Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: behöver verkligen hjälp! motortemperaturen pendlar.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    behöver verkligen hjälp! motortemperaturen pendlar.

    Jo jag var ute och testade lite förut efter att ha bytt termostaten, allt såg bra ut tills jag märkte att tempnålen fortatte stiga efter normal nästan upp på rött, stannade och lät motorn gå ner på tomgången, samtidigt gick temp ner mot normal igen. Fortsatta åka iväg tog mig kanske 500 meter när jag gasat iväg så steg tempen igen, så fort som jag får lite tryck in i motorn stiger tempen, blir tokig snart.

    Om blockpackningen är påväg att gå, hur beter sig det då? Efter drog toppen förut där jag märkte att en del bultar var lösare än andra, kan det ha med mitt temp problem att göra? Inga vita avgaser ryker inget faktiskt.

    Vattenpunpen? Låter inget av den, kanske är den påväg att ge upp ändå?

    Skev topp?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det är ibland så att det tar en stund innan luften gått ur systemet. Normalrådet är att stå på tomgång, med några måttliga rusningar då o då. Gör detta tills övre kylslangen blir svinvarm, då vet du att termostaten öppnat. Kolla oxo så att kyltempnålen inte går in i det röda.
    Låt locket till exp.kärlet vara avskruvat när du gör detta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Men är det inte topplockspackningen ändå. Jag har för mig att du skrev i en annan tråd att du hade högt tryck i kylslangarna!? Vad händer om du öppnar locket till expansionskärlet? Bubblar det då?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Men är det inte topplockspackningen ändå. Jag har för mig att du skrev i en annan tråd att du hade högt tryck i kylslangarna!? Vad händer om du öppnar locket till expansionskärlet? Bubblar det då?
    Är motorn tokvarm, så kan det hända lite otrevliga saker om du bara slänger av locket.
    öppna en lite bit och "pys" ut övertrycket. Börjar vattnet i expansionstanken att stiga mot öppningen, så är det bara o lägga ner och låta motorn svalna.

    Gör som DrBoost skriver, dvs låt motorn gå med avskuvat lock. Glöm inte att ha full värme så du blir av med ev. luftfickor i värmepaketet.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Okey! Tack för svaren. Motorn kokar aldrig, den har inte någon tendens till det heller så jag antar att det är pga luftfickor. Men för säkerhets skull skall jag åka ner till saab opel i eftermiddag och dom skall testa med en läcksöknings vätska som man tillsätter i exp tank, som ändrar färg om blockpackningen skulle vara påväg att brista (eller redan gjort). Då den känner av avgaserna i kylarvattnet.

    Ja vi får väl se i eftermiddag om helgen blir ledig


    // Tommy

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    254
    Låter ju som luft i kyl systsmet.
    luft i kylsystemet har jag haft. kan ju bildas väggar med luft så ej vattnet kommer in. blir jävla tryck i slangarna + topplockspackningen ryker väldigt lätt
    Saab 9-5 Aero 2004
    Saab 9000 Griffin V6 3.0L 1995

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Så nu har jag varit på saab och fått konstaterat, inga fel alls vätskan höll sig blå och det betyder inga avgaser i vätskan men fortfarande problemet killen på saab sade att luft skulle vart borta vid det här laget. Men att min mätare kanske spelade mig ett spratt, men osäker är man ju.

    Vattenpumpen, kass kylare ja mycker kan man ju fråga sig blir ju inte direkt klokare på det själv

    Jaja den kokar ju inte iallafall


    // Tommy

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Verkar ju minst sagt knepigt aftersom den stiger när du börjar köra. Min Astra gjorde tvärt om. Den ökade i temp när man stog still, eller krypkörde, men det var för att kylfläkten vart kass. Kolla ändå så att kylarslangarna är ordentligt varma, och inte fes-ljumna när motorn varit igång ett tag. Annars kan det ju tyda på igenkorkad kylare eller att flödet störs på något annat sätt.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. Hjälp - Finns det verkligen inte ngn som kan ge tips?
    Av pe_king i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 16:19
  2. Laddproblem - Behöver verkligen hjälp
    Av zwich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 22:47
  3. Snälla jag behöver verkligen hjälp nu!! Bensin lukt
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 22:28
  4. snabb hjälp! Motor temp. pendlar!!
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 21:37
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •