Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skenande laddtryck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Skenande laddtryck?

    Tjena

    Bilen det gäller: Saab 9000 -87 2.0T
    Ställbart laddtryck(omlödd apc boc)
    3"
    3bars btr
    Sportluftfilter
    Bränslechip


    Nu i morse när jag skulle åka iväg med bilen så lyste spikdioden när jag hade startat upp bilen, jaha tänkte jag, vad är nu detta?
    Men bilen gick ju som den skulle så tänkte inte mer på det, sen när jag skulle hem igen så gasade jag på lite mer, märkte att det stack iväg lite bättre än vanligt, gött tänkte jag, men sedan när jag kollade in laddtryckmätaren så såg jag ju att den bara laddade på utan stopp!? Var väl uppe i ca 1.7 bar innan jag märkte det!?
    Inte så bra. Så vad har hänt?

    Ryckte apc säkringen å testade, då laddade den bara glt (0.4).

    Kan det vara MV:en eller nåt läckage nånstans eller vad kan det vara som hänt? Vågar ju knappt gasa på nåt nu



    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Nej, du ska inte gasa till sådana laddtryck igen. Innan jag plockade ur motorn (planerat) så roade jag mig med att kolla vad topplockspackningen pallade för på min 86:a. Vid ungefär 1,7 bar smattrade det bara till av spikningar och där blåstes packningen...

    Har du tor har du klarat packningen, men inte säkert...

    Har du kopplat ur laddtrycksvakten, eller bara ställt upp den? Man bör inte ha ett högre värde än 1,5 bar för tryckvakten om man inte kör O-ringad packning. Ifall vakten är justerad för att bryta där kan det vara slangen till WG som läcker. Men det kan vi utesluta i detta fall eftersom den kan hålla grundladd utan APC:n inkopplad. Därför kan jag inte se annat än att ngt är fel i APC-boxen. Kanske den är felaktigt eller fumligt omlödd. Att den indikerade spikningar utan belastning tyder ju på att APC:n är lite yr i mössan...

    Jag hade nog provat en annan box om jag vore du och hade tillgång till en sådan på något håll.


    Och fixa tryckvakten snarast ifall den inte är inkopplad eller för högt ställd!!!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Hej!

    Jag har inte pillat något med apc boxen å laddtrycksvakten å det, var förra ägaren som gjorde allt det. Allt har ju funkat i de dryga 4 månaderna jag haft bilen.

    Tänkte det med att MV:en inte kan va nåt fel på, iom att den kan hålla glt.

    Det är väl bara försöka felsöka skiten
    Är väl bäst jag rycker apc säkringen å kör på glt då, innan jag fixat felet suck.


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  4. #4
    Samuelsson_123
    Guest
    Jag tror att magnetventilen kan ha hängt sig, i och med att du drar bort säkringen så klart den håller grundtryck....... testa med en annan och se om felet kvarstår!

    Mvh Daniel

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Du bör i vilket fall ändå kontrollera så inte tryckvajten är förbikopplad. En del kopplar bort den, och det är helt onödigt även vid trim, för den är ställbar. Det är en liten cylindrisk blank sak nere ovanför pedalstället. Det sitter en skruv i den som brukar vara lackad (som låsning) och denna skall man vrida upp lagom från originalbryttyck som ligger på 1,1 bar, 1,5 bar är lagom. Den sitter där för att rädda motorn om ngt i systemet blir galet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck
    Av 9000-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 20:22
  2. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  3. Skenande laddtryck del 2
    Av Bora i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 15:08
  4. Skenande laddtryck?
    Av jones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 08:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •