Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395

    Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

    Satte på mitt framrör igår och har nu 3" med racekatt fram och 2,5" med dubbla dämpare bak.

    Tycker att bilen går förvånandsvärt tyst, tycker knappt att det är nån skillnad mot orginal, tycker ni andra likadant eller?

    Mitt system är ju begagnat och rätt gammalt kan det ha med saken att göra tror ni?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Det låter mer när det är nytt. Det sotar igen efter ett tag och då blir det mindre resonans i dämpare och rör.

    Mitt 3" från a-alt lät som fan i början men nu är det rätt tyst.

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Satte på mitt framrör igår och har nu 3" med racekatt fram och 2,5" med dubbla dämpare bak.

    Tycker att bilen går förvånandsvärt tyst, tycker knappt att det är nån skillnad mot orginal, tycker ni andra likadant eller?

    Mitt system är ju begagnat och rätt gammalt kan det ha med saken att göra tror ni?

    MVH
    Swed
    Ner med dörrrutan, ge på ordentligt från kanske 2500 rpm på tvåan o trean, tex på en motorvägspåfart...
    Njut!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå Medlemsnummer:3894
    Inlägg
    363
    Finns ferritasystem med bara en dämpare, låter mkt mer. Har den på min bil och är nöjd!

    Den med två dämpare ska inte låta mer än original...
    Billös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Har hunnit testa lite mer nu, och det låter faktist precis lagom!

    När man pysåker låter den nästan som orginal, i alla fall inne i bilen!
    Sen när man står på så låter den betydligt mer potent, gav på den ~65-120, dvs 2:an/3:an i en tunnel idag, och då hörs det att det inte är orginalsystem!

    M.a.o. den låter perfekt i mina öron, nu återstår bara lite SW-uppgradering !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779

    Re: Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Satte på mitt framrör igår och har nu 3" med racekatt fram och 2,5" med dubbla dämpare bak.

    Tycker att bilen går förvånandsvärt tyst, tycker knappt att det är nån skillnad mot orginal, tycker ni andra likadant eller?

    Mitt system är ju begagnat och rätt gammalt kan det ha med saken att göra tror ni?

    MVH
    Swed
    Ner med dörrrutan, ge på ordentligt från kanske 2500 rpm på tvåan o trean, tex på en motorvägspåfart...
    Njut!
    Skulle nog ordinera en längre tunnel och trean för fullt laddtryck. Vacker sång.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395

    Re: Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Skulle nog ordinera en längre tunnel och trean för fullt laddtryck. Vacker sång.
    LÄNGRE??? södralänken-tunneln som detta begav sej i är nästan 4km lång!

    Näera, skoja bara, visserligen är tunneln lång men det är sällan trafiken tillåter några längre övningar.
    Sen finns det sådana där otäcka kameraskåp också, och dom kan man aldrig riktigt veta var man har !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Bilen går tyst med Ferrita kompl. system!

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    LÄNGRE??? södralänken-tunneln som detta begav sej i är nästan 4km lång!

    Näera, skoja bara, visserligen är tunneln lång men det är sällan trafiken tillåter några längre övningar. Sen finns det sådana där otäcka kameraskåp också, och dom kan man aldrig riktigt veta var man har !
    Personligen föredrar jag Söderledstunneln för dylika akustiska njutningsstunder. Fullt mos från Centralbron södergående med nervevade bakrutor (brukar ju glömma att jag har taklucka... ) ger lagom med rysningar i kroppen för en stund...

    Som med alla fullflödessystem (i alla fall alla jag har testat) så får man en markant mycket trevligare sound när man ökar på laddtryck och flöde en del. Jag tyckte mitt Ferritasystem lät lite "tamt" när jag körde med original H/W och S/W för övrigt. Nu sitter man och funderar på vad det är för raggarbil man åker runt med egentligen... Morrar som en bitsk byracka bara man nuddar gasen i "S" och ylar som en hel inhängnad med sällan utfordrade Siberian Huskies på högre varv. I like it.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Har hunnit testa lite mer nu, och det låter faktist precis lagom!

    När man pysåker låter den nästan som orginal, i alla fall inne i bilen!
    Sen när man står på så låter den betydligt mer potent, gav på den ~65-120, dvs 2:an/3:an i en tunnel idag, och då hörs det att det inte är orginalsystem!

    M.a.o. den låter perfekt i mina öron, nu återstår bara lite SW-uppgradering !

    MVH
    Swed


    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319


    Pata 319
    Tack för kontakten!
    Det var förresten överaskande trångt att få dit det, trodde i min enfald att det bara var att "hänga dit" ! Det gick dock ganska smärtfritt ändå


    Citat Ursprungligen postat av KK
    Personligen föredrar jag Söderledstunneln för dylika akustiska njutningsstunder. Fullt mos från Centralbron södergående med nervevade bakrutor (brukar ju glömma att jag har taklucka... :Blush: ) ger lagom med rysningar i kroppen för en stund...

    Som med alla fullflödessystem (i alla fall alla jag har testat) så får man en markant mycket trevligare sound när man ökar på laddtryck och flöde en del. Jag tyckte mitt Ferritasystem lät lite "tamt" när jag körde med original H/W och S/W för övrigt. Nu sitter man och funderar på vad det är för raggarbil man åker runt med egentligen... :LOL: Morrar som en bitsk byracka bara man nuddar gasen i "S" och ylar som en hel inhängnad med sällan utfordrade Siberian Huskies på högre varv. I like it. Big Grin

    Mvh

    KK
    Hehe, ska prova det!
    Kan tänka mej att det blir "bättre" med lite mer mos i!

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

Liknande ämnen

  1. Ferrita system hur kommer det att låta OG9-3
    Av pilemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 22:22
  2. Ferrita Racing System på Turbo X
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 10:51
  3. passar detta ferrita system...
    Av Kallegogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 00:13
  4. OK att köpa ett beg. Ferrita system?
    Av Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •