Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad har hänt med denna 9-3 Diesel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    14

    Vad har hänt med denna 9-3 Diesel

    Jag undrar vad som har hänt med min 9-3 diesel 99. Jag har lyft av toppen och hittat att ventillyftaren har gått av på fyra cylindrar, samma lyftare på varje cylinder och fyra stycken. Har ca tre mm jack i kamaxeln, men nu kommer det lustiga ventilerna är inte krökta, och det är inga märken på kolvarna. En sak till inloppsrör vid EGR ventilen där var ett spjäll vikt, kan detta ha något med haveriet. Vad kan har hänt?

    P.s Är det någon som har en motor till 9-3 diesel 2,2 eller en topp så är jag intresserad.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 3BILD1.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 3BILD2.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 3BILD3.JPG
    SAAB 9000 AERO

  2. #2

    KAN

    kan ju ha varit dålig matrial eller för högt var på den brukar du varva mycket

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    14
    Jag köpte bilen med havererad motor, när jag var och kollade på bilen så kände man med fingret på kamaxeln igenom påfyllnings hålet till oljan, och då kände man jacket i kamaxeln så jag trodde att kolvana hade krökt ventilerna men så var inte fallet.
    SAAB 9000 AERO

  4. #4

    över varv

    ja gissar på över varv kan fått in olja i insuget som motorn går av sig själv varvar mer och mer går inte stänga av har råkat utt för det på en wv tdi

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    14
    Varför över varva en diesel, det är väl ingen mening, diesel lever väl på vridet så har jag fattat. Har en vectra td och jag varva inte över 3000
    Men då skulle nog gå att renovera toppen på min 9-3. Ingen som har en topp eller motor till 9-3 diesel 2,2
    SAAB 9000 AERO

  6. #6

    NÄ MAN

    man ska ju inte varva men om det kommer in olja från vevhusventilationen så kan den gå av sig själv även om du stänger av motorn på nyckeln

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779

    Re: NÄ MAN

    Citat Ursprungligen postat av SVEDALA DANNE
    man ska ju inte varva men om det kommer in olja från vevhusventilationen så kan den gå av sig själv även om du stänger av motorn på nyckeln
    Precis. Motorn går på motorolja tack vare kompressionen.
    Och eftersom du inte har någon form av tändreglering genom tändstift så fortsätter motorn att rusa utan kontroll trots att du vridit av "tändningen".

    Detta händer ofta på lastbilar och bussar vid turbohaveri då intercooler fylls med olja som sedan motorn går på. Detta resulterar i ett rejält haveri.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Det hände med en truck på jobbet för nåt år sedan, då berodde det på att det var hål i röret oljestickan satt i och stickan gick ut genom det. Det gjorde att folk trodde att de var torrt och överfyllde motorn och den började gå på motoroljan och rusade, blev ganska rökigt kan jag säga Vet inte hur de fick stopp på den till sist men jag har för mig motorn en rak 6 cylindrig Detroit Diesel klarade sig.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Det enda som finns att göra är högta växel och bromsa ner stackaren, be en bön att kopplingen håller ihop..
    Skaderna påminner mig om precis det andra sagt, övervarv..

    Frågan är vad som tagit skada förutom kam, om motorn är att lita på i övrigt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Tryckarbrunnarna i den där toppen är nog inte i nyskick

    /M
    Par i Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    ja va med om samma fel ventil bryggan låg dubbel såg inte så grannt ut.. fanns inga ventiler kvar

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    2.2 motor? Övervarv pga. rasad turbo. Enda sättet att stoppa den är att öppna huven och strypa luften med handflatan.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Vad har hänt här???
    Av Glader9991 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 11:28
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  3. Vad gör denna för nytta i diesel-luftburken??
    Av Botte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 12:55
  4. vad kan ha hänt
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •