Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 900t16 äldre modell vs. nyare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    900t16 äldre modell vs. nyare

    Hej.

    Jag letar efter en 900t16 /s som det är nu har jag inte tittat på årsmodeller före 87 dels för kjolpaketet och handbromsen och jag har hört att bromsarna skulle var sämre också men det är inget jag vet något om.

    vad är det som skiljer sig motor/styrning? ska man akta sig för de äldre modellerna eller det är lugnt?

    MVH Andreas
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    styrninge ska det inte skilja nått innan 89 men 90 kom lucas och det gör bilen svårare att trimma
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    aha vad sitter innan 90? jag har ingen koll så jag äter info nu
    hur pass billig är 900 att trimma, laga...antar att det är kopplingen och lådor som går på dem med, drivaxlar/knutar?
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    vad sitter innan 90?
    BOSCH LH 2.(x)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    okidoki men hur är det annars, de håller lika bra, samma typfel som de nyare?
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    är inte helt hundra om lucas kom till fulltryckarn -90 men förmodar att den gjorde det då det kom till 900s .

    en 900t16 oavsett årsmodell (900s är faktiskt en 900t16 ) är ganska billig att trimma lite grann men ska man börja byta en massa så kostar det ju en hel del. men att få effekter runt 200-220hk är relativt billigt

    hur det är med lådorna tja dom är inte den starka sidan av saab direkt själv ingick det att byta låda när man ändå serva bilen .
    kopplingen håller för runt 200hk eventuellt lite mer om den är ny .
    drivknutarna vågar jag inte svara på men drog aldrig sönder några såna på min gamla 900s i alla fall .
    en flock växel lådor och ett motor fäste men inte mycket mer
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    ok, jag har kanske en og900S på G -91 som gått 24800 mil, ser fin ut...
    men jag kollar runt på allt möjligt...
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ngnstans har jag läst att 900 och 9000 inte har samma kammar i alla årsmodeller, men annars kan jag säga så här om 9000T16 i alla fall. Den första 85:an hade lite konstiga insugskammar med varannan nock som gav lägre lyft. Trots det är de snabbare än katbilarna som kom 88b (en viss andel av 88a samt några enstaka 87:or). 86-88 utan kat har Saabs vassaste kammar ngnsin, och utan katburkens motstånd och med högre laddtryck så går de rejält mkt snabbare original än katbilarna (de med kat har samma snälla insugskam som 9000i). En till avgörande sak är att APC-systemet på dem med kat är svårare att trimma, medan man kan pula de äldre boxarna själv. En 9000 utan kat ligger inoficiellt på ca 190-200 hk original, och är inte svåra att nå ca 40 hk till genom att skruva APC och 3" avgas.

    En 900 med samma motor når inte upp till samma effekt som en 9000. Detta pga sämre avgasgrenrör och sämre intercooler. Ävem förlusterna genom växellådan är troligen högre på 900. Så jag skulle ju välja 9000 flre 900 av många anledningar, men om du absolut vill ha en sådan, så tänk i alla fall på att de äldre går bättre original och är dessutom lättare att trimma...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    ska man inte trimma allt för mycket så är 900s lucas inte helt fel .
    körde med 1,3 i laddtryck och 9000ic o lite annat smått o gott så visst kan man få fart i dom gamla 900s
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    ok, jag har kanske en og900S på G -91 som gått 24800 mil, ser fin ut...
    men jag kollar runt på allt möjligt...
    900S har inget knackreglersystem (APC), och är därför inte så bra om man vill trimma. Visst kan man trimma dessa också, men inte lika långt och ändå har man högre risk för ras.

    Jag hade åtminstone gått på en fulltryckare som har APC, men prestandan kanske inte är så viktig för dig, eller?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    det är inte allt får svårt att stoppa i en APC i en 900s om inte annat men visst man slipper lite jobb med en 900t16
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Ngnstans har jag läst att 900 och 9000 inte har samma kammar i alla årsmodeller, men annars kan jag säga så här om 9000T16 i alla fall. Den första 85:an hade lite konstiga insugskammar med varannan nock som gav lägre lyft. Trots det är de snabbare än katbilarna som kom 88b (en viss andel av 88a samt några enstaka 87:or). 86-88 utan kat har Saabs vassaste kammar ngnsin, och utan katburkens motstånd och med högre laddtryck så går de rejält mkt snabbare original än katbilarna (de med kat har samma snälla insugskam som 9000i). En till avgörande sak är att APC-systemet på dem med kat är svårare att trimma, medan man kan pula de äldre boxarna själv. En 9000 utan kat ligger inoficiellt på ca 190-200 hk original, och är inte svåra att nå ca 40 hk till genom att skruva APC och 3" avgas.

    En 900 med samma motor når inte upp till samma effekt som en 9000. Detta pga sämre avgasgrenrör och sämre intercooler. Ävem förlusterna genom växellådan är troligen högre på 900. Så jag skulle ju välja 9000 flre 900 av många anledningar, men om du absolut vill ha en sådan, så tänk i alla fall på att de äldre går bättre original och är dessutom lättare att trimma...
    Mycket intressant läsning!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    63

    Saab 900 t16

    Hej! Är sedan många år ägare till en av de första aerobilarna från 1984. Bilen används som ett entusiastfordon, men är ändå mycket imponerad av kvaliten på de här bilarna. Har under 8 år haft ett driftsstopp. Ett trasigt effektsteg till tändningen för 150kr. Kör speedparts 200 hk trim och är jättenöjd. Med den trimningsgraden är den en underbar grand turismo för snabba landsvägsetapper med en väghållning som överglänser 9000. Äger även en 9000 2,3 turbo, tycker faktiskt att gammelaeron är snabbare uppe i fart, inga vetenskapliga bevis men känslan... Valet av nyare eller äldre handlar som jag ser det mest att de nyare från -88 har ett betydligt bättre bromssystem. Framförallt handlar valet om att hitta en bil i ett bra skick, viktigare än årsmodell om jag får råda dig.
    Mvh Peter
    Saab biten

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    tanken är väl att efter tid (läs pengar) kovertera till t16 och sen trimma inte herrejösses mycket men så man klara en omkörning

    om man konverterar till t16 med apcbox blir det väl precis samma som en orginal t16?

    anledningen till att en S föredras är försäkringen...
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    det som skiljer en 900s och 900t16 är som du säger APC och chippet och IC om jag inte minns helt galet
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    jo jag hade för mig att jag läst på en sida (som var riktigt bra btw) om hur man konverterade och almänt trimmade og900. har för mig att det var någon här på forumet som hade gjort den...

    som total lekman: är det TOK-svårt att konvertera till t16 fulltryck? jag kanske kan fjäska lite för M.L. på forumet att hjälpa mig
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    är faktiskt ganska enkelt .
    jag klara av det ju

    svåra ligger nog i all hitta en kabel härva till APC
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    det som skiljer en 900s och 900t16 är som du säger APC och chippet och IC om jag inte minns helt galet
    är det samma i övrigt? turbo m.m.

    och är turbon vatten/oljekyld? har för mig jag har läst det någonstans...
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    vågar inte svara på om 900t16 -90 eller nyare har för snurra men en 900s har en fin liten snurra som är pigg på låga varv ska man inte trimma mer än 200hk typ så räcker den med råge . enda nacktdelen är väl att den har lätt för att dra sönder låder i o med den kommer så pass tidigt
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    det som skiljer en 900s och 900t16 är som du säger APC och chippet och IC om jag inte minns helt galet
    är det samma i övrigt? turbo m.m.

    och är turbon vatten/oljekyld? har för mig jag har läst det någonstans...
    Vattenkylt kom 87 till 9000 och 88 till 900. Turbon räcker gott och väl till växelknäckeffekter (fast i själva verket är det ju vridet som belastar lådan och inte effekten, men mer än 350 Nm skulle jag aldrig våga köra i en vanlig 900-låda). Tony i klubben har lyckats pressa ur ca 300 hk med den turbon. Det går dock inte för en "vanlig" motor, men minst 240 iaf.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Köp av 9-5 modell äldre - frågor
    Av LRV- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 11:16
  2. nyare expansionskärl i äldre 99?
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 08:07
  3. Passar nyare ratten på en äldre modell?
    Av TurboX i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:04
  4. Äldre motor i nyare bil!
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •