagn och barnstol utrymmesmässigt? Jag och min blivande fru går i barntankar men funderar på om vår 9-3og räcker till eller om vi skall ta och leta efter en 9-5 kombi istället.
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Nu har jag ju varken fru eller barn, men 6 syskon ger lite erfarenhet ändå. en og9-3 räcker gott och väl utrymmesmässigt för en mindre barnfamilj. Barnvagnar går in plättlätt i bagageutrymmet!

    Jag förstår inte riktigt varför folk får för sig att man måste ha kombi om man skaffar en unge... Ok när man börjar komma upp i tre och man ska på utflykt/bilsemester, då börjar det kanske bli lite trångt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    150
    Medlem#
    5869
    Vi har ett barn & en og 9-3.. Funkar bra, barnvagn å lite packning går in..

    Mvh
    Kör: Svart 9-5 Aero -04
    www.garaget.org/charlez

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Jag bytte lite för fort från min fina 9-3'a till min nuvarande 9-5 Aero SC (inte lika personlig men väldigt fin). Vi rymdes väl jag, sambon och lillkillen i 9-3'an. Det stora problemet var när man hade liggdelen monterad på vår Brio Duo med stora hjul. Mitt tips är att behålla 9-3'an åtminstone fram till dess att ni isf blir fler. Med en Brio Sitty eller Race (som vi har idag) blir det gott om plats i bagagen. Alltså det är trångt fram tills dess att ni byter till sulkyvagn.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Tack för delade erfarenheter! Känns som att vi inte behöver ha någon brådska med att byta bil utan att vi kan behålla våd 9-3:a utan att det blir utrymmesbrist. Tror nog att man idag kan bli lite bortskämd med utrymme i bilarna, ganska lätt att få tag på någon större modell men som man egentligen inte har ett reellt behov av.
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Har haft og 9-3, 9-5sc och har nu 9-3sc.
    Utrymmesmässigt funkade det i alla tre, men i högsta grad var det gott om kupéutrymme över i 9-5:an även när man hade bakåtvänd barnstol i baksätet. Passageraren i framstolen satt fortfarande som en kung.
    Värre är det i min nuvarande 9-3sc där det är gott om plats i bagaget (faktiskt minst lika bra som i 9-5:an), men framsätespassageraren får i det närmsta vika sig dubbel om han/hon är längre än 170cm. Eftersom jag aldrig hade bakåtvänd barnstol bak i min og 9-3:a (hade babysitter på den tiden), så vet jag inte riktigt hur det skulle blivit, men jag gissar att det blir ung som i min nuvarande.
    Dock var det inte att tänka på att storhandla och ha med sig liggvagnen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Saxtorp
    Inlägg
    22
    Har en og9-3 och en 9-3sc och hade en 9-5sc innan. Ser inget krav att ha 9-5:a av utrymmesskäl för barnvagn, men det är klart trångt i 9-3:orna med bilbarnstol, särskilt med airbag fram. Med den urkopplad är det ett annat läge, då utnyttjas utrymmena bättre.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Kan bara säga att får man "bara" ett barn så klarar man sig nog med en og9-3 men får man som jag tvillingar så är det i det närmaste kört, ställde in tvillingvagnen(emmaljunga) i skuffen på ng900an sedan var det fullt där, i 9-5 kombi blir det i alla fall lite plats över till ev. skötveskor etc.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171

    Re: Erfarenheter 9-3og och barnfamilj

    Citat Ursprungligen postat av Packe
    Ville bara höra efter lite hur era erfarenheter är när det gäller kombinationen 9-3og och barnfamilj. Hur fungerar det med barnvagn och barnstol utrymmesmässigt? Jag och min blivande fru går i barntankar men funderar på om vår 9-3og räcker till eller om vi skall ta och leta efter en 9-5 kombi istället.
    Den stora(enda?) nackdelen med og9-3 och barn jag upplevt är att det blir väldigt trångt i
    passargerarsätet fram om man har bakvänd stol där bak. I övrigt har min
    9-3 Aero funkat mycket bra med två vuxna och ett barn.
    Bagaget rymmer väldigt mycket, inga problem med barnvagn.

    ....fast även jag har hakat på trenden att byta till 9-5, skulle fått min nya 9-5 SC förra veckan...

    http://www.blocket.se/vi/7688050.htm?ca=15_s
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Det är lockande att byta till en 9-5 kombi, det måste jag ändå säga. Men det är tydligen inte nödvändigt, så vi får se. Det är trots allt en ekonomisk fråga också.
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Re: Erfarenheter 9-3og och barnfamilj

    Citat Ursprungligen postat av Packe
    Ville bara höra efter lite hur era erfarenheter är när det gäller kombinationen 9-3og och barnfamilj. Hur fungerar det med barnvagn och barnstol utrymmesmässigt? Jag och min blivande fru går i barntankar men funderar på om vår 9-3og räcker till eller om vi skall ta och leta efter en 9-5 kombi istället.
    Inga som helst problem,barn, tant, barnvagn o klurar på ett stereobygge
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    101
    Bagageutrymme är det inget fel på i en OG9-3 men i kupén kunde varit större...om man inte är asiatisk familj förstås
    SAAB 9-3 Aero Coupé -02 Silver <----Såld
    "Lightspeed Performance by SAAB Aero"
    Beställt en ny SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower, Active+Pilotpaket 2011

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    og9-3 är helt ok för mindre familj (adam, eva och en småtting). Liiite trångt för de som sitter där bak. Och gör iaf inte misstaget jag gjorde att byta en 5 dörrars mot coupe. Du kommer känna det i nacken varje gång "hon" ska in där bak med barnet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Det låter betryggande, har precis skrivit på köpehandlingen på en OG9-3 då vi har börjat planera framtiden frugan och jag. Tyckte att ett byte från en OG 900 till OG9-3 borde bli bra.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    og9-3 är helt ok för mindre familj (adam, eva och en småtting). Liiite trångt för de som sitter där bak. Och gör iaf inte misstaget jag gjorde att byta en 5 dörrars mot coupe. Du kommer känna det i nacken varje gång "hon" ska in där bak med barnet
    Hehe Har en 5D idag så det problemet skall vi slippa
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Det är svårt att hitta en komplettare bil än en og9-3 med lite kött under huven, i förhållande till pris och vad man får alltså.

    Jag har försökt avsäga mig SAABskapet på ett flertal håll (p g a allmän leda och tristess), men man går alltid bet någonstans .. upplevelse och kostnader oftast. Och då har jag kollat på är BMW, Porsche (glöm ungen), Nissan och Honda. SAAB visar sig vara den enda bilen man kan stuva in en familj i utan att de kvävs och samtidigt kunna köra omkring med dem bekvämt och så att det kittlar i magen när man gasar, och ändå ha råd med allt annat i livet.

    Jag är så rövless på min kärra ibland, den fungerar kanon och allting är smärtfritt .. men jag vill ha nåt nytt. Men det finns inget som passar lix. Köp en gammal 9'3 Aero t ex, ni lär inte bli besvikna.
    mvh Johan Kullberg

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  2. erfarenheter av 2.8t V6 ?
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:45
  3. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18
  4. erfarenheter om kkk agg ?
    Av Fransson__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •