Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Min 9-5 Aero svartryker. Gör era T7 det ?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990

    Min 9-5 Aero svartryker. Gör era T7 det ?

    Hej.

    Låg framför en kompis och gasade fullt ettan och tvåan. Kommentaren blev "-Faan vad den svartade" Svartrök behöver ju inte betyda problem, men frågan blir, brukar T7 orginalbilar svartryka ? Jag kan ju erkänna att den gått väldigt snällt nu under vinterna så lite igensotad kan den säkert vara
    När jag gasade fullt gick ESP in och bröt. Kan det vara så att styrsystemet fetar på efter ESP har arbetat.
    Jag besiktade för en vecka sedan och fick 0 på alla avgasvärden och lamdan låg exakt i mitten av skalan.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Svartrök tyder väl på en fet bränsleblandning!?

    Jo, min 9-5 svartryker en aning när man skickar i pjäxan i pannrummet, Jag har inte originalprogram kan tilläggas.
    Kanske därför det det som borde vara en blank Ferritapipa i baken oftast är svart som ett ....hål.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Säker på att det inte var mer åt det bruna hållet? För nästan alla bilar jag gasat efter (och självklar kört om några ögonblick senarre ) som piskat järnet, brukar ha en brunaktig kvast ur avgasröret. Vet inte om det är tillfälligheter, men jag tycker speciellt kat-bilar har mer bruna kvastar, medan gamla orenade ofta ligger mer åt det svarta hållet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Min gamla og9-3 -01 svartrök vid fullt gaspådrag. Likaså grannens og9-3 -00 Aero, likaså firmans tidigare tjänstebilar från 01-02. Helt normalt med andra ord.
    Det är väl lite olja som ligger och smyger nånstans, sedan när man gasar på väcks den till liv för att sedan dö i ett gasmoln......
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Säker på att det inte var mer åt det bruna hållet? För nästan alla bilar jag gasat efter (och självklar kört om några ögonblick senarre ) som piskat järnet, brukar ha en brunaktig kvast ur avgasröret. Vet inte om det är tillfälligheter, men jag tycker speciellt kat-bilar har mer bruna kvastar, medan gamla orenade ofta ligger mer åt det svarta hållet.
    Hehe, ok säg att det var brunrök då. Vad tyder det på då ?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Säker på att det inte var mer åt det bruna hållet? För nästan alla bilar jag gasat efter (och självklar kört om några ögonblick senarre ) som piskat järnet, brukar ha en brunaktig kvast ur avgasröret. Vet inte om det är tillfälligheter, men jag tycker speciellt kat-bilar har mer bruna kvastar, medan gamla orenade ofta ligger mer åt det svarta hållet.
    Hehe, ok säg att det var brunrök då. Vad tyder det på då ?
    Tja, eftersom jag nästan alltid ser detta efter bilar som sätter iväg i full fräs, så tyder det nog på att allt är som det brukar vara. Men sedan vet ju inte exakt hur det såg ut bakom din kärra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slö och svartryker NG9-3 2,2TiD
    Av Thomas1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 00:52
  2. [LÖST] Svartryker OG9-5
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 16:36
  3. Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02
    Av Gnomen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •