Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Positionsljusbyte 9000

  1. #1

    Positionsljusbyte 9000

    Åkte dit på besiktningen för trasiga positionsljus samt felaktigt inställda dimljus på min 9000 (-95).

    Blir nu helt vansinnig för jag får inte ut positionsljusen.. Borde för guds skull inte vara några problem tycker man men saknar instruktionsbok...

    Tips?!

    Dimljusen löstes genom att klippa kablarna.. Tydligen behöver de inte fungera men... "om de fungerar ska de vara korrekt inställda"..

    Kul kille!!
    9000 CDE V6 -95 210hp and 9-3 Aero -01 205hp

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207
    Positionsljusen ska väl bara vara att dra rakt ut. Mina fungerar så, kanske du kan ta en tång för att jucka loss dom ifall dom ergat lite.

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Klipp inte kablarna till dimljusen! Plocka bort säkringen innan besiktningen bara, klippta kablar är bara jobbigt om du vill fixa dom senare.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Klipp inte kablarna till dimljusen! Plocka bort säkringen innan besiktningen bara, klippta kablar är bara jobbigt om du vill fixa dom senare.
    Eller ta bort knappen inne i cupén eller kanske bara ta bort kablarna till knappen eller koppla loss dimljusen i dess kablar som finns där under plasten Men ja klippa var lite onödigt.

    I Haynes bok som ligger närmast mig står det:

    Parkeringsljus
    Allmänt
    13 På tidigare årsmodeller utgör parkeringsljuset en del av framljusenheten, som är placerad under blinkersen.
    14 På senare årsmodeller är parkeringsljuset sammanbyggt med strålkastarenheten och delar reflektor med halvljuset.
    Modeller med en strålkastarglödlampa
    15 Lossa anslutningsdonet vid strålkastarens bakre del, vrid lamphållaren ett kvarts varv och dra ut den ur strålkastaren. Glödlampan kan dras ut från hållaren.
    16 Montering sker i omvänd ordningsföljd.
    Modeller med två strålkastarglödlampor
    17 Öppna huven och skruva loss det runda locket från strålkastarens bakre del.
    18 Parkeringsglödlampan är placerad vid ena sidan av reflektorn. Dra loss anslutningsdonet och lyft ut lampanhållaren, glödlampan kan därefter tas ut från hållaren.
    19 Montering sker i omvänd ordningsföljd.
    Källa: Haynes Gör-det-själv handbok. Saab 9000 85-98.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •