Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ryckig gång och det här har jag uteslutit!

  1. #1

    Ryckig gång och det här har jag uteslutit!

    Har en 9000 CSE LTT -96 som har problem med ryckig gång när man
    krypkör upplevs även om man kör fort och släpper lite på gasen.

    1. Jag har satt i nya NGK tändstift enl saabs spec
    2. Byt bränslefilter
    3. Byt Luftfilter
    4. Fått låna en ny DI kasset ifrån den lokala Saab verkstaden
    5. Smörjt gasvajer
    6. Hällt i injection cleaner vid ett par olika tillfällen.
    7. Kollat efter vaccum läckage, hittade inga.

    Så vad är nästa moment, några förslag? Jag funderade på om man skall
    testa och slänga i högprestanda tändstift ifrån bosch eller liknande, sådana som har flera isolatorer eller vad det nu kallas, eller är det inte att rekommendera?

    Ända positiva jag har upplev är att bilen blivit piggare efter bytet av DI Kasset.
    SAAB 9000 2.3 CSE LTT -96 170 hk (R I P)

  2. #2
    har samma problem med min fast en fulltryckare...Har testat det mesta som du har

  3. #3
    Man står liksom rådlös, att lämna in bilen för en total genomgång hos Saab kostar skjortan. Min tanke med tändstiften var att bilen kanske gick jämnare med t ex Bosh super 4 som enlig dem skall ge jämnare gång, eller vore det en dålig ide att prova det?
    Någon som vet?

    Edit: Måste tillägga att jag tidigare hade en 9000 cc -88 16V som både gick bättre, och hade bättre respons än den jag har nu, och i den hade jag just bosch super 4, bytte inte stiften på 3 år.
    SAAB 9000 2.3 CSE LTT -96 170 hk (R I P)

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Kontrollera skick på gummibussningar i motorfästen.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    18
    Oj sorry fel länk!..
    Men jag har samma probl som du jag tror att det kan vara motorfästena eller några bussningar i framvagnen..
    Jag sitter ju på pardrag!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29
    det är samma för mig, när jag motorbromsar börjar bilen galopera fram. Jag har en sliten växellåda med missljud så jag ska byta den och se om det är den som är felet..annars tänker jag på soppapumpen. Typ 1 gång varannan månad så får jag upp ett check engine medelande och varje gång så är man oförberedd så man hinner inte skriva upp koden
    9000 CD 2.0t -88

  7. #7
    Jag tror inte jag har något fel på bensinpump, däremot så var de övre motorkuddarna nästan helt spruckna i bitar, skall se om jag kan ta en bild och lägga upp senare. Tror ni att enbart byte av övre motorkuddar hjälper? Har inte lust att lägga ut enorma summor på att lyfta ur motorn och byta alla.
    SAAB 9000 2.3 CSE LTT -96 170 hk (R I P)

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Waterbug
    Tror ni att enbart byte av övre motorkuddar hjälper?
    Det hjälpte på min.

    Det är ganska vanligt att de övre gummina spricker mellan öppningarna efter några år.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29
    aah nice, då har man ngt att kolla upp i helgen när man ska byta till sommardäck då.
    Är det ngn mening att köpa begagnade motorkuddar lr är det nytt som gäller? Ska sälja pärlan till sommaren så det kanske inte gör så mkt om dom inte är sprillans..
    9000 CD 2.0t -88

  10. #10
    Samma sak på min, ska byta gummigrejerna vid motorfästena enligt rekommendation från saabverkstaden. De mjuknar och gör att motorn rör på sig vid gaspådrag osv.

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av hagv
    Är det ngn mening att köpa begagnade motorkuddar lr är det nytt som gäller? Ska sälja pärlan till sommaren så det kanske inte gör så mkt om dom inte är sprillans..
    Ska man ändå göra av med bilen kanske man på skroten kan hitta kompletta stag och fästen med hela bussningar i (= lättare att byta). I andra fall är det bättre med nytt förstås.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29
    Okej, låter bra. Hittar jag nått någorlunda helt på skroten så kör jag på det.
    9000 CD 2.0t -88

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •