Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 112/5 på en Saab 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257

    112/5 på en Saab 9-3

    Hej monterade minna fälgar i föra veckan, men upptäckte att dom har skickat fel fälgar till mig från fabrik.
    Jag har fått 112/5 istället för 110/5 som jag har beställt.

    Däck handlaren vill nu lösa det med special bultar och special spacers till mig men jag är fundersam.

    Men har ni någon erfarenhet av 112/5 på en Saab är det något farligt och ha det med så kallade special bultar?

    För jag vill inte tappa ett hjul en dag när jag är ute och kör?

    Simon

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Bultcirkel
    108x5 & 112X5 kan användas om man använder bultar med lös kona. Gäller ng900, og9-3, 9-5 & 9-3SS/SC som har 110X5 som standard.

    Står i FAQ:n (http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=76771)

    Spacers som gör om bultcirkel ska man passa sig för då dom är olagliga

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Du borde väl ha rätt att få dem fälgarna du har beställt utan att du ska behövra krabba med andra nultar och dylikt? Visst är ju lite jobb med att skicka tillbaks osv. men har man fått andra fälgar än man beställt så skulle jag stå på lite.

    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    257
    Problemet är bara att jag har lackat om minna redan till svart

    Men ska prata med dom imorgon så får vi se hur dom löser det.

    Men det är inget farligt att köra med 112/5 på en Saab 9-3 om jag även har special bultar?

    Simon

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Du borde väl ha rätt att få dem fälgarna du har beställt utan att du ska behövra krabba med andra nultar och dylikt? Visst är ju lite jobb med att skicka tillbaks osv. men har man fått andra fälgar än man beställt så skulle jag stå på lite.

    mvh.
    /Viktor

  5. #5
    Nej, det är inte farligt.

    Jag kör med 112/5 på min, med skruvar med lös, flytande kona.
    Körde så hela förra sommaren utan några som helst problem och har inte upplevt något negativt hittills i år heller.

    Tänk också på att ALLA som kör BBS Challenge på sina Saabar kör med just 112/5.

    En annan fördel kan vara om du ska sälja fälgarna nån gång. Skickar du med skruvarna vid det tillfället så utökar du kundkretsen till alla som kör vw, audi osv. också. Bara att se till att ha rätt centrumringar.

    Tvinga fälgleverantören att skicka med extra centrumringar för audi som kompensation.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •