Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: E85 konvertera

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    226

    E85 konvertera

    Nån som har nån erfarenhet av Konvertering till E85? Nån fara med motorskador och dyl? var ska man vända sig om man vill konvertera??
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm/Hässelby
    Inlägg
    118
    http://www.etanol.nu/forum/index.php

    där kan du nog finna svar på alla dinna frågor

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Vill man ha ett korrekt svar på:
    Nån fara med motorskador och dyl?


    Så skall man nog inte fråga på etanol.nu iaf...


    / TD
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av JoCkMoCk
    http://www.etanol.nu/forum/index.php

    där kan du nog finna svar på alla dinna frågor
    Tackar så mkt
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Vill man ha ett korrekt svar på:
    Nån fara med motorskador och dyl?


    Så skall man nog inte fråga på etanol.nu iaf...


    / TD
    Jo jag förstod det rätt snabbt.. de är väl enda rätta är väl att fråga Saab??
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Här hittar du info om vad Saab anser är nödvändigt för en säker och driftsäker "etanolkonvertering": http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Körde min 900s -92 på E85 i några månader.

    bytte dock spridarna till volvo turbospridare, sen körde jag, okänd tändning då tändningsmarkeringen saknas på min bil.

    Gick skapligt bra, lite trögt att starta vid 0 gradigt.

    ska dock nu investera i en lite box som gör det möjligt att köra på E85

    för en sak är klar, jag ska inte köra på bensin..... våran statsminister är övergödd nog.....
    //Mvh Chrille

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Jag är också högst intresserad av detta, men det känns som att etanol.nu inte ger speciellt mycket info utan bara antingen innehåller folk som lobbar stenhårt för det och anställda hos bensinbolaget som säger hur farligt det är. Svårt att komma fram till hur farligt det egentligen är.

    Läste i FAQ:n ang. vad som skiljer till 9-5 biopower, är det någon som har kollat upp vad de detaljerna kostar att köpa alternativt kan berätta vart man kan kolla upp det själv? Många har angett en förkortning när det diskuterats priser, har inte riktigt förstått vad den står för. Jag antar att man kan rulla in till valfri trimfirma och få bio-programmet "inofficiellt".
    9-3 ss -03 Arc.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Chrille

    ska dock nu investera i en lite box som gör det möjligt att köra på E85

    [för en sak är klar, jag ska inte köra på bensin..... våran statsminister är övergödd nog.....

    allvarligt talat, hur många sekunder efter valet tror ni det kommer att dröja innan de höjer skatten på E85???

    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    [quoteatrik 319]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Chrille":15lzyj07

    ska dock nu investera i en lite box som gör det möjligt att köra på E85

    [för en sak är klar, jag ska inte köra på bensin..... våran statsminister är övergödd nog.....

    allvarligt talat, hur många sekunder efter valet tror ni det kommer att dröja innan de höjer skatten på E85???

    Pata 319[/quote:15lzyj07]

    Det tror jag inte, oavsett utgång. Borgarna kommer inte inleda mandatperioden med skattehöjningar. Det vore självmål. Och vänstern får fortsätta, så är faktiskt Miljöpartiet mkt måna om att värna om E-85 bränslet. De har t o m föresagit att det skall bli tillåtet att konvertera alla bilar, gamla som nya, till E-85. En av få gånger de har ngt bra att komma med...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    [quote=Grandmaster-T][quote="Patrik 319":124qa8tq]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Chrille":124qa8tq

    ska dock nu investera i en lite box som gör det möjligt att köra på E85

    [för en sak är klar, jag ska inte köra på bensin..... våran statsminister är övergödd nog.....

    allvarligt talat, hur många sekunder efter valet tror ni det kommer att dröja innan de höjer skatten på E85???

    Pata 319[/quote:124qa8tq]

    Det tror jag inte, oavsett utgång. Borgarna kommer inte inleda mandatperioden med skattehöjningar. Det vore självmål. Och vänstern får fortsätta, så är faktiskt Miljöpartiet mkt måna om att värna om E-85 bränslet. De har t o m föresagit att det skall bli tillåtet att konvertera alla bilar, gamla som nya, till E-85. En av få gånger de har ngt bra att komma med...[/quote:124qa8tq]

    Skall vi slå vad?

    Mvh
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Nånstans måste de hitta pengarna som de förlorar på bensinen så en beskattning på etanol verkar väl inte vara omöjlig, dock tar det nog ett par år . Förhoppningsvis är det biligare att framställa då vilket gör att priset inte blir allt för högt, har svårt att se större delen av befolkningen köpa nya etanolfordon om den kostar 12 spänn litern.
    9-3 ss -03 Arc.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    [quoteatrik 319][quote="Grandmaster-T":19juagjv][quote="Patrik 319":19juagjv]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Chrille":19juagjv

    ska dock nu investera i en lite box som gör det möjligt att köra på E85

    [för en sak är klar, jag ska inte köra på bensin..... våran statsminister är övergödd nog.....

    allvarligt talat, hur många sekunder efter valet tror ni det kommer att dröja innan de höjer skatten på E85???

    Pata 319[/quote:19juagjv]

    Det tror jag inte, oavsett utgång. Borgarna kommer inte inleda mandatperioden med skattehöjningar. Det vore självmål. Och vänstern får fortsätta, så är faktiskt Miljöpartiet mkt måna om att värna om E-85 bränslet. De har t o m föresagit att det skall bli tillåtet att konvertera alla bilar, gamla som nya, till E-85. En av få gånger de har ngt bra att komma med...[/quote:19juagjv]

    Skall vi slå vad?

    Mvh[/quote:19juagjv]

    Fyra gröna spridare

    Nä, men jag tror att om bensinpriset fortsätter uppåt så kommer man följa efter lite med etanolbeskattning också, men jag tror att det mer kommer att handla om att utjämna differensen. Tror att totla bensinpriset kommer ligga ca 40-50% över E-85 i några år till, eftersom det idag är ett bra miljöalternativ och därför måste löna sig att tanka trots högre förbrukning. Om däremot andra mer miljövänligare alternativ kommer fram, kommer man att "skatta bort" etanolen, men än så länge är vi inte där.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Det finns ju miljarder andra skatter som går att höja upp, så de förlorade skatteinkomsterna återtas..

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Nuder och Persson kanske skulle höja spritskatten. Han vill väl ha Anitra hemma. Se då till att hon får lägga ner Systembolaget

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Det finns andra fördelar med att åka på E85, det är ett högre effektuttag med samma laddtryck, med 20-30% mer bränsle.

    Bensin kostar ca 4.80:-/ liter, 7.40:- är skatter, (om det kostar 12,20:- på pumpen)

    Etanol kostar på Qstar/ST1 7.29:- och med den extra förbrukningen så hamnar man på ca 8:-/ mil, istället för ca 12:-/ mil

    Så länge etanolen kostar lika mycket (eller något mer) än bensinen så finns det ingen mening att åka på bensin och betala ~160% skatt & moms på bensinen.
    //Mvh Chrille

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Chrille
    Det finns andra fördelar med att åka på E85, det är ett högre effektuttag med samma laddtryck, med 20-30% mer bränsle.

    Bensin kostar ca 4.80:-/ liter, 7.40:- är skatter, (om det kostar 12,20:- på pumpen)

    Etanol kostar på Qstar/ST1 7.29:- och med den extra förbrukningen så hamnar man på ca 8:-/ mil, istället för ca 12:-/ mil

    Så länge etanolen kostar lika mycket (eller något mer) än bensinen så finns det ingen mening att åka på bensin och betala ~160% skatt & moms på bensinen.
    Med dina siffror skulle en etanolbil bara dra 11,6% mer bränsle. Glöm det genast! Minst 25% får du allt räkna med, i bästa fall...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    739
    Körde med ca 40% E85 innan vintern i min T8 -84 och vad jag kan komma ihåg så gick bilen ok förutom lite seg första minuterna efter kallstart men gick betydligt bättre när man gav fullt (pga mindre spikningar).

    Men nu har jag börjat prova lite igen med ca 33% E85 i tanken men upplever att bilen går ganska ryckigt när man kör lungt men spikar fortfarande betydligt mindre än med bara bensin, räkna även idag ut att bilen dragit ca 1,75l milen under den gångna veckan

    Har iaf gett upp det för tillfället då jag skicka i 98oktan i tanken idag o vipps så gick bilen fint utan ryck, gick ju dock bättre förra året men kan inte förstå varför (inte exakt samma blandning nu som då iof men inte så långt ifrån).
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Jag kör min 9000i på ren E85. Konverterade med större spridare. Har kört hela vintern med inblandning av 10-20% bensin.

    Man sparar inte så mycket pengar, kanske 5%. Vid korta resor vintertid sparar man inget alls, snarare tvärtom.
    Signatur...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Mjaaaaa, beror på hur optimalt man lyckats ställa in bilen för E85 drift.

    i teorin så kräver det mellan 30-40% extra bränsle, men i praktiken har det vart mellan 14-19%

    Man kanske inte alltid sparar så mycket (om man inte har bilen korrekt justerad) med det känns bättre att tanka full tank för 400:- istället för 650:- på bensin, dessutom är det mindre skattepengar som går i perssons ficka, vilket är bland det viktigaste för mig! dessutom en effektvinst på några hästar skadar ju aldrig!
    //Mvh Chrille

Liknande ämnen

  1. konvertera i16 -> t16
    Av Moyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:04
  2. konvertera LH 2.2 -> 2.4
    Av davva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 16:56
  3. Konvertera
    Av Hulken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 07:15
  4. DI Konvertera
    Av Stoffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •