Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: OBD2-enhet som funkar på en 9-5:a från -99?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    OBD2-enhet som funkar på en 9-5:a från -99?

    Är det någon som har fått igång någon felkodsläsare på en 9-5:a från -99 (2.3t)?

    Provade en sån här (från Scantools):



    tillsammans med programvara från Digimoto, men den fick ingen kontakt med bilen...

    Skulle vilja köpa en enkel sak som man iaf kan läsa koder och släcka CE-lampan med, men vågar inte köpa om jag inte vet att den funkar...

    Har sökt, men inte hittat någon som skivit att det funkat på en så gammal 9-5:a.

    Någon som vet?

    Tacksam för svar!

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Inget som hjälper dig men kanske stöder din tes: Jag har testat exakt en sådan utrustning på en 9-5 -00 med lika nedslående resultat.

    Samma utrustning fungerar OK på både äldre och nyare bilar, dock inte på en 9-3SS -03 om jag minns rätt.

    Edit: Jag har testat med Digimoto men även andra programvaror ex Scantool mfl.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Jag använder programvara från www.obd2.se till mina båda 9-5 MY98. Det fungerar fint dvs jag får använda ett knep för att få kontakt med bilen. Detta knep innebär att jag kopplar upp-sätter på tändningen och sedan startar programmet. Annars går det inte.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    På min gamla 9-3:a M-00, så fick jag stänga av vissa funktioner i programmet för att få vissa nadra at fungera. Använde mig då av Scantools grejer.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Jag använder programvara från www.obd2.se till mina båda 9-5 MY98. Det fungerar fint dvs jag får använda ett knep för att få kontakt med bilen. Detta knep innebär att jag kopplar upp-sätter på tändningen och sedan startar programmet. Annars går det inte.

    Menar Du att Du startar programmet (BCI) med tändningen påslagen?
    (Alltså, inte "bara" connectar med tändningen påslagen, utan Du startar alltså hela programmet först när tändningen är på?)


    M.v.h.
    This profile is dead...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Japp!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Jag använder programvara från www.obd2.se till mina båda 9-5 MY98. Det fungerar fint dvs jag får använda ett knep för att få kontakt med bilen. Detta knep innebär att jag kopplar upp-sätter på tändningen och sedan startar programmet. Annars går det inte.
    Har du lyckats få fram några felkoder då?
    Kör samma grejor (för utom att det är en 9-3 -99), allt kopplar upp, osv men jag får inte fram några felkoder ens när jag rycker vitala givarkablar(?) Har ännu inte fått någon bra kommentar på varför det är så och jag behöver verkligen få igång det till helgen

    När vi ändå är inne på ämnet, vilka program går att använda ihop med OBD2.se´s läsare för att kunna få fram realtidsvärden samt loggning, har provat de vanligaste men de får ingen kontakt alls till skillnad mot BCI som åtminstonne verkar få kontakt, om man gör som Eduard beskrivit.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    ...ens när jag rycker vitala givarkablar...
    Har MIL-lampan börjat att lysa när Du rycker dessa kablar? Om den inte lyser har inte systemet nödvändigtvis hunnit registrera felkoderna än.

    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    ...vilka program går att använda ihop med OBD2.se´s läsare för att kunna få fram realtidsvärden samt loggning
    Det finns tre olika interface, ett serieinterface, ett USB-interface samt ett "Volvo-interface". De två första interfacen är kompatibla med Vehicle Explorer som kan logga och läsa data i realtid och spara ner i "Excel-format" för läsning i efterhand, eller för uppspelning i efterhand.


    M.v.h.
    This profile is dead...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    [quote=Jompa]
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    ...ens när jag rycker vitala givarkablar...
    Har MIL-lampan börjat att lysa när Du rycker dessa kablar? Om den inte lyser har inte systemet nödvändigtvis hunnit registrera felkoderna än.

    Citat Ursprungligen postat av "Owe_T":2iw5pklb
    ...vilka program går att använda ihop med OBD2.se´s läsare för att kunna få fram realtidsvärden samt loggning
    Det finns tre olika interface, ett serieinterface, ett USB-interface samt ett "Volvo-interface". De två första interfacen är kompatibla med Vehicle Explorer som kan logga och läsa data i realtid och spara ner i "Excel-format" för läsning i efterhand, eller för uppspelning i efterhand.


    M.v.h.[/quote:2iw5pklb]

    Jag har USB-varianten.

    Nej lampan har inte tänts, jag startade aldrig motorn (vågade inte ifall jag inte skulle kunna släcka den sen) men BCI söker väl även rådande fel? Fast det kan ju vara en tankevurpa från min sida

    Jag har provat två versioner av Vehicle Explorer 1.3 samt 1.37 det blir samma meddelande från båda:


    Har du någon version som du vet ska fungera som jag skulle kunna få tag i?

    Mvh
    Owe

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    Mvh
    Owe

    Du har PM
    This profile is dead...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Owe-T
    Ja, jag får fram felkoder! Jag har oxå USB,har lagt in BCI v.0.4.5 på hårddisken och kör alltså ifrån den.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Owe-T
    Ja, jag får fram felkoder! Jag har oxå USB,har lagt in BCI v.0.4.5 på hårddisken och kör alltså ifrån den.
    Jopp, jag kör också v0.4.5, dock skiljer nog styrsystemen på 9-5 och 9-3 eller?

    Jompa har dock gett mej en god "spark" i rätt riktning, hehe
    Ska testa mer i morgon.

Liknande ämnen

  1. Tempvärdet i OBD2-bussen - från vilken givare? (9000 -96)
    Av enor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 16:02
  2. Läsa felkoder och givarvärden från 9-3 Aero M01 via OBD2
    Av Hulten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 13:07
  3. OBD2 verktyg som funkar på 9-5 2002 ?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:07
  4. tips på en bra OBD2 enhet önskas
    Av Widde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •