Kan ju bara inte motstå frestelsen att visa er vad jag ägnar den lilla lediga tid jag har åt. Okej, det mekas inte Saab just nu, men det mekas lik väl. Har ju min svarta og900 så helt under isen är det ju inte ännu. Så håll här tillgodo med mitt, på detta forum, något udda motorbygge.
Men en snabb resumé först!
Bilen som motorn är ämnad för ser ut på detta viset. En Mustang -67a.
Originalmotorn från -67 är orenoverad och helt standard, 289cui / 4,7l med 2 portsförgasare skulle den för 39år sedan ge 200 hkr & 386Nm, dagens effektutag är troligen mycket lägre då den är illa sliten med åren.
För att råda bot på bristande potens körde jag 110mil t.o.r och hämtade mig en motor i Tierp.
En 351cui / 5,8liter helt ned plockad i delar och inte riktigt komplett.
Sedan började då jakten på de delar jag ville ha på / i min motor. Lika bra att göra det ordentligt från böran ju. Det inhandlades flattoppklovar, en 4ports Holley dubbelpump förgasare och lyckades även finna insug & toppar från en -69 motor, årsmodellen med störst kanaler & ventiler! *mycket nöjd* Att topparna även hade guideplates och dubblaventilfjädrar är ju ingen nackdel! Nya lager och sådana grejer lades ju självklart i varukorgen med.
Har nu börjat bygga ihop motorn. Och har endast lite smågrejer kvar att köpa för att motorn skall bli komplett. Hoppas den skall vara monterad i bil i slutett av Maj. Då jag plockat ihop lite gott från div årsmodeller och tillverkare är det svårt att veta exakt vad effekten blir men minst 300hkr och 500Nm är fullt möjligt om allt lirar som det skall. Edit; Motorn jag köpte hade 8,2 i komp, men eftersom jag byter kolvar & toppar landar det nu på ca 12.