Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbon tjuter (inget ladd)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    56

    Turbon tjuter (inget ladd)

    Hej

    Såg igår att det rök lite blått från turbon när jag hade varit ute en runda, tänkte skulle kolla närmare på det idag men så när jag skulle till garaget så börja turbon tjuta nått förfärligt å sluta ladda helt..
    E det turbon som skurit? låter även som en spricka i avgashuset, blödrar typ..

    Kan detta ha haft med mina oroliga ryckningar vid ladd innan?

    Var ute å kolla precis man kan dra impellern ut å in ca 8mm. ingen bra symtom va?
    /Danne

    Saab 9000 T16 -89 (FlameEdition)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det verkar nog som den skurit ja. Brukar bli ett ganska "strävt" tjut och turbonålen brukar pendla lite kring gränsen mellan vitt och gult. Ibland kommer den loss lite och kan ladda ngt tiondels bar och sedan "fastnar" den igen. Bilen blir grymt slö eftersom avgaserna har svårt att passera genom avgashuset (går klart sämre än en sugmotor).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    56
    oki men då över till frågan, kan detta bara hända eller har det med något annat att göra?
    Så man inte hivar på en ny turbo och rasar den snart igen??
    /Danne

    Saab 9000 T16 -89 (FlameEdition)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av AllDante
    oki men då över till frågan, kan detta bara hända eller har det med något annat att göra?
    Så man inte hivar på en ny turbo och rasar den snart igen??
    Jag kan varken garantera att din turbo verkligen skurit, eller om där finns ett fel som kommer påverka nästa turbo. Men visst händer det att en gammal turbo ger upp fast man skött grejorna tillräckligt. Den brukar dock börja med att låta lite mer upp till flera tusen mil innan. Sedan kan den slitas snabbt om fel som exempelvis höjt vevhustryck infinner sig. Jag köpte en bil billigt för några år sedan som lät illa i turbon. Denna bil hade "förmågan" att lägga av när man släppte ned den på tomgång. En gång drog jag fullt på 3:an upp till 6.000 rpm och lade sedan i friläge utan att "mellangasa" när varvet dippade. Så motorn stannade medan turbon fortfarande låg på minst 50.000 rpm utan oljetryck, och då skar den (vilket inte gjorde så mkt då jag bara gick och väntade på det egentligen)

    Hör med ngn erfaren som kan testa och lyssna på din bil i verkligheten. Det är mkt säkrare än att ställa diagnoser på beskrivningar i text.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Inget ladd på 9-3ss
    Av claren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 01:34
  2. Turbon som tjuter och vitryker
    Av RoDe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 10:14
  3. 900s 2.0t -97 tjuter när turbon drar igång (?) HJÄLP!
    Av andreas900s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 15:38
  4. inget ladd
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 16:56
  5. turbon som tjuter?
    Av nietusen cde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •