Är det nån som har gjort detta och har en bild på det? Börjar bli dags att lacka huven pga stenskott...
Är det nån som har gjort detta och har en bild på det? Börjar bli dags att lacka huven pga stenskott...
Är på väg att göra samma sak, ska bara hitta någon som kan tenna igen hålet.
Jag har gjort det. Jag lade igen det med glasfiberspackel och sedan vanligt spackel.
[quote="airflowfredde"]Jag har gjort det. Jag lade igen det med glasfiberspackel och sedan vanligt spackel.
Ett råd. Spackla i omgångar för det sjunker in.
Ursprungligen postat av Johan Samuelsson
nej
Det är bara tennspackla som gäller om du inte vill ha sjunkningar efter en tid.
Jo.Ursprungligen postat av airflowfredde
Tycker det syns på din bild också.
JoooUrsprungligen postat av airflowfredde
Kan bara hålla med den andra Johan
Ps. ditt resultat blev bättre än mitt
Vet ej hur det funkar om man lägger med glasfiber spackel i "botten" å sen vanligt spackel ovanpå...men oftast brukar de bli "sjunkningar" ca 3-4 veckor efter lackering.. pga lösningsmedlet går ur spacklet.
ett alternativ är att man svetsar i en plåt som är lika stor som hålet, men som sticker upp en 10-dels mm så man får slipa ner den till nivån på resten av huven, sedan spackla ytterst lite för att få sista finnishen....
då slipper men sjunkningar, gör man det sedan med tenn istället för spackel så blir det ju kalas.
inte så mycket arbete att tenna själv.
1. slipa rent (ordentligt)
2. kleta på (pensla) flussmedel
3. elda upp flussmedlet
4. värm upp tennstaven och applicera detta med en trä spatel
5. kladda runt med spateln tills du är nöjd
6. slipa/fila ner det tills du är nöjd.
film på det hela: http://forums.voodoo-people.com/mull/vi ... .php?t=126
Tjena! Jag tror inte att de e nåra större probbs me o spackla me glasfiberspackel, de brukar gå o bygga redigt me det utan att de sjunker... Svetsa o tenna en huv låter lite vågat me tanke på att risken är att huven ser ut som en nyplöjd åker pga värmen...
Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)
låter man det bara svalna mellan varven så är det inte så farligt samt att man slipar ju ner sedan...
jag ska lacka om huven i juni och tänkte lägga igen emblemet också, men den här tråden gör en osäker.. har försökt hitta nån i stan som kan tennspackla men ingen verkar kunna det, och jag vill ju inte att det ska shunka in...
Nån som har mer information för/emot glassfiberspackling alt. mer bilder? sjunker det verkligen in eller inte?
Allt plastspackel sjunker utan undantag.. glasfiber eller ej spelar ingen roll tar lite olika tid bara. Att spackla upp så mycket som det krävs där emblemet suttit är helt förkastligt, spelar ingen roll vad en del säger det kommer att synas efter ett halvår/år. Alla som hållit på med glasfiberkarosser vet hur plasten förändras när den efterhärdar och hur bulig en sådan kan bli efter ett par år.
Svetsa eller tenna är det enda raka och om det inte är helsvetsat och absolut jämt i svetskarven så kommer även detta synas på en sådan plan yta som en motorhuv när spacklet sjunkit.
En regel är att aldrig mer än max 2millimeter spackel på tjockaste stället och även detta är mycket. Det är plåten som ska vara närmast lacken inte tjocka kokor av spackel.
dess utom kan man alldrig få spaclel att jålla för på frästningarna av huven.
Vist det är många som spacklar in scop och liknande men hur länge håller det ?
Har erfarenheter av att spackel är rena rama skämtet redan vid 2 mm.
SAAB 900SE -95a
Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.