Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Motorproblem kolvar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    33

    Motorproblem kolvar

    Hej har hast bilen inne på service hos ProMotor och dom hörde ett konstigt ljud från kolvarna dom beskrev det som kolvknack eller nån tapp som sitter genom kolv+vevstake är dålig nåt från kolv nr3 lät iaf...

    dom föreslog att köpa ny motor eller eventuellt renovera..

    dom kunde ju inte precisera att det va just kolvar eller garantera att byte av kolvar skulle lösa problemet eftersom dom inte öppnat upp motorn.

    för att göra en lång historia kort vill jag veta vart man köper kolvar, Nordic, Maptun nån annan stans saab direkt kanske.

    gör inget om kolvarna är lite bättre än original, lika bra att passa på att uppgradera när man endå måste köpa nytt.

    Mvh
    Calle
    SAAB 9-5 2,3 LTT -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Kolla in www.maptun.com. Smidda Wössnerkolvar...mums.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kolla in www.maptun.com. Smidda Wössnerkolvar...mums.

    Mvh

    KK
    mmm...såg precis det..blev lite dregel i munnen
    inte omöjligt att det blir sånna.

    Vad kan en verkstad ta för att byta kolvar i motorn eller om det finns nån jäkligt kunnig i 08 områden som vill åta sig detta mot rimlig ersättning?

    Mvh
    Calle
    SAAB 9-5 2,3 LTT -98

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    33

    ...

    När vi endå är igång, jag är ny somsagt på saab har ägt min saab i 1 vecka cirkus.

    Vad sitter det för motor
    Saab 9-5 98a 2.3 LTT motor
    är detta en T7 motor?

    hänger inte riktigt med på alla förkortningar och benämningar och smeknamn ännu

    Mvh
    Calle
    SAAB 9-5 2,3 LTT -98

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539
    Japp, du har en "T7" motor.. T7=Trionic 7 som är motorstyrningssystemet. På 9-5 finns det bara Trionic 7 så det är det du har!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Japp, du har en "T7" motor.. T7=Trionic 7 som är motorstyrningssystemet. På 9-5 finns det bara Trionic 7 så det är det du har!

    /Marcus
    Man tackar.

    Mvh
    Calle
    SAAB 9-5 2,3 LTT -98

  7. #7

    Re: Motorproblem kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Snoball
    Hej har hast bilen inne på service hos ProMotor och dom hörde ett konstigt ljud från kolvarna dom beskrev det som kolvknack eller nån tapp som sitter genom kolv+vevstake är dålig nåt från kolv nr3 lät iaf...
    ............
    Mvh
    Calle


    Jag har samma problem på min 9000 2.3 1991 (22000 mil).
    Tror att tappen kallas kryssbult eller något sådant.
    Jag funderar på att göra detta själv, är det något speciellt man bör tänka på?
    Är det svårt att hitta exakt villken kryssbult det är som glappar och vid hur stort glapp börjar det låta om motorn?
    Bör man byta alla kolvarna och vevestakarna (lager?) eller räcker det med att enbart byta den kolv och vevstake där det glappar?

    Bilen har under en tidigare ägare drabbats av ett balansaxeldrevs haveri och blivit reparerad med nya balansdrev, kedja och vevaxellager. Det är troligen i samband med detta haveri som skadan på kryssbulten har uppstått (iaf tror ett par olika saab verkstäder att det är en trasig kryssbult).

    Jag är ej ute efter något racing trim utan vill bara ha en så billig reparation som möjligt (vill få ut 5000 mil till ur motorn).

    mvh
    /Mr_Pyro

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

    Re: Motorproblem kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Pyro
    Tror att tappen kallas kryssbult eller något sådant.
    "Kryssbult" har jag aldrig hört förut men det jag tror ni är ute efter och hur den vanligsvis benäms är:
    -Kolvbult.
    -Kolvtapp.


    Jag skulle ta ned sumpen och ta en titt, vrid motorn på veven medans du håller en svetstråd eller liknande mot kolvens kjol så bör du kunna känna vilken som glappar.
    Kan ju vara ett vevlager oxo men det ser du ju när sumpen är nere.

    Hur man sedan byter är jag osäker på, möjligt att det med tur och lite trix o trollerier går att ta det underifrån
    så du slipper lyfta toppen men det kan säkert någon annan svara på.

  9. #9

    Re: Motorproblem kolvar

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Pyro
    Tror att tappen kallas kryssbult eller något sådant.
    "Kryssbult" har jag aldrig hört förut men det jag tror ni är ute efter och hur den vanligsvis benäms är:
    -Kolvbult.
    -Kolvtapp.


    Jag skulle ta ned sumpen och ta en titt, vrid motorn på veven medans du håller en svetstråd eller liknande mot kolvens kjol så bör du kunna känna vilken som glappar.
    Kan ju vara ett vevlager oxo men det ser du ju när sumpen är nere.

    Hur man sedan byter är jag osäker på, möjligt att det med tur och lite trix o trollerier går att ta det underifrån
    så du slipper lyfta toppen men det kan säkert någon annan svara på.

    Man tackar för utredningen av begreppen :-)

    Ah precis den infon jag var ute efter, angående glappet. Hörs glappet så är det alltså så stort, att man kan känna det utan att behöva mäta upp det. Underlättar helt klart felsök..

    Vad kan man räkna med för kostnad för ny vevstake och kolv + bult?
    Riskerar man obalans om man bara byter en kolv/vevstake?

    Om det är många lager som är pissiga alt vevaxeln, skulle det löna sig att byta hela motorn ist? Var hittar man en bättre begganad motor, nån som har en att sälja?

    mvh
    /Mr_Pyro

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 539

    Re: Motorproblem kolvar

    [quote=Mr_Pyro]
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Pyro":ybvjfr0a
    Tror att tappen kallas kryssbult eller något sådant.
    "Kryssbult" har jag aldrig hört förut men det jag tror ni är ute efter och hur den vanligsvis benäms är:
    -Kolvbult.
    -Kolvtapp.


    Jag skulle ta ned sumpen och ta en titt, vrid motorn på veven medans du håller en svetstråd eller liknande mot kolvens kjol så bör du kunna känna vilken som glappar.
    Kan ju vara ett vevlager oxo men det ser du ju när sumpen är nere.

    Hur man sedan byter är jag osäker på, möjligt att det med tur och lite trix o trollerier går att ta det underifrån
    så du slipper lyfta toppen men det kan säkert någon annan svara på.

    Man tackar för utredningen av begreppen :-)

    Ah precis den infon jag var ute efter, angående glappet. Hörs glappet så är det alltså så stort, att man kan känna det utan att behöva mäta upp det. Underlättar helt klart felsök..

    Vad kan man räkna med för kostnad för ny vevstake och kolv + bult?
    Riskerar man obalans om man bara byter en kolv/vevstake?

    Om det är många lager som är pissiga alt vevaxeln, skulle det löna sig att byta hela motorn ist? Var hittar man en bättre begganad motor, nån som har en att sälja?

    mvh
    /Mr_Pyro[/quote:ybvjfr0a]

    På din 9000 2.3 -91 så skulle jag hellre leta efter en okej motor.. Bör kunna hitta en sådan för ett par tusen max!

    Kolv/Stake/Lager/Kolvbult kostar en slant nytt annars..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Weggen:
    Var hittar man en vettig motor då?
    Har kollat med de närmaste skrotarna och de hade inget vettigt.
    Var inne på SDCC men de hade endast en 90a som hade gått 27000 mil (skick: B).
    Villka motorer/modeller passar med elektroniken på min bil?

    /Mr_Pyro

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Pyro
    Weggen:
    Var hittar man en vettig motor då?
    Har kollat med de närmaste skrotarna och de hade inget vettigt.
    Var inne på SDCC men de hade endast en 90a som hade gått 27000 mil (skick: B).
    Villka motorer/modeller passar med elektroniken på min bil?

    /Mr_Pyro
    Är det bara bottendelen som är av intresse?
    En polare kan KANSKE ha en i bra skick men utan toppen.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    91
    Nån som har en gissning vad arbetet för att byta kolvar skulle kosta på en saab verkstad??


    //edmund
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker =O)
    9-3 Aero Cab 05

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars
    Är det bara bottendelen som är av intresse?
    En polare kan KANSKE ha en i bra skick men utan toppen.
    M.V.H.
    Toppen är det inget fel på, jag hade av den i sommras eftersom jag trodde att det var ventiltryckarna som väsnades, så var dock tyvärr ej fallet.
    Jag skall försöka hinna ta av sumpen och kolla hur illa det ser ut i morgon.
    Är klart intresserad av din polares block, om det är i bra skick. Hur många mil har det gått, ev trim? Pris?

    mvh

    /Mr_Pyro

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av edmund
    Nån som har en gissning vad arbetet för att byta kolvar skulle kosta på en saab verkstad??


    //edmund
    10 000:- kanske, beror verkligen på.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Motorproblem
    Av matte82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 17:44
  2. Motorproblem?
    Av Krippa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •