Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Parkeringsskada...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76

    Parkeringsskada...

    Usch, är lite upprörd.
    Konfronterade min garage granne idag angående ett antal dörruppslag som jag vet tillkommit i garaget.
    Efter att ha tittat lite och måttat med hans dörr så säger han:

    "Det är möjligt att det kan vara jag, men om du är så kinkig att du bryr dig om det där tycker jag att du kan byta p-plats. Det där är sånt man får räkna med."

    Nog vet jag om att det finns folk som inte bryr sig om en bils utseende och bara har den som ett transsportmedel. Men att han kan stå och säga så här framför mig förstår jag inte. Hade hellre sett att han blånekat. Nu vet jag ju vad han går för...

    Nåja, någon som har erfarenhet om parkeringsskador? Vad försäkringsbolag säger osv. Det är ju omöjligt för mig att bevisa att det är han, så vida jag inte tar honom på bar gärning så att säga.

    /Th
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883
    Låna en skrotbil och slå några rediga märken i hans dörr då, så kan du säga samma sak till honom.

    Skämt åsido. När det dyker upp en ny skada, flytta då inte bilen utan gör en polisanmälan och låt dem titta på det. Har ni fasta platser är det ju bara bra, hoppas på lite färgrester från hans bil också så går det lättare.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Jo, vi har ju fast platser. Så det kan ju bara vara han. Om han nu inte lånat ut platsen till någon med samma färg på bil. För nog har jag färgrester på min allt.

    Är dock lite arg på mig själv, för förra veckan när jag tvätta bilen fick jag sån panik när jag såg märkena att jag tog fram t-spriten och tvätta bort färgresterna. Var först när jag kom tebax o skulle parkera jag tänkte på att det vara samma färg som grannens bil.
    Men "tur" som jag har fick jag ett uppslag med färg under helgen igen så jag fick bekräftat var det kom ifrån.
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    Polisanmälan...

    Rör inte bilen, gör en polisanmälan. Kan de inte bevisa vem som gjorde det så kan du slippa självrisken genom att ta anmälan och visa upp det för Försäkringsbolaget så kan självrisken betalas av "hmm", vad heter de som blir sura om man inte betala försäkringen eller inte har någon. Skit samma, det är någon org. i alla fall som tar den smällen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    574
    Jag själv hade blivit oxtokig om någon sagt något sånt till mig, det vill ja lova. I vilket fall, det första jag hade gjort var att hota med polisanmälan, han borde bry sig och ta det hela på mera allvar. Om sen polisen kan hjälpa dig är väl en annan femma... Har du kollat hur försäkringsbolaget ställer sig till parkeringsskador?
    Kör: Audi A4 Avant 2.0 TS -08 (Kommer snart!

    "Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    om utredningen läggs ner sen så finns det bra släggor hos biltema

    jag har börjat parkera långt ifrån alla andra bilar och om det finns möjligthet så tar jag 2 rutor annars så väljer jag att inte stå brevid en kombi eller någon bil med barnstol
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Ibland önskar man att hämd vore en bra, för att inte säga bästa lösningen. Men är nog tveksamt i detta fall tyvärr.

    Jag har oxå som vana att parkera långt från andra bilar, men i ett garage med egna platser blir det ju svårt.

    Har iaf varit i kontakt med förs.bolaget nu. De rekomendera mig att göra en skadeanmälan. Sedan avvakta och se vad de kommer fram till.
    De sa även något kryptsikt om att om gubben nu inte erkänner på hans skadeanmälan, eller vägrar att skriva på, så kontaktas hans förs.bolag ändå och det finns risk för att hans bolag får stå för skadorna.

    Jaja, kommer väl bli en lååååång dragen process antar jag.

    Ska nog ringa garagevärden om plats byte oxå...
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Det här är den mentalitet som råder hos Svensson i allmänhet, tyvärr!! Är detta som gör att man aldrig kan parkera normalt. Personligen tar jag hellre p-böter än ett fett dörruppslag.
    Fick också ett märke av grannen på min NYA bil som lyckligtvis inte blev buckla utan gick att polera bort. Har därefter ställt upp en plastback mot bilen som han kan slå upp sin dörr i. Skriv en skadeanmälan så får ditt bolag utreda.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Tänkte bara meddela :

    "För att ersättning skall kunna lämnas genom trafikförsäkringen i ett fall som detta fordras, enligt trafikskadelagen, att det kan klargöras vem som vållade skadan.

    I detta fall föreligger motstridiga uppgifter. Ingen av förarna har kunnat visa ett vållande hos den andra parten. Vi har därför inte betalat ut någon ersättning."

    Inte mycket man har att säga till om när ord står emot ord. Man undrar ju om något annat försäkringsbolag har haft större framgång...
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    ta videokameran å filma dumfan ! Då har du ju iaf bevis som borde räcka, lagligt är det oxå.

    har en granne med vit bil bredvid min svarta...... inte megastora märken men massa små som utökas i antal hela tiden. syns ju inte så bra på en svart bil heller.... (ironi)
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Jo, det hade varit en idé. Om man haft en videokamera tillövers plus att ha tillräckligt långa band så man inte måste springa o byta hela tiden.
    Eller han en rörelse aktiverad inspelningsfunktion...

    Hur som helst verkar hela processen fått honom att vara mer försiktig. Har inte tillkommit några märken sen jag kontaktade honom.

    Men det får ju inte alla tidigare skador att försvinna tyvärr.
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Trafikförsäkringsforeningen...

    www.tff.se

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Har kollat det med men genom TFF har jag vad jag förstår en självrisk på 1930:-
    Hos mitt försäkringsbolag har jag 1000:-
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tur att man har bra grannar! Flera riktiga bilentusiaster som är lika rädda om sina bilar som jag. Ännu mera tur att jag har eget garage till mina bilar. Det är bara tjejens bil som står på parkeringen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Göteborg/Trollhättan
    Inlägg
    30
    Låna några fendrar och häng ut när du parkerat så kanske han fattar!
    Mvh,
    /Peo Larsson

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Det är lika bra att räkna med att folk kastar upp dörrarna i andras bilar. Därför är det bara att parkera därefter. Oftast så går det att undvika att hamna bredvid andra bilar t ex utanför affären osv.

    Själv har jag bara en akilleshäl, nämligen garaget hemma Har haft samma parkering i snart 4 år och fick för ett par veckor sen ett märke Eftersom bilen var helt nytvättad (som vanligt) och den stått still i en vecka så var det inte svårt att lista ut vem som gjort sig skyldig. Platsen bredvid hyrs av ett stort Vaktbolag så ringde jag upp ansvarig chef och bad honom om organisationsnummer och faktureringsadress så att jag kunde skicka räkningen från Cardent. Var inga problem alls. Nu ska dom flytta ut ur fastighet och förhoppningsvis så blir rutan tom en stund. Annars är det bara att snacka med nästa hyresgäst - vänligt men bestämt. Det mår alla parter bäst av.

    //MVH Jesper #1873

    www.cardent.se
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Parkeringsskada? Anmäla?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-27, 21:11
  2. Parkeringsskada #2, hyresvärdens fel?
    Av Almy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 21:00
  3. Parkeringsskada idag.
    Av Almy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 16:30
  4. Parkeringsskada Grrrrrrrrrrrr!!!!!!!
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 23:43
  5. Parkeringsskada...
    Av TUffe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •