Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lyfte oljetråg. Lent som en barnrumpa i det. 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112

    Lyfte oljetråg. Lent som en barnrumpa i det. 9-5

    Hej!

    Köpte min 9-5 i slutet på september -05 och tänkte fel med serviceboken... första servicen var gjord vid 2000 mil.. men bara efter 9 månader. Nåja, några samtal till SAAB Direct besannade mina farhågor om att motorgarantin inte gällde. Pratade då lite med olika Saabhandlare och de rekommenderade mig att ta ner oljetråget för att se om det fanns oilsludge på silen.(Då det inte var missljud eller oljeförbrukning) Så jag gjorde det vid 5000 mila servicen för 2000 SEK extra. Döm om min förvåning när det var lent som en barnrumpa i tråget... Har fotobevis, som jag skall försöka lägga ut senare. Det var inget sludge alls. Eller jo, en ring(mycket lite) på silen.. Men inte mer än "normalt" för 5000 mil och definitivt inget att oroa sig för enligt servicekillen. De tog bort det lilla som fanns på silen.

    Efter detta byter jag olja var 1000 mil och kör bara långa stäckor..(uppe i 2000 mil nu i april 06). Tror inte jag kört mindre sträcka än 5 mil...

    Bilen drar ingen olja... eller mycket lite. Jag har modifikation 2 på vv. Om jag tittat rätt. Och är hyffsat nöjd med bilen. Enda gången den trilskats var när luftinsuget inte var tillbaka kopplat efter att motorvärmare installerats. Då stannade den brutalt när man började varva.. bra säkerhetsfunktion.

    Nu när bilen går så bra undrar jag över den sista modden av VV.. skall jag byta till den?? Jag kommer definitivt vänta tills efter våren för att se/höra/läsa kommentarer om den modden.

    Ville bara berätta denna solskenshistoria för alla som varit/är oroliga om sina SAABar. Sen om det är rätt att ta ner oljetråget... det låter jag vara osagt. Känndes bättre i själen att göra det.

    MVH

    En glad "nybilven" SAAB ägare.
    Kling
    9-5 2,3t SC -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    383
    Välkommen till STCS!
    Om det var den extra motorgarantin som infördes p.g.a. oilsludgeproblemen du menade så gäller den ju endast årsmodell 98-03.
    Jag trodde oilsludgeproblemen var "lösta" i.o.m. årsmodell 04, och att man då inte behövde uppgradera vv mer?
    Någon som vet mer?

    Mvh // P-o


    EDIT: Läste fel, trodde din bil var en 05:a, men det var det ju inte...
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

Liknande ämnen

  1. Verkstad lyfte min bil fel :(
    Av xtessix i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 20:20
  2. Oljetråg og9-3 T5
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 19:01
  3. Lyfte toppen idag efter att motorn gått på 3 cyl. (bilder)
    Av RoGGe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •