Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Centrallåsproblem 9000

  1. #21

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Hej!

    Min bil brände centrallåssäkringen för några veckor sedan. Vänster bakdörr låste inte och knappen var helt stum. Med en ny säkring funkade dom andra dörrarna, men inte vänster bak.
    Jag tog i lite väl mycket i mina försöka att låsa dörren manuellt, så den lilla plastgrejen som håller låsknappen gick sönder.
    Centrallåsmotorn i dörren visade sig vara död men jag kunde inte hitta felet till att låsmekanismen inte gick att rubba tidigare.
    Jag monterade dit en ny centrallåsmotor och sedan har det fungerat felfritt.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Nu funkar det plötsligt på min igen. Även om det ser ut som v.bakdörr knappen går lite segt ner när man låser. Ska nog öppna å smöra iallafall så den inte krånglar i stan å bilen behöver sto olåst.

    Saab är ju lätt å komma in i ändå utan att dörren behöver stå öppen
    Mvh Timmy

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Nu funkar det inte igen.. suck. Får börja skruva då.
    Lite irriterande att man inte kan låsa manuellt när clås inte funkar.
    Mvh Timmy

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    102
    Medlem#
    7519

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Verkar var ett vanligt problem med 9000:ens centrallås, har själv haft bilen ståendes i drygt en månad. Larmet fungerar, men centrallåset säger upp sig och säkringen går. Ska testa som någon sa att smörja upp låsen i bakdörrarna till att börja med...
    //Henrik_T16_Move_Your_Mind
    900_T16 9-5_Aero_Hirsch

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Jag tänkte dela med mig av en lyckad lagning:

    Bil och utrustning:
    Saab 9000 CSE 1996
    Originallarm

    Symptom:
    Ibland låses inte bilen upp vid tryck på fjärren som vanligt. Däremot ser jag på lysdioden att larmet stängs av som det ska. Låsning fungerar alltid. Dessutom hörs ett litet surr från alla centrallåsmotorer om jag larmar på igen.

    Tolkning av symptomen:
    Fjärrkontroll och larmsystem fungerar korrekt, dvs vid avlarmning skickas en signal till centrallåsenheten (nr 4102851) att den ska låsa upp och vice versa. Det är alltså två olika signaler; låsning respektive upplåsning sköts av två olika reläer. Dessa är de två "burkarna" på centrallåsenhetens kretskort som har beteckningen V23083-C1002-A303. Tolkningen är alltså att det ena av dessa reläer ibland falerar. Om jag provar reläerna inne i stugvärmen, så tycks båda fungera, men förmodligen är båda två på upphällningen.

    Lösning:
    Lösningen går ut på att byta ut reläerna. Eftersom reläerna är av en ovanlig modell (Dels tål de hög ström, dels har de en ovanlig placering av benen) ersätter jag dem med ett par standardreläer jag lyckas få tag i. Jag valde artikelnummer 36102 från Kjell & Company. Dessa kotar 25 kr styck och är specade för max 15 A. Originalreläerna är specade för en maxström på 20 A, men det är svårt att få tag i så kraftiga reläer i kompakt format, så dessa får duga.

    Montering:
    De gamla reläerna är relativt enkla att löda bort med hjälp av tennsug eller lödfläta, tack vare att hålen inte är genompläterade. Eftersom de nya reläerna har en annan pinout, måste de moneras med trådar (sladdar) emellan. Jag fäste reläerna med fästkuddar liggande på sidan bredvid varandra och kontrollerade att de fick plats inne i kåpan innan jag började löda. Jag gjorde en ritning av det gamla reläets pinout och kopplade en tråd i taget mellan kretskortet och de nya reläerna. Reläerna från Kjell&Co har pinouten ritad på undersidan.

    Resultat:
    Eftersom problemet var intermittent, kan det ju dröja innan man kan känna sig helt säker, men symptomen var värst när det var kallt och fuktigt väder, och just sådant väder har jag haft senaste veckan och givetvis (eftersom jag skrivit detta maratoninlägg :-D) 100 % funktion!
    Saab 9000 CSE 2.3T/200 1996
    Saab 900i 1988

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Axel T>> Skitbra beskrivning. Synd bara att du måste göra om hela operationen för att ta bilder att illustrera med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Först skrattade jag, men sen kunde jag inte låta bli att knalla ut till bilen och ta ett par bilder. Här kommer lite mer kött på benen:

    Bild 1:

    Bilden visar centrallåsenheten i sitt ursprungliga läge. Torpedväggen är åt höger. Enheten är fäst med plåtklämman mitt i bild, vilken lossas genom att föras åt höger. Lämpligen lossas först kabeln (överst i bild). Bilden är tagen från gaspedalens infästning, ungefär, och snett uppåt åt vänster.

    Bild 2:

    Detta är pinout till de gamla reläerna, som jag hittade i denna pdf på sidan 19: http://stevenengineering.com/Tech_Suppo ... UTORLY.pdf (6 MB). Jag använde bara det ena av de två hålen för pinne 3 på kretskortet.

    Bild 3:

    Pinout till Kjell&Co-relät som jag använde. Jag skrev in siffrorna motsvarande "gamla" pinouten här ovanför. Foolproof!

    Bild 4:

    Så här ser det ut med nya relän monterade liggandes och fästa med fästkuddar.

    Lycka till!
    Saab 9000 CSE 2.3T/200 1996
    Saab 900i 1988

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Centrallåsproblem 9000 -95

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Vet någon om det går att sätt i en ny centrallåsenheten, eller hur funkar det om jag nu vil försökal bli av med mitt jä**a låsproblem??

    Har samma symtom såm "Axel T" men är ingen el-kunnig person.

    Eller det är att kötpa ny styrbox och larm?

    Mvh//Viktor

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Har samma symtom såm "Axel T" men är ingen el-kunnig person.

    Eller det är att kötpa ny styrbox och larm?
    Du behöver endast byta centrallåsenheten. Den vid pedalerna, se bild. Rör inte larmet! Köp en ny på Saab (någonstans här på forumet står det att den kostar 1200 ny) alternativt en begagnad på skroten.

    I värsta fall kan du skicka hit den så byter jag reläerna åt dig!
    Saab 9000 CSE 2.3T/200 1996
    Saab 900i 1988

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Centrallåsproblem 9000 -95

    svaret jag ville ha axelT!!

    ja snackade nämnligen med en bilmeckare i staden och han trodde det var att dyta ut hela kittet... men jag vill häst få det så billigt som möjligt och ha det problemfritt i framtiden.

    Tack för det erbjudandet, emn jag har redan tid till verkstaden. Tror du bilmeckaren förstår detta när han får in bilen på torsdag, att det är den enheten som endast (forhoppningsvis) bara behövs ny?

    Mvh

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Tror du bilmeckaren förstår detta när han får in bilen på torsdag, att det är den enheten som endast (forhoppningsvis) bara behövs ny?
    Vad menar du? Är du beredd att betala 1200 för en ny centrallåsenhet hos Saab? I så fall kan du ju köpa den i förväg och ta med den till meken, om du nu vägrar byta själv. Dessutom brukar man få öppet köp på Saab, så du kan lämna tillbaka den om problemet inte försvinner.

    jag vill häst få det så billigt som möjligt och ha det problemfritt i framtiden.
    Om du vill ha det problemfritt och du inte kan löda, så är det nog bra att köpa en ny centrallåsenhet på Saab. Om du vill ha det så billigt som möjligt så byter du den själv .
    Saab 9000 CSE 2.3T/200 1996
    Saab 900i 1988

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Vill bara meddela att ni som har centrallåsliknande problem som "AxelT"- Köp ny eller fixa centrallåsenheent, det må kosta (2450:- ny på Saab här nere) men ack så underbart det blev!

    Mvh

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Vad bra att det löste sig för dig Viktor!

    Det är nog så att många elproblem på våra lite äldre Saabar beror på slitna relän. Detta är ofta svårt att felsöka eftersom reläerna fungerar ibland men ibland inte.

    Om man som jag tycker det är kul att löda kan man alltså dessutom spara 2400 kr på att köpa reläerna lösa och byta bara dessa.
    Saab 9000 CSE 2.3T/200 1996
    Saab 900i 1988

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    4

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Stort tack för en helt suverän analys o lösning!
    Med din beskrivning gick det hur lätt som helst att fixa och låsen har funkat klanderfritt i en vecka med fuktigt o elakt väder.
    Brydde mig inte om att kolla vad det kostade på Saab men om det stämmer att jag sparat över 2000 spänn så ska jag banne mig ta en sväng på krogen för pengarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-25 klockan 19:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Verkar som att dina foton inte är tillgängliga längre - finns de någon annanstans?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    12

    Centrallåsproblem 9000 -95

    Jag ber om ursäkt för den nedstängda webservern. Nu ligger de på Image Shack vilket borde hålla länge (orginalposten är editerad).

    För övrigt kan jag tillägga att min reparation har fungerat felfritt i över 2,5 år nu!

    Lycka till!

    Edit: Bilderna är inte tillgängliga på ursprungsserver eller Image Shack eller gått att hitta cachade och Axel T har inte varit inloggad på forumet sedan 2013 så om någon sparat bilderna eller kan ta nya skulle det uppskattas, skicka då PM till Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-29 klockan 09:56. Anledning: Info om förlorade bilder

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Inlägg
    320

    Centrallås vänster bak dött. 9000

    C-lås i vänster bakdörr är stendött. Har testat motor, är ok. Har mätt och kommer ingen ström till kontakten. Är det så tragiskt att det är kabelbrott eller finns det alternativ. Kabelbrott verkar vara värsta tänkbara senario eller finns det nåt enkelt sätt att åtgärda detta. Kablarna är infernaliskt inpackade. Såg inte kul ut. All annan el i bakdörr är ok.
    Bil: 9000 -98
    Saab 9-3 SS -08
    Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    103

    Re: Centrallås vänster bak dött. 9000

    då är det troligtvis brott, men kan även vara relät som är knas med. Den sitter ovanför fötterna på förarsidan. Svart avlång box!


    Bakom den boxen, DOCK har du inte den boxen i din bil då den är till gamla farthållaren, men somsagt bakom den bleka plastlådan bakom boxen sitter det en svart avlång box, testa o byt den o se om det löser sig, annars är det nog brott i kablarna!
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    103

    Re: Centrallås vänster bak dött. 9000

    kom på, om du har elschema till bilen så kan du mäta om kablarna är hela, de ska ju gå fram till boxen, alltså kan du "diod/pip" testa med multimeter om kablarna är hela från dörren till kontaktstycket till c-lås relät!
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Centrallåsproblem på NG9-3 -03
    Av tjocken47 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-20, 12:13
  2. Centrallåsproblem 9000
    Av varaderon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •