Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mystisk kylarvätska!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    233

    Mystisk kylarvätska!

    Jag har problem med kylarvätskan på min og9-3 -99a, det började i vintras när färddatorn visade: låg nivå kylarvätska, så fyllde jag på ny kylarvätska och efter någon vecka så visade färdatorn låg nivå kylarvätska igen så jag kollade kylarbehållarn och det visade sig att den nästan var tom och nu har det hållt på så här 4-5 gånger tills nu igen och den behållarn har nästan varit tom varje gång någon vecka efter jag fyllt på den och har kollat om den läcker men det gör den inte, men nu har man liksom börjat tröttna på att fylla på nästan hela tiden. Så jag undrar vart all kylarvätska tar vägen?? och vad som kan vara fel??

    Tacksam för alla svar.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 528
    Medlem#
    1469
    Hur ser motoroljan ut? Är det inga droppar hängande under motorn / kylen så tar ju motorn in vattnet. Ryker den "extra" vitt vid kallstart?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Kollar du efter läckage när motorn är varm?Men kolla slangar,kylaren och vattenpumpen.Det är ingen stänk på motorhuvens insida?


    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Hur ser motoroljan ut? Är det inga droppar hängande under motorn / kylen så tar ju motorn in vattnet. Ryker den "extra" vitt vid kallstart?
    Kollade oljan nyss och den är mörkbrun. Den ryker normalt när man kallstartar den
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 528
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Linus
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Hur ser motoroljan ut? Är det inga droppar hängande under motorn / kylen så tar ju motorn in vattnet. Ryker den "extra" vitt vid kallstart?
    Kollade oljan nyss och den är mörkbrun. Den ryker normalt när man kallstartar den
    Kan vara en sprucken slang eller kyl. Då kan det ibland bara läcka vid lite högre varv och vattenpumpen trycker på lite.

    Vatten kan inte bara försvinna, någonstans tar det vägen!
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Linus
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Hur ser motoroljan ut? Är det inga droppar hängande under motorn / kylen så tar ju motorn in vattnet. Ryker den "extra" vitt vid kallstart?
    Kollade oljan nyss och den är mörkbrun. Den ryker normalt när man kallstartar den
    Kan vara en sprucken slang eller kyl. Då kan det ibland bara läcka vid lite högre varv och vattenpumpen trycker på lite.

    Vatten kan inte bara försvinna, någonstans tar det vägen!
    Det kan nog stämma för när jag har kört med bilen och kollat kyllarvätskenivån efteråt så har den sjunkit.
    Men hur ska jag göra för att hitta den spruckna slangen om det nu skulle vara felet??
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    260
    jag hade detta fenomen i höstas. lämnade in den hos saab och de konstaterade att toppen behövdes efterdras.. sen dess har allt funkat som det ska.
    Scarabégrön 9000 2.3i

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av Rikard.S
    jag hade detta fenomen i höstas. lämnade in den hos saab och de konstaterade att toppen behövdes efterdras.. sen dess har allt funkat som det ska.
    Ok, men vad kostade det då?
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    260
    440 kr betalade jag.

    om det är samma problem du har kan jag ju inte svära på alls. men om det är det så kommer du iaf billigt undan..
    Scarabégrön 9000 2.3i

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58
    Om det är en läcka som bara uppstår när det är tryck på systemet så får du väl ta och trycksätta det!
    De flesta verkstäder borde ha utrustning för detta...
    Går ju även ordna det själv, med ett beg lock till expantionskärlet och en ventil i det...

    Se bara till att inte trycksätta med för högt tryck, ca 1 bar är okay.

    När det får stå en stund brukar läckor avslöja sig!

    Sedan kan det ju oxå vara så att det är dax att byta toppackning om det nu försvinner "spårlöst"

    Lycka till!

  11. #11

    Tja

    På min saab 9000 cs 2,3t så var det så med , var slangen ifrån kylarnen å motorn som gått sönder, det är märktes inget. När man hade ställt bilen å kom ut efter en stund så var et inte blött under. SÅ bestämde jag mig för en dag å kolla så var de slangen som var kraftigt sprucken, så jag bytte den. Nu är det kalas

    MVh/elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661

    Re: Tja

    Citat Ursprungligen postat av elof_von_gos
    På min saab 9000 cs 2,3t så var det så med , var slangen ifrån kylarnen å motorn som gått sönder, det är märktes inget. När man hade ställt bilen å kom ut efter en stund så var et inte blött under. SÅ bestämde jag mig för en dag å kolla så var de slangen som var kraftigt sprucken, så jag bytte den. Nu är det kalas

    MVh/elof
    Hade samma fel på min 9000, av ren tur råkade jag känna nåt som droppade från slangen när jag höll på med en annan grej, bytte sen vart det kalas. Kostade multum slangen, men det får man ta...
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Det kan även vara läckage på värmepaketet, då läcker kylarvätskan ut från klimathuset genom en dräneringsslang på torpedväggen, precis ovanför katten/avgasröret. Lätt att missa om det läcker där, även om man kollar under.

Liknande ämnen

  1. Mystisk ACC 9-5 -05:a
    Av komet1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 07:05
  2. Mystisk punktering
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 11:00
  3. Mystisk motor!
    Av Poppa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 09:18
  4. mystisk og900
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •