Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: För högt varv vid start?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244

    För högt varv vid start?

    Bilen det handlar om är en 9000 aero.

    Problem 1: Vid start av motorn varvar den aldelles för mycket, ligger på melan 1500-2000 varv, kan ju vara kallstarten, men har inte betett sig så här tidigare, tar dessutom ett ganska bra tag innan den dumpar varv ner mot 1000 varv. Vad kan det bero på att den börjat så?

    Problem 2: Vid gaspådrag först på 2an upp mot 5000, i med trean, hinner gasa i knappt en sekund innan det bara dunkar till, nästan stannar av inan den börjar dra igen? inte så att bilen stannar men ni kanske förstår, dumpar all gas i stort sett vilket upplevs som en dunk..

    Kan det ha något samband?

    MvH Mathias

  2. #2
    Samuelsson_123
    Guest
    jag lider av samma fel fasst dock bara av för hög tomgång, kan vara ända upp till 1500-2000varv. (Saab 900ng) fasst efter en tur på stan så ligger den på låga 1000 varv......!? Och sedan när man växlar så ligger den kvar på höga varv, fasst kanske ska vara så lr...?!

    so whats the problem??

    Förlåt om jag hoppar in lite i tråden....

    //Mvh Daniel

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag gissar på läckage i en vakuumslang som gör att du får problem både med tomgången och sedan en laddtrycksöversläng som gör att tryckvaktsfunktionen bryter.
    Själv skulle jag börja med att kolla samtliga slangar kring magnetventilen.

    Lycka till!

    Edit: Eller så kanske jag förstår din beskrivning lite galet, bryter den inte på "tryckvakten"? Kan det vara frågan om defekt avlastningsventil?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag gissar på läckage i en vakuumslang som gör att du får problem både med tomgången och sedan en laddtrycksöversläng som gör att tryckvaktsfunktionen bryter.
    Själv skulle jag börja med att kolla samtliga slangar kring magnetventilen.

    Lycka till!

    Edit: Eller så kanske jag förstår din beskrivning lite galet, bryter den inte på "tryckvakten"? Kan det vara frågan om defekt avlastningsventil?
    Hehe en liten fråga först bara, från en inte så kunnig, vad är tryckvakten?

    När jag tänker efter så, för ett par dagar sen så lossnade en luftslang helt vilket gjorde attdet givetvis läckte bra, med förlorat laddtryck som resultat, den är givetvis fixad, men kan vara efter det som tomgången har blivit högre. Inte helt hundra men det är inte omöjligt, kan det ha med det att göra? Har en öppen avlastnings/dumpventil på, något med det kanske?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Har även börjat märka nu att den spottar ut sig nåt helt hemskt med avgaser som inte luktar riktigt riktigt.. speciellt vid start och ett tag framåt, även massa kondens ut avgaspipan..

    Kan tomgångsfelet ha något att göra med att kallstarten på bilen är lite knäpp?

    En fråga till, kan såna här fel hittas genom att kolla felkoder i en dator kopplad till bilen?

    MvH Mathias

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Hmmmz, verkar som kallstarten fått nippran. Kanske är någon tempgivare som gett upp?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244

    Och idag startar inte bilen...

    Som sagt, idag startar inte ens bilen...
    Farsan tänkte på om det möjligtvis är Tändkassetten som börjar ge upp.

    Men kallstarten låter ju också ganska troligt.

Liknande ämnen

  1. Blinkande check engine vid högt varv
    Av Högberg73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 23:25
  2. 93 aero som rycker på högt varv
    Av saab-henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 00:31
  3. Högt varv vid start....
    Av john_guld i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 17:51
  4. högt motorbuller kring 4500 varv - 9000 2.0t
    Av ax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •